I denne lille bog byder Rasmus Kjærgaard Petersen på en række værktøjer til arbejdet med den grundbog, som han udgav sammen med Jakob Buhl Jensen i år.
Bogen starter med 15 arbejdsspørgsmål til hver af bogens ti kapitler, som kan bruges når man giver en lektie for. Dernæst følger ti bilagssæt bestående af 3–6 materialer til hvert af kapitlerne i Danmark i Europa. Ideen er god og en fin service. Det er også dejligt, at der til næsten alle sæt både er tekster og billeder og at teksterne er pædagogisk bearbejdet. Til gengæld er det ikke så dejligt, at der sjældent optræder tabeller og det klæder heller ikke en historiebog til nutidens gymnasium at kalde alle tekster for kilder. Specielt ikke når det drejer sig om tekster som formodentligt skal analyseres som fremstillinger – hvilket fremgår af et analyseskema til dette bagest i bogen. En anden anke ved de mange bilagssæt er, at mange af kilderne er hentet på nettet eller taget fra eksisterende historiebøger. Har man selv et godt historisk bibliotek giver de derfor ikke meget nyt.
Det er der til gengæld i bogens tredje afsnit, som indeholder 50 opgaver til bogen. Her giver Kjærgaard Petersen bud på, hvordan man på en kreativ og nytænkende måde kan arbejde med grundbogen og/eller arbejdsbogens kilder. Her er mange sjove øvelser og som eksempler kunne denne anmelder godt lide SWOT IT-øvelsen til Kalmarunionen (øvelse 7) og mange af de øvelser, hvor man skal remediere forskellige historiske begivenheder. Mange af disse øvelser kan helt sikkert også bruges i andre sammenhænge og er sammen med Historielærerens øvelsesbog det bedste bud på en mere systematisk samling af kreative øvelser til historietimerne.
Endelig slutter bogen med et kapitel om årsagsforklaringer og analyseskemaer til beretninger, fremstillinger, billeder og diskursanalyse. Disse analysemetoder er centrale, men her findes væsentligt bedre eksempler på metodisk arbejde i Historisk arbejdsbog eller På sporet af historien (Systime) og Fra fortid til Historie (Columbus).
Selv om ikke alle bogens dele står lige stærkt, synes denne anmelder at bogen er en god følgesvend for de elever som bruger grundbogen og for alle de lærere, som gerne vil have et større katalog af måder at lave kreative øvelser på i timerne.