Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Men den­ne anmel­del­se har Noter, så vidt jeg ved, pre­mi­e­re på at anmel­de podcasts. Vi men­te, det var på sin plads, da der bli­ver pro­du­ce­ret man­ge podcast, der for­mid­ler histo­rie på for­skel­lig vis. Det skyl­des, at sær­ligt podcast­me­di­et egner sig til histo­ri­e­for­tæl­ling af for­skel­li­ge årsa­ger, som det er for omfat­ten­de at kom­me ind på her. Jeg vil nøjes med at kon­sta­te­re, at der både i Dan­mark og i det sto­re udland bli­ver pro­du­ce­ret man­ge gode podcasts, der for­mid­ler histo­ri­ske emner. Og lad mig sige det med det sam­me: Det gæl­der også den­ne sæson af Tyran. Jeg er begej­stret!
Lyd­pro­du­cer Kim G. Han­sen sag­de engang i et oplæg om podcast­pro­duk­tion: “Spørg altid jer selv, hvor­for skal den­ne histo­rie for­tæl­les i lyd, og hvor­dan vir­ker det?” Det råd har jeg vir­ke­lig taget til mig, så det før­ste, jeg gør, når jeg arbej­der med podcasts, er at stil­le net­op dét spørgs­mål. Jeg vil der­for gøre det sam­me her og lade spørgs­må­let være omdrej­nings­punk­tet for anmel­del­sen: Hvor­for skal histo­ri­en om Lenin og hans rol­le i den rus­si­ske revo­lu­tion for­tæl­les i lyd, og hvor­dan vir­ker det? Men først en kort præsentation.

Podca­sten er en del af seri­en Tyran, pro­du­ce­ret af Mono for DR P3. Hol­det bag tæl­ler bl.a. vær­ten Emil Rot­hste­in-Chri­sten­sen, der er kendt fra podca­sten De lov­lø­se, samt lyd­de­sig­ner Mik­kel Røn­nau.
Seri­en Tyran er en form for blan­ding af bio­gra­fisk skil­dring og dra­ma­ti­se­ret histo­ri­e­for­tæl­ling om for­skel­li­ge dik­ta­to­rer, der på den ene eller anden måde har tyran­ni­se­ret deres egen befolk­ning.
Tid­li­ge­re sæso­ner har bl.a. omhand­let Sad­dam Hus­se­in, Idi Amin, Pol Pot osv.

I før­ste epi­so­de af podca­sten om Lenin kal­der vær­ten den­ne sæson et “stor­slå­et og histo­risk meget velun­der­byg­get dra­ma”, og så er det jo godt, at de har lavet lit­te­ra­tur­hen­vis­nin­ger på seri­ens hjem­mesi­de. Tak for det.
Seri­en væver meget om Lenins hjer­ne både meta­forisk og kon­kret. Han bli­ver man­ge gan­ge kaldt “hjer­nen bag den rus­si­ske revo­lu­tion” og sto­re dele af nør­de­af­snit­tet hand­ler om kon­ser­ve­rin­gen af Lenins hjer­ne efter hans død.
Sæso­nen føl­ger Lenin fra hans barn­dom til tiden under revo­lu­tio­nen i Rusland og frem til hans død i 1924. Det kræ­ver sin for­tæl­ler at skæ­re det­te ind­hold ned til fem afsnit à 30 minut­ter. Og som Rot­hste­in-Chri­sten­sen også næv­ner, er der meget af histo­ri­en, som ikke bli­ver for­talt, hvil­ket vel altid er præ­mis­sen for histo­ri­e­for­tæl­ling. Hvor­om alting er, er det spæn­den­de at kig­ge på, hvad der læg­ges vægt på indholdsmæssigt.

