Hvad fik demokratiet til at bryde sammen i mellemkrigstidens Tyskland? Hvordan kunne nazisterne få magten og udløse det, der blev en brutal udryddelseskrig? Hvordan forholder tyskerne sig i dag til den svære fortid?
Tyskerne og nazismen er historienom Det Tredje Rige fra nazisternes magtovertagelse over verdenskrigens rædsler til undergangen i 1945. Men det er også historien om, hvordan tyskerne har bearbejdet den nazistiske arv, og hvilken rolle den spiller den dag i dag. (fra forlagets omtale)
”Tyskerne og nazismen” dækker over den store fortælling om hvordan demokratiet kollapsede i mellemkrigstidens Tyskland og gav plads til nazismen og derefter skubbede verden ud i krig. Emnet er oplagt og selvom der findes undervisningsbøger med lignende snit, så er det dejligt og velkomment med et nyt bud på historien.
Forfatterne er begge fra Fredericia Gymnasium og har flere titler på CV’et. Man mærker et sikkert greb om genren og der indledes ligefrem med et metodisk kapitel, hvis primære sigte er at berede læseren på at lægge vægt på billeder som kilde. Oplagt! Om noget brugte og misbrugte nazisterne billeder i deres kamp og her er virkelig en god lejlighed til at aktivere eleverne med billedanalyser med de fire fokuspunkter indhold, tilblivelse, kontekst og brug. Ellers er bogen bygget op af en række kapitler, fem i alt, som spænder over Weimarrepublikkens krise og undergang til det afsluttende og obligatoriske ”Arven efter nazismen”.
Det er generelt lange kapitler. De er gennemillustrerede og er alle på 20–25 sider og det betyder vel i praksis at de skal bides over i den daglige undervisning – men hvorfor gør forfatterne ikke bare det fra start af? Hvert kapitel afsluttes med et afsnit, der på en eller anden måde perspektiverer til i dag. Efter hvert delkapitel er der et par arbejdsspørgsmål og en opgave og efter hvert kapitel er der en liste med ting man skal vide efter endt læsning og endelig kilder til kapitlet. Det er lige til at gå til og det er helt fint at der ikke er arbejdsspørgsmål til kilderne — men omvendt kunne det jo være en tiltrængt luksus i en travl hverdag.
Generelt er man i rigtig gode hænder i Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaards bog om ”Tyskerne og nazismen” som hermed på det varmeste skal anbefales.
Jakob Sørensen
Det er virkelig meget godt at hente i denne bog, solide kapitler med fagligt overskud – men hvad med manglerne? Emnet er jo ganske stort, må man sige, og det er klart at der skal vælges og fravælges. I dette tilfælde lader et af de store fravalg til at være den konventionelle krig, som forfatterne stort set ikke berører i kapitlet ”Den nazistiske krig”, hvis fokus er næsten entydigt på nazisternes udryddelseskrig, forsøget på at udrydde hele folkeslag, etniske grupper og så videre. Det havde ellers været interessant at tydeliggøre de to spor i den nazistiske krig, den konventionelle overfor udryddelseskrigen, hvor man jo om det førstnævnte må sige at tyskerne gennem hele krigen viser en særlig tilgang til konventionel krigsførelse med bl.a. udviklingen af nye doktriner, tekniske innovationer, samling af europæiske Waffen-SS-frivillige og ikke mindst det moderne ledelsesprincip (Auftragstaktik), som giver den enkelte soldat stor indflydelse og selvstændighed og udfordrer vores stereotype opfattelse af nazistisk ensretning og blind lydighed. I de tyske styrker havde man faktisk stor tillid til den enkeltes evner og dømmekraft.
Lidt teknologihistorie kunne også være på sin plads her til dem, der interesserer sig for den slags. Militærhistorie er stadig en sjælden gæst i undervisningslokalerne og det er egentlig synd, for det er ofte et af de steder hvor vi faktisk har nogle knager vi kan hænge vores undervisning på hos eleverne.
Men tilbage står som nævnt at fravalg er uundgåelige og generelt er man i rigtig gode hænder i Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaards bog om ”Tyskerne og nazismen” som hermed på det varmeste skal anbefales. Bogen findes som gammeldags papirbog, tak for det, og som iBog og det er ikke umiddelbart lykkedes denne anmelder at finde ekstramateriale i i‑Bogen.