HISTORIEKONKURRENCENS FINALISTER 2019 Hermed har Historielærerforeningen for gymnasiet og HF fornøjelsen af at præsentere finalisterne i Historiekonkurrencen 2019 med temaet: MIN BY. Præcis hvilken af de tre finalist-grupper der tildeles første‑, anden- og tredjeprisen på henholdsvis 10.000, 5.000 og 3.000 kr. afsløres først på Historiske dage d. 31. marts, kl. 11.30 på Blå Scene i Øksnehallen, Kbh. V. Priserne og de tilhørende begrundelser uddeles af fhv. udenrigs‑, finans- og skatteminister: Mogens Lykketoft. Finalisterne er (nævnt i tilfældig rækkefølge): SARA PONTOPPIDAN og MATHILDE JOHANSEN, Viby Gymnasium SIGNE SVANE KRYGER og SIDSE MARIE BJERRING LYNGBY, Alssundgymnasiet MAGDA SKYTTE, EMMA MEIONG og VICTOR DINESEN, […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Jeg har fået dette tip fra Inge Sommer, Fridthjof Film /LH) Vi har hermed fornøjelsen af at præsentere efterårets store danske filmproduktion I KRIG OG KÆRLIGHED som får premiere 15. november 2018. Filmen er instrueret af Kasper Torsting og produceret af Fridthjof Film. Hovedrollerne spilles af Sebastian Jessen og Rosalinde Mynster. Derudover medvirker Tom Wlaschiha (kendt fra Game of Thrones), Thure Lindhardt, Ulrich Thomsen, Natalie Madueño, Morten Brovn m.fl. Filmen er en ægte dansk storfilm – et kærlighedsdrama. Den er sat i en fascinerende historisk kontekst, hvor 1. Verdenskrig er rammen. Kærlighedsdramaet er filmens kerne og filmen sætter spot på […]
Den produktive Johnny Thiedecke har begået endnu et omfattende oversigtsværk, der dækker hele verdenshistorien fra antikken til nutiden, men det er ikke helt lykkedes ifølge anmelderen…
Kun få bøger har tegnet undervisningen i den danske gymnasieskole gennem årtier som P. C. Willemoes Jørgensens klassiker De store opdagelser. Det faktum, at de fleste historielærere inddrager et obligatorisk forløb om Columbus, Vasco da Gama og europæernes opdagelser af nye verdener, skyldes givetvis denne bogs enorme indflydelse på undervisere og lærebøger gennem årene. Jeg blev i min gymnasietid i Horsens i 1990’erne undervist i bogen og nåede faktisk som gymnasielærer at bruge Willemoes’ bog en enkelt gang inden papiret i de oldgamle bøger forvitrede helt – i dag tror jeg, at de sidste eksemplarer er blevet kasseret. Heldigvis tog gymnasielærer […]
Euroclio (foreningen af europæiske historielærerforeninger, som får økonomisk støtte fra EU) analyserede sidste år undervisningsmateriale om EU fra 2/3 af Euroclio-medlemslandene og udgav konklusionerne i rapporten “TEACHING EUROPE TO ENHANCE EU COHESION” . Konklusionen var bl.a. at der lægges (for) meget vægt på institutioner og politiske ledere og for lidt vægt på EU’s betydning for civilsamfundet og omvendt i undervisningen om europæisk integration. Dette medfører ifølge rapporten at eleverne finder emnet uvedkommende og fjernt. Et citat fra rapporten : The heavy focus on symbols, history, and key politicians contributing to the emergence and evolution of European integration in post-war Europe suggest […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
På mandag den 25/6 kl. 18:30 — 19:30 er der mulighed for at lære at bruge materialeportalerne Historiana og Europeana i et online-seminar på eTwinning. Det er gratis at deltage og kræver kun at du opretter en bruger på eTwinning: On 14 May, EUROCLIO hosted an eTwinning seminar on how to use the Historiana e‑Activity builder in combination with the Europeana Collections. If you were not able to attend this first edition, don’t panic! On 25 June, we will host the second edition of the eTwinning online seminar, to explain how you can design learning activities with Historiana, using sources from the Europeana Collections. […]