Før­ste afsnit hand­ler om Lenins barn­dom og bag­grun­den for, at han blev revo­lu­tio­nær. Næste afsnit for­tæl­ler om de år, han til­brin­ger i eksil. Tred­je afsnit omhand­ler udvik­lin­gen i året 1917, mens fjer­de afsnit beret­ter om hen­ret­tel­sen af zar­fa­mi­li­en og atten­ta­tet på Lenin. Ende­lig beret­ter sid­ste afsnit om tiden før Lenins død og hans for­hold til Sta­lin.
I til­læg til de fem afsnit er der lavet et ekstra nør­de­af­snit. Det fun­ge­rer godt, og det er rele­vant at høre stem­men på podca­stens resear­cher og manuskript­for­fat­ter, Sig­ne Marie Bang. Hen­de gad jeg godt høre mere fra, så for min skyld kun­ne de godt have lavet fle­re nør­de­af­snit – eksem­pel­vis om bru­gen af myten om Lenin i Rusland i dag. Bli­ver han dyr­ket eller glemt?

Podca­sten er gene­relt god til at for­kla­re årsags­sam­men­hæn­ge og bru­ger rele­van­te sam­men­lig­nin­ger. Enkel­te ste­der zoo­mer jeg dog ud og må gå til­ba­ge for at gen­lyt­te. For­mid­lin­gen er helt sik­kert stær­ke­st, når den sce­nisk for­tæl­ler røver­hi­sto­ri­er om det spek­taku­læ­re og gro­te­ske – hvil­ket den gør for­mi­da­belt. For eksem­pel når vi hører om Lenin, der gem­mer sig i en finsk høstak, eller når han bevæ­ger sig ud i gader­ne for­klædt som en fuld mand for at und­gå at bli­ve opda­get af politiet.

For­tæl­lin­gen står sær­ligt stærkt, når vi kom­mer helt tæt på den per­son, som portræt­te­res, i en form for lyd­mæs­sigt nær­bil­le­de. For eksem­pel når vi hører om, hvor­dan Lenin stop­per med at høre Beet­ho­ven for ikke at lade blød­sød­ne følel­ser stå i vej­en for revo­lu­tio­nen. Det lyd­bil­le­de bræn­der sig fast i hukom­mel­sen. Måske skyl­des det, at bru­gen af lyd og musik smel­ter sam­men med det ind­holds­mæs­si­ge og bli­ver en del af portræt­te­rin­gen.
En af fald­gru­ber­ne ved at bru­ge Hol­lywood-agti­ge dra­ma­ti­se­rin­ger i histo­ri­e­for­tæl­lin­gen er risi­ko­en for at repro­du­ce­re ste­reo­ty­per. Jeg synes, at podca­sten bli­ver ste­reo­typ i sin skil­dring af de kvin­der, der omgav Lenin – sær­ligt i skil­drin­gen af “Nadya”, Nadezh­da Kon­stan­ti­nov­na Krup­ska­ja, Lenins hustru. Hun og Lenins søster er hen­sat til at “pus­le” om og opvar­te Lenin. Men Nadya var ikke blot en tro og støt­ten­de hustru, der kig­ge­de med sto­re, beta­ge­de øjne på Lenin, der “mans­plai­ne­de”, som man lidt får ind­tryk af i Tyran. Hun skrev selv tek­ster om uddan­nel­ses­po­li­tik og pæda­go­gik og var med til at for­me revo­lu­tio­næ­re tan­ker. Hen­des tek­ster fyl­der i alt 11 bind! Hun var også til tider vir­ke­lig træt af ægte­ska­bet med Lenin – end­da så træt, at hun på et tids­punkt over­ve­je­de skils­mis­se, hvil­ket jo ikke var helt almin­de­ligt for tiden.

Hvor­for gen­ta­ge det­te træt­ten­de nar­ra­tiv og kvin­de­bil­le­de og end­nu engang kun til­by­de lyt­ter­ne én posi­tion, de kan spej­le sig i: kvin­den, der lyt­ter til den geni­a­le mand, ser op til ham og støt­ter ham i alt i ste­det for at tæn­ke selv?
Lenins for­mode­de elske­rin­de og meget for­tro­li­ge råd­gi­ver gen­nem en lang årræk­ke, Ines­sa Armand, er også skre­vet helt ud. Det undrer mig – hvor­for er hun det? Jeg ved godt, man ikke kan få det hele med, men sta­dig­væk. Det siger meget om Lenin, at han for­ment­lig har sid­det med sin hustru på den ene side og sin elske­rin­de på den berøm­te tog­rej­se fra Zürich i 1917. Hvis man ger­ne vil have et nuan­ce­ret bil­le­de, vil jeg anbe­fa­le den bri­ti­ske histo­ri­ker Helen Rap­pa­ports bog Con­spira­tor fra 2009.

