Bogen består af 26 små kapitler om en række forskellige temaer knyttet til historieundervisning. Den er rettet mod lærerstuderende og historielærere i grundskolen, men langt det meste er også relevant for lærere på ungdoms- og voksenuddannelser, om end det måske ikke sådan er nyt. Bogens ophav kommer til udtryk på den måde at kapitlerne er udstyret med arbejds- og studiespørgsmål til den lærerstuderende og at forfatterne nogle steder henvender sig direkte til en historielærerlæser. Derfor kunne man også sagtens bruge nogle af dem som udgangspunkt for et faggruppemøde. Der er også gode henvisninger efter hvert kapitel, bl.a. til interessante og frit tilgængelige artikler hos Historielab.
Mange af artiklerne lægger op til at arbejde undersøgende og problemorienteret med faget. Kapitlet ”Undersøgende og problemorienteret – hvordan? ” beskriver hvordan man kan tilrettelægge et emne efter at træne elevernes ’undersøgelses‑, metode- og orienteringskompetencer’ – det minder da meget om noget, vi kender.
Jeg vil også fremhæve kapitlet om konspirationsteorier i undervisningen, hvor det foreslås at eleverne selv skal opfinde nogle konspirationsteorier… det kunne ellers være kønt, hvis en historietime fødte en dansk QAnon-pendant…
Ellers er det lidt pudsigt at betegnelsen ’præsentistisk’ bruges om manglende historisk empati – altså at man fx projicerer sine nutidige værdier over på fortidige begivenheder og derfor misforstår dem. Og så hedder undervisningsmateriale ’læremidler’ i folkeskolen. Det lyder som noget man får på apoteket. Men det er et gennemgående træk at de lærerstuderende opfordres til at få eleverne til at forholde sig kritisk til læremidlernes udlægning af historien.
Bogen anbefales til skolens eller faggruppens bibliotek.
Forfatter(e)
Formand for foreningen 2017–19 | Pedel på historielaerer.dk
Underviser på Herning Gymnasium