Set udefra kan historiefaget virke uforanderligt. Vikingetiden er vikingetiden og 1864 skete i… 1864. Det kræver nogle gange indgående arbejde med historien for at blive opmærksom på, at den er i konstant forandring, og at det i udgangspunktet er et problem at se historien som noget statisk og permanent. Ser man historien som uforanderlig, vil udgivelsen af en 2. udgave af en lærebog være en smal sag. Er der gået nogle år siden 1. udgaven, kan man ændre forsiden, og tilføje et lille afsnit sidst i bogen, der siger lidt om den seneste forskning på området, og så er 2. […]
Med henblik på KS-undervisningen på hf udgiver forlaget Frydenlund en serie lærebøger, der er skræddersyet til dette formål. Der er allerede udgivet en grundbog, en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten, og i 2021 udkommer en ny bog i serien om penge. Denne bog om Rusland er helt naturligt delt op i tre dele: historie, samfundsfag og religion. På de relativt få sider fylder historiedelen omkring 50 sider, samfundsfagsdelen og religionsdelen hver omkring 30 sider. Bogen er sat fint og indbydende op med fine illustrationer og stikordsliste. På bogens hjemmeside kan man finde 18 kildetekster til historie- og religionsdelen. Kildematerialet til […]
Navnet Thorkil Smitt vil vække genklang hos de fleste læsere af Noters spalter. Over flere årtier satte han markante fingeraftryk på fagets udvikling og didaktik – bl.a. via en række udgivelser til faget som medforfatter til eksempelvis den imponerende ’Verdenshistorie bind 1 og 2’ samt ’En europæisk verdenshistorie’.Hvad de færreste måske ved er, at Smitt også havde stor interesse for, og omfattende viden om, de sidste 70 års rytmiske musik i alle genrer og udtryksformer. Inden sin alt for tidlige død i 2019, kæmpede Smitt et nærmest Bowiesk kapløb med tiden for at få sat spillet et sidste rockmusikalsk refræn […]
Helle Folkersen har skrevet en bog om industrialiseringen i 1800-tallet. Det er en af de helt centrale begivenheder i menneskehedens historie, og derfor er det da også god ide at lave en udgivelse om det emne. Bogen skiller sig lidt ud fra andre udgivelser ved at ville belyse den tidligere del af industrialiseringen i et globalt perspektiv. Bogen indeholder derfor beskrivelser og kildetekster fra Storbritannien, USA, Danmark og Japan. Udvalget lægger op til et synkront tilrettelagt undervisningsforløb. Bogen er delt op i kapitler, der belyser temaer som den industrielle revolution generelt, arbejderbevægelsen, sociale vilkår herunder børnearbejde, den politiske kamp og […]
Niels Boel er uddannet i statskundskab, filmvidenskab og fransk. Han arbejder desuden som journalist, konsulent og foredragsforhold om forhold i Latinamerika. Det er derfor en vidende mand som i seks tematiske kapitler gennemgår Latinos i USA. De seks temaer som behandles er: Latinoer i USA det politiske system med fokus på latinoernes rolle USA’s nye arbejderklasse Rettigheder og medborgerskab En ny kultur i USA På tværs af grænser: Remitter og narko. Styrkerne ved bogen er klare: Hvert kapitel kan læses isoleret. For hvert kapitel præsenteres et klart teori- og begrebsapparat i forbindelse med behandlingen af emnet og endelig skal det nævnes at bogens statistikker […]
Det foreliggende værk er lidt af en sværvægter (Godt 4 kg). Det er således ikke en man læser i metroen eller tager med til stranden om sommeren, og det tager sin tid at komme igennem den. Men det er i høj grad umagen værd. Det er også lidt af et pragtværk, med god papirkvalitet og flot tryk, en gave til dem der sætter pris på ikke bare en bogs indhold, men også på dens fremtræden (men, skulle der ikke have været skindbind med guldtryk?). Indholdet svarer til størrelsen. Teksten er i ekstrem grad gennemtænkt og grundig, og bogen indeholder desuden […]
Tiden efter Valdemarerne var en urolig tid i Danmark, men også en afgørende periode for udviklingen af det danske samfund og ikke mindst kongemagtens placering i forhold til stormænd. Det var også i denne periode, at Danmark for alvor udviklede sig til et stændersamfund med (fæste)bønder, borgere, gejstlige og stormænd. Bogen er en fortsættelse af bogen, “Hvem tilhører Danmark”, og er en særdeles detaljeorienteret kronologisk fremstilling af den historiske og ikke mindst den forfatningshistoriske udvikling i Danmark i de 100 år fra 1241 til 1340. Fokus er på lovgivningen med betydning for forholdet mellem kongemagt, kirke, stormænd og befolkningen. Friisberg gennemgår […]
I en tid hvor islam og muslimer diskuteres voldsomt, er det oplagt at skrive en bog om, hvordan Muhammad er blevet opfattet gennem tiden, både af muslimerne selv og i Vesten. Muslimernes Muhammad – og alle andres er Jakob Skovgaard-Petersens (JS‑P) bud på, hvad ”en velorienteret dansker bør vide om Muhammad” (s. 9); bogen er skrevet ”… for at indlede en roligere og mere reflekteret samtale om Muhammad og islam ”(s. 420). Lad det være slået fast, at det i høj grad lykkes JS‑P at realisere begge intentioner. Muslimernes Muhammad – og alle andres” er virkelig en dækkende titel. For […]
Den 30. bog i serien 100 danmarkshistorier omhandler September forliget i 1899 og er skrevet af Lars Kjølhede Christensen, som er museumsinspektør ved Museerne Helsingør. Bogen tager sit udgangspunkt i de 107 dramatiske dage tilbage i 1899, som gik forud for indgåelsen af det berømte og skelsættende forlig mellem arbejdstagere og arbejdsgivere på det private arbejdsmarked i Danmark. De fleste danskere, som har en mindre historisk interesse og har læst danmarkshistorien omkring industrialiseringen kender til September forliget. I denne bog præsenteres flere uddybende detaljer i forhold til de mest almindelige bøger om danmarkshistorien. Det er netop også den spændende indgangsvinkel […]
Et fornuftigt bud på at aktualisere idrætsbegivenheder i forhold til de samfundsmæssige kontekster i verdenshistorien Hans Bonde har sammen med Stanis Elsborg forsøgt at skabe en bog, som retter sig mod gymnasieskolen i fagene idræt, historie og samfundsfag. Bogen arbejder med en række temaer og begivenheder igennem historien, som understøttes via anvisning af kildemateriale fra bogens tilhørende hjemmeside. Bogen forsøger at tilbyde læseren/underviseren en række muligheder til videre arbejde med de udvalgte tematikker i form af tekstopgaver, kildeopgaver og i nogle tilfælde anvisning af mulige programmer for studietur til diverse lokaliteter. Første kapitel introducerer en række historiske metoder, begreber og […]