Under et hus på Vestergade 115 i Skanderborg ligger et hemmeligt sted. Det er en betonbunker opført af det tyske Luftwaffe i september 1944 som en del af deres administrative hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave. Bunkeren blev aldrig taget i anvendelse under 2. Verdenskrig, men i årtierne efter, da den Kolde Krig opstod, kom den i brug […]
HistorieLab udbyder et nyt efteruddannelseskoncept målrettet faggrupper på ungdomsuddannelserne. Efteruddannelsesforløbet foregår ude på jeres gymnasium sammen med en historiedidaktiker. HistorieLab udbyder følgende historiedidaktiske temaer: Historiefagets metoder v. @andershassing Historiebevidsthed i undervisningen v. Carsten Tage Nielsen Tekster og tekstforståelse i historiefaget v. Heidi Eskelund Knudsen Skriftlighed i historie v. @heidifunder Innovation i historie v. Henriette Aaby […]
Den sønderjyske Historiekanon er et gratis interaktivt læremiddel om Sønderjyllands historie med lærervejledninger og alt, hvad du skal bruge. På hjemmesiden kan dine elever forholde sig aktivt til begivenheder fra den sønderjyske historie – og vurdere og battle dem op imod hinanden. Hjemmesiden er på én gang et læremiddel, hvor eleverne kan lære om historiebevidsthed […]
Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme. Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme. Historiana (et projekt under […]
Dette nummer vil præsentere læserne for en række artikler omhandlende historiedidaktik. Først følger en artikel af tidligere fagkonsulent Lene Jeppesen, hvor hun præsenterer sine tanker om fagets fremtid efterfulgt af Heidi Eskelund Knudsen, der skriver om historiedidaktik. Dernæst følger en række artikler, som handler om hvordan man på forskellige måder kan inddrage fagets metoder. Først […]
Europarådet har fået skrevet og udgivet en fælleseuropæisk e‑bog til historieundervisning på forskellige niveauer, herunder ‘secondary school’, som svarer til gymnasialt niveau. Den er skrevet ud fra — eller til udvikling af — et fælleseuropæisk perspektiv. Titlen giver et fingerpeg om intentionerne bag, og de er såmænd gode nok. (Til den regionale workshop jeg deltog […]
Vi har fået et tip fra Liselotte Michelsen på det danske filminstitut, DFI: Det drejer sig om dokumentarfilmen ’Slagtebænk Dybbøl – historien om slaget ved Dybbøl i 1864’. Den kunne måske være interessant for historielærere at bruge i undervisningen i forb. med Ole Bornedals meget hypede tv-serie ’1864’, der har premiere på DR 12. oktober. Det kunne […]
I foreningens facebookgruppe fulgte jeg et link til en artikel af Harry Haue og Heidi Knudsen fra GymPæd 2.0, 2013 om historiedidaktik, som provokerede mig lidt. I “Udfordringer til historiedidaktikken” skriver de bl.a. at “redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold stadig spiller en stor rolle i historieundervisningen.” “Redegørelser for og gengivelser af grundbogslignende indhold spiller stadig en stor […]