Enkel­te har kri­ti­se­ret de histo­ri­ske podcast­pro­duk­tio­ner fra Mono­Mo­no for at lade vær­ten fyl­de for meget. Han er den alvi­den­de histo­ri­e­for­tæl­ler, der udlæg­ger histo­ri­en, som han for­står den. Jeg synes dog, at det fint kan beret­ti­ges. Det vir­ker, og det er effek­tivt. For­tæl­lerin­stan­sen i de fle­ste lærebø­ger frem­står jo lige så alvi­den­de – for­skel­len er blot, at det frem­står mere tyde­ligt, når vi hører for­tæl­lerens stem­me.
Lyd­de­sig­net ska­ber et form­ful­dendt sam­spil mel­lem form og ind­hold. Det ska­ber spæn­ding, dra­ma og frem­drift i de enkel­te afsnit. Under­læg­nings­mu­sik­ken er på én gang stor­slå­et og forvræn­get, hvil­ket giver en stem­ning af både opbyg­ning og opløs­ning. Enkel­te ste­der er der lagt en stem­me ind, der lyder nær­mest dia­bolsk. Det vir­ker her, som om fol­ket ind­går en djæv­le­pagt, da Lenin bli­ver sat til at lede revo­lu­tio­nen.
Der læg­ges en tred­je tid ind i for­tæl­lin­gens spor, når der bru­ges klip fra 1970’ernes radiopro­gram­mer om den rus­si­ske revo­lu­tion – en tid, hvor der blev sagt og skre­vet meget om net­op den­ne begi­ven­hed. Måske er det fint, at det vir­ker på et mere eller min­dre under­be­vidst plan hos lyt­ter­ne. Man kan dog i under­vis­nings­sam­men­hæng væl­ge at gøre ele­ver­ne bevid­ste om det som en histo­ri­o­gra­fisk fag­lig poin­te. Et andet for­slag er at ind­dra­ge aktør-struk­tur-teo­ri og pro­ble­ma­ti­se­re aspek­ter ved at til­læg­ge én enkelt per­son så stor betyd­ning i skil­drin­gen af histo­risk udvikling.

I Tyrans sæson om Lenin står det klart, hvor­for den er lavet i lyd. Den for­mår at udnyt­te lyd­me­di­ets poten­ti­a­le både hvad angår form og ind­hold – og det vir­ker. Podca­sten ska­ber ind­le­vel­se og enga­ge­ment, og den væk­ker fore­stil­lin­ger og bil­le­der hos lyt­te­ren. Det­te bli­ver sær­ligt tyde­ligt, hvis jeg sam­men­lig­ner med en anden podcast om Lenin og den rus­si­ske revo­lu­tion fra Radio4 med tit­len Bag Ham­mer og Sejl. I den­ne pro­duk­tion står det min­dre klart, hvor­for den skal udgi­ves som podcast. Der er ikke lagt meget ener­gi i lydsi­den. Spe­a­ken er meget detal­je­rig og beret­ten­de og lyder som oplæs­ning. Den er infor­ma­tions­mæt­tet, og for­tæl­ler­tem­po­et er så højt, at det er svært at dan­ne sig bil­le­der af det for­tal­te. Selv som træ­net lyt­ter kan jeg have svært ved at fin­de tål­mo­dig­hed til at lyt­te før­ste afsnit fær­digt. Der­for vil jeg for eksem­pel ikke kun­ne bru­ge den i under­vis­ning – i mod­sæt­ning til Tyran. Jeg tæn­ker på man­ge måder, at Bag Ham­mer og Sejl kun­ne have gjort sig bed­re som en bog­ud­gi­vel­se.
Afslut­nings­vis vil jeg næv­ne, at der i skri­ven­de stund er pre­mi­e­re på næste sæson af Tyran om Augu­sto Pino­chet. Jeg har hørt før­ste afsnit og må kon­sta­te­re, at hvis seri­en hol­der niveau­et, er der vir­ke­lig noget at se frem til.

Ama­lia Bonné

Forfatter(e)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *