Kategori: Faglige tip

Ny EU-gui­de på altinget.dk

Vi har fået et tip om nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le til under­vis­ning om EU: Kri­stof­fer Hecquet har stå­et for et pro­jekt for Altin­get, der ger­ne skul­le gøre det lidt let­te­re og sjove­re at under­vi­se om EU på gym­na­si­et i histo­rie og sam­funds­fag. EU-gui­­de er byg­get op om en hold­ning­s­test, hvor ele­ver­ne kan se, hvil­ken af de dan­ske par­la­men­ta­ri­ke­re, de er mest eni­ge med. Her­i­gen­nem får de hur­tigt en per­son­lig ind­gang til stof­fet og man vil kun­ne sam­men­lig­ne par­la­men­ta­ri­ker­nes hold­nin­ger med sine egne og føl­ge deres akti­vi­te­ter. Der­til fin­des der seks repor­ta­ge­vi­deo­er fra de poli­ti­ske grup­per, som har afsæt i 19-åri­­ge Sara, der stiller […]

Gra­tis OD-mate­ri­a­le om fol­ked­rab i Guatemala

Kære histo­ri­e­læ­re­re lan­det over. Igen i år har Ope­ra­tion Dags­værk pro­du­ce­ret spæn­den­de UNDERVISNINGSMATERIALE lavet til dig helt GRATIS. I år er der udar­bej­det et under­vis­nings­for­løb om fol­ked­rab, som tager udgangs­punkt i ker­ne­stof­fet i net­op histo­rie til dig der under­vi­ser i gym­na­si­et eller HF. Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let inde­hol­der en lærer­vej­led­nin­gen, der er byg­get op som et AT-for­løb i histo­rie og sam­funds­fag. Mate­ri­a­ler kan bru­ges til AT, men kan også nemt bru­ges i hver­dags­un­der­vis­nin­gen i enten histo­rie eller sam­funds­fag. Lærer­vej­led­nin­gen giver dig øvel­ser, mate­ri­a­ler, inspira­tion eller hele den fær­di­ge pak­ke til et under­vis­nings­for­løb i histo­rie og sam­funds­fag om fol­ked­rab med fokus på Gua­te­ma­la, kvit og frit. Til […]

Slan­gens favntag

Slan­gens favn­tag” er en colum­bi­ansk film, som har pre­mi­e­re i neden­stå­en­de dan­ske bio­gra­fer den 19/5. Grand Tea­tret, Køben­havn Vester Vov Vov, Køben­havn Val­by Kino Gen­tof­te Kino Øst for Para­dis, Aar­hus Cafe Bio­gra­fen, Oden­se Bif­fen, Aal­borg Nico­lai Bio, Kol­ding Palads 1–2‑3, Fre­de­riks­havn Thi­sted Kino Ishøj Bio Fil­men bli­ver til­gæn­ge­lig for sær­vis­nin­ger og sko­le­vis­nin­ger efter bio­gra­fen. Fil­men er en smuk skil­dring af Ama­zo­nas­re­gio­nen og de oprin­de­li­ge folk, der bebor den. Sam­ti­dig er det en histo­risk for­tæl­ling om vest­lig kolo­ni­a­lis­me og mar­kant for­skel­li­ge ver­dens­syn i Lat­i­na­me­ri­ka og Euro­pa. Fil­men fore­går i før­ste del af det 20. århund­re­de. De to vest­li­ge hoved­rol­ler i fil­men er byg­get på de […]

