Nyheder

I krig og kærlighed

(Jeg har fået det­te tip fra Inge Som­mer, Fridt­hjof Film /LH)  Vi har her­med for­nø­jel­sen af at præ­sen­te­re efter­å­rets sto­re dan­ske film­pro­duk­tion I KRIG OG KÆRLIGHED som får pre­mi­e­re 15. novem­ber 2018. Fil­men er instru­e­ret af Kas­per Tor­sting og pro­du­ce­ret af Fridt­hjof Film. Hoved­rol­ler­ne spil­les af Seba­sti­an Jes­sen og Rosa­lin­de Myn­s­ter. Der­u­d­over med­vir­ker Tom Wla­s­chiha (kendt fra Game of Thro­nes), Thu­re Lind­hardt, Ulrich Thom­sen, Nata­lie Madu­eño, Mor­ten Brovn m.fl. Fil­men er en ægte dansk stor­film – et kær­lig­heds­dra­ma. Den er sat i en fasci­ne­ren­de histo­risk kon­tekst, hvor 1. Ver­denskrig er ram­men. Kær­lig­heds­dra­ma­et er fil­mens ker­ne og fil­men sæt­ter spot på […]

Ver­den efter de sto­re opda­gel­ser, 1500–1750

Kun få bøger har teg­net under­vis­nin­gen i den dan­ske gym­na­siesko­le gen­nem årti­er som P. C. Wil­lemo­es Jør­gen­sens klas­si­ker De sto­re opda­gel­ser. Det fak­tum, at de fle­ste histo­ri­e­læ­re­re ind­dra­ger et obliga­to­risk for­løb om Colum­bus, Vasco da Gama og euro­pæ­er­nes opda­gel­ser af nye ver­de­ner, skyl­des givet­vis den­ne bogs enor­me ind­fly­del­se på under­vi­se­re og lærebø­ger gen­nem åre­ne. Jeg blev i min gym­na­sie­tid i Hor­sens i 1990’erne under­vist i bogen og nåe­de fak­tisk som gym­na­si­e­læ­rer at bru­ge Wil­lemo­es’ bog en enkelt gang inden papi­ret i de old­gam­le bøger for­vi­tre­de helt – i dag tror jeg, at de sid­ste eksem­pla­rer er ble­vet kas­se­ret. Hel­dig­vis tog gymnasielærer […]

Euro­pæ­isk inte­gra­tion er kedelig!

Euro­clio (for­e­nin­gen af euro­pæ­i­ske histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­ger, som får øko­no­misk støt­te fra EU) ana­ly­se­re­de sid­ste år under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om EU fra 2/3 af Euro­clio-med­lem­slan­­de­­ne og udgav kon­klu­sio­ner­ne i rap­por­ten “TEACHING EUROPE TO ENHANCE EU COHESION” . Kon­klu­sio­nen var bl.a. at der læg­ges (for) meget vægt på insti­tu­tio­ner og poli­ti­ske lede­re og for lidt vægt på EU’s betyd­ning for civil­sam­fun­det og omvendt i under­vis­nin­gen om euro­pæ­isk inte­gra­tion. Det­te med­fø­rer iføl­ge rap­por­ten at ele­ver­ne fin­der emnet uved­kom­men­de og fjer­nt. Et citat fra rap­por­ten : The heavy focus on sym­bols, history, and key poli­ti­ci­ans con­tri­bu­ting to the emer­gen­ce and evo­lu­tion of Euro­pe­an inte­gra­tion in post-war Euro­pe suggest […]

Lær at bru­ge Historiana

På man­dag den 25/6 kl. 18:30 — 19:30 er der mulig­hed for at lære at bru­ge mate­ri­a­lepor­ta­ler­ne Histo­ri­a­na og Euro­pe­a­na i et onli­­ne-semi­­nar på eTwin­ning. Det er gra­tis at del­ta­ge og kræ­ver kun at du opret­ter en bru­ger på eTwin­ning: On 14 May, EUROCLIO hosted an eTwin­ning semi­nar on how to use the Histo­ri­a­na e‑Activity buil­der in com­bi­na­tion with the Euro­pe­a­na Col­lections. If you were not able to attend this first edi­tion, don’t panic! On 25 June, we will host the second edi­tion of the eTwin­ning onli­ne semi­nar, to explain how you can design lear­ning acti­vi­ties with Histo­ri­a­na, using sour­ces from the Euro­pe­a­na Collections. […]

Nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om folkedrab

Kære Historielærer.dk Jeg skri­ver til jer på veg­ne af Under­vis­nings­mi­ni­ste­ri­et, Dig­tea ApS og Bata­via Media ApS, der har sam­ar­bej­det om at refor­me­re under­vis­nings­ma­te­ri­a­let omkring Holo­caust og andre fol­ked­rab. AldrigMere.dk er Under­vis­nings­mi­ni­ste­ri­ets nye hjem­mesi­de om Holo­caust og andre fol­ked­rab, og har ele­ver i lan­dets grund­sko­ler, gym­na­si­er og VUC samt deres under­vi­se­re  som mål­grup­pe. AldrigMere.dk aflø­ser de tid­li­ge­re hjem­mesi­der Auschwitzdag.dk og Folkedrab.dk, men omhand­ler de sam­me emner og tema­er. Til­bud Hjem­mesi­den AldrigMere.dk er den digi­ta­le for­mid­lings­ka­nal for en ræk­ke for­skel­li­ge mate­ri­a­ler til under­vis­nings­brug samt under­vis­nings­ak­ti­vi­te­ter, der orga­ni­se­res omkring årets tema og afhol­del­sen af den årli­ge Aus­chwitz­dag 27. Janu­ar. Aldrigmere.dk kom­mer ger­ne ud til […]

God gui­de til Jel­ling-monu­men­ter­nes historie

Fre­dag den 23. marts tog jeg mine to 3.g klas­ser med til Jel­ling. Dels for at de skul­le sam­men­lig­ne Ople­vel­ses­cen­ter Kon­ger­nes Jel­ling, som næsten ikke har nog­le for­ti­di­ge levn udstil­let, med deres tid­li­ge­re eks­kur­sion til Natio­nal­mu­se­et, men de skul­le også se det monu­men­tal­le byg­nings­værk, som Harald Blå­tand har ladet rej­se kort efter 900-tal­lets mid­te. Til at for­kla­re byg­nings­vær­kets histo­rie og geo­me­tri hav­de jeg hyret to arkæ­o­lo­ger fra Ople­vel­ses­cen­tret for kun 1500kr. Det kun­ne dog være gjort end­nu bil­li­ge­re, hvis jeg blot hav­de ven­tet 5 dage! For med Klaus Ebbe­sens bog ”Jel­ling – Histo­ri­en om Gorm den Gam­le, Thy­re Dane­bod og Harald […]