Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2019 — fina­li­ster­ne er fundet!

HISTORIEKONKURRENCENS FINALISTER 2019 Her­med har Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF for­nø­jel­sen af at præ­sen­te­re fina­li­ster­ne i Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2019 med tema­et: MIN BY.  Præ­cis hvil­ken af de tre fina­list-grup­­per der til­de­les første‑, anden- og tred­je­pri­sen på hen­holds­vis 10.000, 5.000 og 3.000 kr. afslø­res først på Histo­ri­ske dage d. 31. marts, kl. 11.30 på Blå Sce­ne i Øks­ne­hal­len, Kbh. V. Pri­ser­ne og de til­hø­ren­de begrun­del­ser udde­les af fhv. udenrigs‑, finans- og skat­te­mi­ni­ster: Mogens Lyk­ke­toft. Fina­li­ster­ne er (nævnt i til­fæl­dig ræk­ke­føl­ge): SARA PONTOPPIDAN og MATHILDE JOHANSEN, Viby Gym­na­si­um SIGNE SVANE KRYGER og SIDSE MARIE BJERRING LYNGBY, Als­sund­gym­na­si­et MAGDA SKYTTE, EMMA MEIONG og VICTOR DINESEN, […]

I krig og kærlighed

(Jeg har fået det­te tip fra Inge Som­mer, Fridt­hjof Film /LH)  Vi har her­med for­nø­jel­sen af at præ­sen­te­re efter­å­rets sto­re dan­ske film­pro­duk­tion I KRIG OG KÆRLIGHED som får pre­mi­e­re 15. novem­ber 2018. Fil­men er instru­e­ret af Kas­per Tor­sting og pro­du­ce­ret af Fridt­hjof Film. Hoved­rol­ler­ne spil­les af Seba­sti­an Jes­sen og Rosa­lin­de Myn­s­ter. Der­u­d­over med­vir­ker Tom Wla­s­chiha (kendt fra Game of Thro­nes), Thu­re Lind­hardt, Ulrich Thom­sen, Nata­lie Madu­eño, Mor­ten Brovn m.fl. Fil­men er en ægte dansk stor­film – et kær­lig­heds­dra­ma. Den er sat i en fasci­ne­ren­de histo­risk kon­tekst, hvor 1. Ver­denskrig er ram­men. Kær­lig­heds­dra­ma­et er fil­mens ker­ne og fil­men sæt­ter spot på […]

Ver­den efter de sto­re opda­gel­ser, 1500–1750

Kun få bøger har teg­net under­vis­nin­gen i den dan­ske gym­na­siesko­le gen­nem årti­er som P. C. Wil­lemo­es Jør­gen­sens klas­si­ker De sto­re opda­gel­ser. Det fak­tum, at de fle­ste histo­ri­e­læ­re­re ind­dra­ger et obliga­to­risk for­løb om Colum­bus, Vasco da Gama og euro­pæ­er­nes opda­gel­ser af nye ver­de­ner, skyl­des givet­vis den­ne bogs enor­me ind­fly­del­se på under­vi­se­re og lærebø­ger gen­nem åre­ne. Jeg blev i min gym­na­sie­tid i Hor­sens i 1990’erne under­vist i bogen og nåe­de fak­tisk som gym­na­si­e­læ­rer at bru­ge Wil­lemo­es’ bog en enkelt gang inden papi­ret i de old­gam­le bøger for­vi­tre­de helt – i dag tror jeg, at de sid­ste eksem­pla­rer er ble­vet kas­se­ret. Hel­dig­vis tog gymnasielærer […]

Euro­pæ­isk inte­gra­tion er kedelig!

Euro­clio (for­e­nin­gen af euro­pæ­i­ske histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­ger, som får øko­no­misk støt­te fra EU) ana­ly­se­re­de sid­ste år under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om EU fra 2/3 af Euro­clio-med­lem­slan­­de­­ne og udgav kon­klu­sio­ner­ne i rap­por­ten “TEACHING EUROPE TO ENHANCE EU COHESION” . Kon­klu­sio­nen var bl.a. at der læg­ges (for) meget vægt på insti­tu­tio­ner og poli­ti­ske lede­re og for lidt vægt på EU’s betyd­ning for civil­sam­fun­det og omvendt i under­vis­nin­gen om euro­pæ­isk inte­gra­tion. Det­te med­fø­rer iføl­ge rap­por­ten at ele­ver­ne fin­der emnet uved­kom­men­de og fjer­nt. Et citat fra rap­por­ten : The heavy focus on sym­bols, history, and key poli­ti­ci­ans con­tri­bu­ting to the emer­gen­ce and evo­lu­tion of Euro­pe­an inte­gra­tion in post-war Euro­pe suggest […]

Lær at bru­ge Historiana

På man­dag den 25/6 kl. 18:30 — 19:30 er der mulig­hed for at lære at bru­ge mate­ri­a­lepor­ta­ler­ne Histo­ri­a­na og Euro­pe­a­na i et onli­­ne-semi­­nar på eTwin­ning. Det er gra­tis at del­ta­ge og kræ­ver kun at du opret­ter en bru­ger på eTwin­ning: On 14 May, EUROCLIO hosted an eTwin­ning semi­nar on how to use the Histo­ri­a­na e‑Activity buil­der in com­bi­na­tion with the Euro­pe­a­na Col­lections. If you were not able to attend this first edi­tion, don’t panic! On 25 June, we will host the second edi­tion of the eTwin­ning onli­ne semi­nar, to explain how you can design lear­ning acti­vi­ties with Histo­ri­a­na, using sour­ces from the Euro­pe­a­na Collections. […]