Fol­ket, Bogen, Landet

Udstil­lin­gen “Fol­ket, Bogen, Lan­det” kan ses på Køben­havns Råd­hus den 7. — 16. juni 2016. Den nu afdø­de pro­fes­sor, Robert Wistrich, fra Hebrew Uni­ver­si­ty i Jerus­a­lem, fik af Simon Wie­sent­hal Cen­tret til opga­ve at lave en udstil­ling om Isra­els histo­rie, og det blev til den histo­ri­ske udstil­ling, “Fol­ket, Bogen, Lan­det”. Det­te gen­ne­m­ar­bej­de­de forsk­nings­pro­jekt giver os mulig­he­den for at ople­ve histo­ri­en bag jøde­r­nes 3.500 år lan­ge for­hold til Det Hel­li­ge Land, fra dets bibel­ske rød­der til old­ti­dens kon­ge­ri­ger under David og Salo­mon, fra grund­læg­gel­sen af Jerus­a­lem til øde­læg­gel­sen af Det Andet Tem­pel, fra romer­nes besæt­tel­se af Judæa til kri­sten­dom­mens fød­sel, fra kor­sto­ge­ne til […]

Gra­tis under­vis­nings­ma­te­ri­a­le om ver­dens ressourceforbrug

Kære gym­na­si­e­læ­rer Mil­jøor­ga­ni­sa­tio­nen NOAH udgi­ver i begyn­del­sen af maj et sær­num­mer af NOA­Hs tids­skrift Nyt Fokus, www.nytfokus.nu . Det­te num­mer hand­ler om ver­dens res­sour­ce­for­brug, og smartp­ho­nen bli­ver brugt som case i fle­re af artik­ler­ne. Sær­num­me­ret er udar­bej­det med hen­blik på brug i under­vis­nin­gen på de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser, og det inde­hol­der mate­ri­a­le, som er rele­vant for både de natur­fag­li­ge, de sam­funds­fag­li­ge og de huma­ni­sti­ske fag. En grup­pe gym­na­si­e­læ­re­re har været råd­gi­ve­re på sær­num­me­ret. Sær­num­me­ret sig­ter i øvrigt også, som tids­skrif­tets andre num­re, på den bre­de offent­lig­hed. Vi opret­ter i maj et elek­tro­nisk res­sour­ce­rum http://www.nytfokus.nu/nummer‑6/undervisning/  med for­slag til uddy­ben­de mate­ri­a­ler og elevaktiviteter. […]

For­bry­del­se og straf — gra­tis undervisningsmateriale

OBS: Mate­ri­a­let er til­sy­ne­la­den­de ikke læn­ge­re til­gæn­ge­ligt. /LH 2024 Nu er for­e­nin­gen For­se­te klar med et nyt onli­ne lærings­u­ni­vers, der sæt­ter fokus på straf i et sam­funds­hi­sto­risk, ‑etisk og ‑fag­ligt per­spek­tiv. Mate­ri­a­let tager afsæt i den nye­ste forsk­ning samt den unik­ke viden, der op gen­nem tiden er sam­let hos fag­folk, som til dag­lig arbej­der i kri­mi­nal­forsor­gen og i den juri­di­ske sek­tor. Mate­ri­a­let hed­der ’For­bry­del­se og straf’ og er til­gæn­ge­ligt alle­re­de nu. Ved du egent­lig, hvor­for vi som sam­fund straf­fer – og hvor­for vi straf­fer på den måde, som vi gør? Vores straf­fe­me­to­der har ikke ale­ne en nær til­knyt­ning til det her­sken­de men­ne­ske­syn og […]

KOM TIL GRATIS VISNING AF DEN OSCAR-NOMINEREDE ’MUSTANG’

I anled­ning af den dan­ske bio­graf­pre­mi­e­re på den Oscar-nomi­­ne­re­­de film ”Mustang”, invi­te­rer Scan­box Entertain­ment til en gra­tis vis­ning af fil­men den 6. marts kl. 9:30 i Grand Tea­tret (Mik­kel Bryg­gers Gade 8, 1460 Køben­havn K). Der er ble­vet udar­bej­det under­vis­nings­ma­te­ri­a­ler til fil­men, der kan anven­des i fag som dansk, sam­funds­fag, histo­rie og reli­gion. Under­vis­nings­ma­te­ri­a­let er mål­ret­tet grund­sko­lens udsko­ling samt gym­na­si­et og HF. For­må­let med vis­nin­gen er at give inter­es­se­re­de lære­re i rele­van­te fag mulig­he­den for at se fil­men inden dens bio­graf­pre­mi­e­re og vur­de­re fil­men til even­tu­elt under­vis­nings­brug. Fil­men intro­du­ce­res af tidl. fol­ke­tings­med­lem, fored­rags­hol­der, for­fat­ter og sam­funds­de­bat­tør Özlem Cekic. Det hand­ler fil­men om: I en […]

