Kategori: Faglige tip

Tea­ter om kolo­ni­tid og slavehandel

Tea­tret Det Olske Orke­ster spil­ler 27. febru­ar til 10. marts fore­stil­lin­gen SUKKER, som er en kri­tisk kom­men­tar til det­te kapi­tel i dan­marks­hi­sto­ri­en. Fore­stil­lin­gen omhand­ler tre­kants­hand­len, den dehu­ma­ni­se­ren­de behand­ling af sla­ver og fri­gi­vel­sen af de dan­ske sla­ver. Fore­stil­lin­gen rej­ser man­ge spørgs­mål, som ele­ver­ne bag­ef­ter kan tage op til dis­kus­sion eller bru­ge som udgangs­punkt for en kri­tisk under­sø­gel­se af tre­kants­han­de­len. Til for­mid­dags­fo­re­stil­lin­ger­ne d. 5. og 6. marts er der mulig­hed for at få en intro­duk­tion til emnet og fore­stil­lin­gen af instruk­tør, Lot­te Faarup. Her kan du hen­te et under­vis­nings­ma­te­ri­a­le, som er til­gæn­ge­ligt og til fri afbe­nyt­tel­se i for­bin­del­se med arbej­det med forestillingen. […]

Fored­rag: Putins Lege

Det­te fored­rag varer 90 minut­ter og hen­ven­der sig til alle med en inter­es­se for inter­na­tio­nal poli­tik, sport og natio­nal iden­ti­tet og vil ud fra en histo­risk og sam­funds­mæs­sig vin­kel bely­se, hvil­ken rol­le isce­ne­sæt­tel­sen og dyr­kel­sen af præ­si­dent Vla­di­mir Putin og sats­nin­gen på sport­s­li­ge mega-events som fx VM og Vin­ter-OL i Sotji spil­ler for dan­nel­sen af den natio­na­le iden­ti­tet i nuti­dens Rusland. • Hvor­for inve­ste­re­de den rus­si­ske stat under Vla­di­mir Putin 55 mil­li­ar­der dol­lars i Vin­ter-OL i 2014? • Hvor­dan udnyt­ter Putin de man­ge sports­be­gi­ven­he­der på rus­sisk grund til at ska­be natio­nalt sam­men­hold og inter­na­tio­nal goodwill fra det inter­na­tio­na­le sam­fund? • Hvor­for har den […]

INVITATION til kon­fe­ren­cen “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feedback”

på Rysenste­en Gym­na­si­um den 20.11.2017 kl. 9.30–16 “Tegn på dan­nel­se – for­ma­tiv feed­ba­ck” er et bud på at for­e­ne for­ma­tiv feed­ba­ck med den alle­steds­nær­væ­ren­de dan­nel­ses­op­ga­ve, som alle gym­na­si­e­læ­re­re står med i hver­da­gen. På kon­fe­ren­cen vil du få “hands on” erfa­ring med for­ma­tiv feed­ba­ck i for­skel­li­ge fag i tema­ba­se­re­de wor­ks­hops, og du vil få bogen “Tegn på dan­nel­se – en inspira­tions­bog til arbej­det med for­ma­tiv feed­ba­ck” (2017) base­ret på arbej­de med for­ma­tiv feed­ba­ck på Rysenste­en gym­na­si­um i sam­ar­bej­de med Ste­en Beck. Kon­fe­ren­cen åbner med et teo­re­tisk didak­tisk og prak­sis­re­flek­te­ren­de oplæg af Ste­en Beck om for­ma­tiv feed­ba­ck og run­des af med et oplæg […]

Dan­marks­hi­sto­ri­er i 2017 – hvor­for og hvordan

Udbud­det af dan­marks­hi­sto­ri­er er stort her i 2017. Histo­ri­er om Dan­mark på tv, radio, muse­er, bibli­o­te­ker og som under­vis­nings­ma­te­ri­a­le, podcast-seri­en Kon­geræk­ken og bog­pro­jek­tet 100 dan­marks­hi­sto­ri­er er alle eksemp­ler på det. Hvor­for får vi dis­se dan­marks­hi­sto­ri­er i 2017? Hvil­ke dele af for­ti­den træk­kes frem, og hvor­dan for­mid­ler man dan­marks­hi­sto­ri­er i dag? Forsk­nings­grup­pen Erin­dring og for­tids­brug på Roskil­de Uni­ver­si­tet er vært for et semi­nar om dan­marks­hi­sto­rie i et erin­drings- og iden­ti­tetspo­li­tisk per­spek­tiv. Her vil oplægs­hol­de­re, der er invol­ve­ret i dan­marks­hi­sto­ri­e­pro­jek­ter­ne, og histo­ri­e­for­ske­re dis­ku­te­re de aktu­el­le dan­marks­hi­sto­ri­er. Semi­na­ret afhol­des fre­dag den 17. novem­ber 2017 på Roskil­de Uni­ver­si­tet i audi­to­ri­et i byg­ning 45. Alle er […]