Nyt under­vis­nings­ma­te­ri­a­le og kur­sustil­bud fra Grænseforeningen

Det er med stor for­nø­jel­se, at Græn­se­for­e­nin­gen offent­lig­gør sin nye under­vis­nings­por­tal ”iet­Græn­seland”. ietGrænseland.dk Mate­ri­a­let giver ele­ver­ne mulig­hed for at bli­ve ført rundt i græn­selan­dets histo­rie og de man­ge spæn­den­de for­tæl­lin­ger græn­selan­det kan byde på. Det er ikke en lære­bog, men en opga­ve- og mate­ri­a­le­sam­ling i ele­kro­nisk udga­ve. Det hand­ler om at give ele­ver­ne nog­le inter­es­san­te udfor­drin­ger og væk­ke deres nys­ger­rig­hed, sam­ti­dig med at ind­hol­det lever op til lære­pla­ner­nes krav. Mate­ri­a­let er fler­fag­ligt og der er man­ge tema­er og opga­ver at væl­ge imel­lem. Por­ta­len skul­le ger­ne byde ind i rele­vant og aktu­el­le tema­er. Der­for er tan­ken også, at den skal fortsætte […]

Dan­mark på film — et inter­ak­tivt streamingsite

Det Dan­ske Fil­min­sti­tut lan­ce­rer den 29. okto­ber det nye web­s­i­te Dan­mark på film. Her kan man dyk­ke ned i histo­ri­en og ople­ve doku­men­ta­ri­ske film­op­ta­gel­ser fra 1905–1965. Fil­me­ne er gra­tis at se onli­ne. Det er ori­gi­nalt histo­risk mate­ri­a­le, som er nydi­gi­ta­li­se­ret. Link til Dan­mark på film: danmarkpaafilm.dk Film­me­di­et gjor­de sit ind­t­og i Dan­mark for lidt over 100 år siden, og der blev fil­met flit­tigt ved sto­re og små begi­ven­he­der i hele lan­det. Det Dan­ske Fil­min­sti­tut åbner nu for et kig ned i den rig­dom af leven­de kul­tur­hi­sto­rie, som gem­mer sig i Fil­mar­ki­vet. Ud over at se film onli­ne, invi­te­rer Fil­min­sti­tut­tet bru­ger­ne til at tage del i histo­ri­e­for­tæl­lin­gen på Danmark […]

Dan­marks­hi­sto­rie i 12 inter­ak­ti­ve i‑books

Danmarkshistorien.dk har udgi­vet en del af deres frem­stil­lings­ma­te­ri­a­le som 12 gra­tis inter­ak­ti­ve i‑books, som kan læses på en æble­dims (iPad, iPho­ne). Jeg har hen­tet ‘EF og kri­se­ti­der’, nr. 11 i seri­en, og det ser ret godt ud: 35 sider med enkel­te lyd- og videoklip og en lil­le repe­te­tions­quiz til sidst med 10 spørgs­mål, som man tager “inde i bogen”.  Der slut­tes af med en liste over rele­van­te kil­der på danmarkshistorien.dk. Det lig­ger også som pdf, men her er det ‘kun’ en e‑bog; der er ikke inter­ak­ti­ve sider. Det kan under alle omstæn­dig­he­der bru­ges til over­blikslæs­ning i for­bin­del­se med kro­no­lo­gi­for­lø­bet. Der er […]