400-året for etab­le­rin­gen af Trankebar

Som optakt til den fore­stå­en­de fejring af 400-året for etab­le­rin­gen af Tran­ke­bar invi­te­rer For­e­nin­gen Tran­ke­bar her­med til et idé­mø­de man­dag den 9. okto­ber kl. 14 — ca.17 i Asia Hou­se med føl­gen­de pro­gram: 1. Oplæg ved For­e­nin­gen Tran­ke­bar.  2. Idéer til fejrin­gen fra del­ta­ger­ne.  3. Pau­se m. for­frisk­ning.  4. Fort­sat idéfrem­læg­gel­se.  5. Afrun­ding. Til­mel­ding sna­rest muligt, dog sene­st den 1. okto­ber til: Knud Hel­les (næst­for­mand i For­e­nin­gen Tran­ke­bar), knudhelles@troensemail.dk — mobil 27504224. Dan­mark — Indi­en 400 år I slut­nin­gen af 1618 sej­le­de 5 han­­dels- og flå­de­far­tø­jer ud fra Køben­havn med kurs mod Cey­lon. Eks­pe­di­tio­nens for­mål var at sik­re Dan­­mark-Nor­­ge fod­fæ­ste i […]

Køn i Roman­tik­ken og Det Moder­ne Gennembrud

Kvin­demu­se­et i Århus har nyud­vik­let det popu­læ­re under­vis­nings­for­løb ‘Gid jeg var en mand!’. Det er for udsko­ling og ung­doms­ud­dan­nel­ser. Hvor­dan føles det at have kor­set på? Kan du flir­te med en vif­te? Hvad sig­na­le­rer du, når du tager den høje sor­te hat på? Hvor let er det egent­ligt at bro­de­re? Og kan du skri­ve sir­ligt med pen og blæk? Kvin­demu­se­et har nyud­vik­let det popu­læ­re under­vis­nings­for­løb Gid jeg var en mand! Om køn i Roman­tik­ken og Det Moder­ne Gen­nem­brud så der er end­nu fle­re hands-on-gen­­stan­­de og gøre-øvel­­ser, der lader ele­ver­ne kom­me helt ind under huden på 1800-tal­lets bor­ger­skab. For­lø­bet kan knyt­tes til […]

Tema­mø­de: dansk- og historieopgaver

I anled­ning af de nye lære­pla­ner og gym­na­si­ere­for­men 2017 hol­der ULF i Aar­hus et tema­mø­de for muse­ums­for­mid­le­re ved de kul­tur­hi­sto­ri­ske muse­er i Aar­hus og dansk- og histo­ri­e­læ­re­re fra de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. Fokus vil være på, hvor­dan under­vi­ser­ne og museerne/formidlerne kan bru­ge hin­an­den bedst. http://ulfiaarhus.dk/kursus/temamoede-dansk-og-historieopgaver

Blin­de vink­ler. Bil­le­der fra kolo­ni­en Dansk Vestindien

I 100-året for sal­get af Dansk Vestin­di­en invi­te­rer Det Kgl. Bibli­o­tek ele­ver fra grund­sko­lens æld­ste klas­ser og ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne ind til en dia­log om kolo­ni­ens histo­rie, hvor­dan den­ne histo­rie er ble­vet for­talt og hvor­dan vi i dag for­hol­der os til den. I udstil­lin­gen Blin­de vink­ler. Bil­le­der fra kolo­ni­en Dansk Vestin­di­en foku­se­rer vi på det visu­el­le mate­ri­a­le, som fin­des i bibli­o­te­ket: land­kort, post­kort, foto­gra­fi­er, avi­ser m.m. De man­ge afbild­nin­ger kan måske synes at give et direk­te vin­due til Dan­marks kolo­ni­a­le for­tid, men ingen afbild­ning er neut­ral, og for det meste er bil­le­der­ne skabt af og for magt­ha­ver­ne. Det histo­ri­ske mate­ri­a­le udstil­les sam­men med […]