Der er vedtaget flere gymnasiereformer, siden der sidst udkom en lærebog til gymnasiet om den Franske Revolution. Dette råder denne nye udgivelse fra Systime bod på. Det omfangsrige værk bruger omkring en fjerdedel af pladsen på tiden indtil stænderforsamlingen i 1789. Herefter kommer halvdelen af bogen med en grundig gennemgang af årene 1789–1799. Endelig runder Kjærgaard Petersen af med et kapitel om Napoleons regeringsperiode og til sidst et kapitel om arven efter revolutionen. Hvert kapitel er opbygget identisk og starter med et kort afsnit ”værd at vide” og en præsentation af problemstillingerne der behandles. Desuden ligger på i‑bogen en kort […]
På sporet af … ‑bogserien fra Praxis har vokseværk. Her i 2024 er bogserien, der layoutmæssigt og opbygningsmæssigt har en ekstrem høj lækkerhedsfaktor, blevet udvidet med “På sporet af den kolde krig” skrevet af gymnasielærer Mathias Strand. Hvis man tænker, at den kolde krig er et uoverskueligt historisk emnefelt at kaste sig ud i, må dilemmaerne for en undervisningsbog om den kolde krig skrevet i 2024 ikke fremstå mindre: Skal bogen fokusere på den kolde krigs overblik eller have nedslag i enkeltbegivenheder? Hvor meget plads og fokus skal der være på den kolde krigs årsager og konsekvenser? Og hvor meget […]
”Hvordan er vi havnet i en klimakrise? Hvordan har vores natur- og menneskesyn forandret sig over tid? Og hvordan har menneskets forhold til naturen haft en betydning for synet på klimaet fra midten af 1700-tallet til i dag?” Sådan præsenterer Elisabeth Lollike Ørsted og Denise Lindegaard Nielsen rammen for deres bog Klimahistorie (Columbus 2024). Begrebet om den antropocæne tidsalder bliver strukturerende, idet den første af bogens tre dele omhandler industrialiseringen i England og Danmark. Kapitlerne finder en god balance mellem at være almene, så et kernebegreb som industrialisering ’dækkes’, og specifikke, så man som læser holdes fast ved den centrale problemstilling […]
Som alle ved er Holocaust og andre folkedrab blevet indskrevet i ungdomsuddannelsernes undervisning som et kernestofområde i historiefaget fra august 2022, samt i folkeskolens historiekanon med overskriften Holocaust, jødeaktionen og augustoprøret i 1943. Her i 2023 er der nu udgivet en ny tema- og undervisningsbog ”Vejen til Folkedrab: Før, under og efter Holocaust” af Solvej Berlau og Stine Thuge på forlaget Columbus. Det er oppe i tiden at deklarere, når man skriver, så jeg vil straks deklarere, at jeg for snart et halvt gymnasielærerlivs tid siden tilbage i 2002, som den ene af to specialestuderende i historie på KU udgav […]
Katrine Charlotte Busks undervisningsbog ”Danmark i 1800-tallet” behandler Danmarks udvikling i denne periode med særligt fokus på befolkningens levevilkår. Fremstillingen er struktureret, så den store ramme med Englandskrigene og De slesvigske krige behandles først i bogen og derefter de økonomiske forandringer samt nye levevilkår for landbobefolkning, arbejdere og borgerskab. Til sidst gennemgås demokratisering og forfatningskamp. Denne opbygning gør det tydeligt, hvilken rolle de enkelte samfundsgrupper samt nationalitet og krig har spillet ind på den politiske proces. Der er på den måde for så vidt set ikke så meget nyt i valget af emner, når det handler om dansk historie i […]
Historien om Industrialiseringen fortælles igen og igen — og hver gang er der nye kapitler at tilføje. Unægtelig er der sket meget siden Newcomens dampmaskine fra 1712, men ikke desto mindre er de dersens maskiner stadig med til at forme vores samfund og vores liv på nye, ukendte måder. Først var det vand- og dampkraft, der førte til nye samfundsformer; dernæst var det elektrificeringen og samlebåndet, som vendte op og ned på den første industri. Efter 2. Verdenskrig begyndte elektronikken så småt at vinde indpas og førte op igennem det tyvende århundreds sidste del til øget automatisering idet der kaldes […]
Er kritik en by i Afghanistan? Det danske militære engagement i Afghanistan er sammen med deltagelsen i Irakkrigen (2003–2011) kulminationen på den danske udenrigspolitiske aktivisme og samtidig markerer de sammenbruddet for samme. Mange skribenter har bidraget med holdninger og indtryk af de 20 års militære aktiviteter, men der mangler endnu en autoritativ fremstilling af den danske udenrigspolitik i denne periode. Bogen ”Danmark i Afghanistan” er et forsøg på at formidle en sammenhængende historie om aktionen fra start til slut. Der er mange elementer i den historie, hvis den skal formidles nuanceret. ”Danmark i Afghanistan — Fra engagement til exit 2001–2021” […]
Journalist Thomas Ubbesen har sammen med sin kone journalist Anne Haubek rejst langs den europæiske grænse til Rusland fra Kirkenes i nord til Odessa ved Sortehavet i første halvdel af 2022. Rejsen foregik efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar, og det præger den meget. Gennem alle samtaler og interviews skinner frygten for Rusland og Putin og de forfærdelige historiske erfaringer med Rusland igennem som en rød tråd. Hvordan er det at leve med en stormagtsnabo, der lige har angrebet et fredeligt selvstændigt land, og som igennem den nyere historie har undertrykt og mishandlet befolkningerne i Østeuropa? Det får […]
I denne lille bog byder Rasmus Kjærgaard Petersen på en række værktøjer til arbejdet med den grundbog, som han udgav sammen med Jakob Buhl Jensen i år. Bogen starter med 15 arbejdsspørgsmål til hver af bogens ti kapitler, som kan bruges når man giver en lektie for. Dernæst følger ti bilagssæt bestående af 3–6 materialer til hvert af kapitlerne i Danmark i Europa. Ideen er god og en fin service. Det er også dejligt, at der til næsten alle sæt både er tekster og billeder og at teksterne er pædagogisk bearbejdet. Til gengæld er det ikke så dejligt, at der sjældent […]
Forlaget Frydenlund lægger med denne femte udgivelse endnu en bog til KS-undervisningsserien med fællestitlerne ”Flere sider af…”. Hidtil er der udkommet en KS-grundbog (Flere sider af KS), en bog om Grønland, en bog om velfærdsstaten og en bog om Rusland. Med alle fem bøger i bogkælderen vil man være ganske tæt at have materiale til det samlede 1½-års undervisning i faget. Og i øvrigt er der flere bøger på vej i serien. KS-fagkonstruktionen har bl.a. været bredt kritiseret for at være for kompleks for HF-eleverne og en for bøvlet og tidskrævende eksamen, men vi må konstatere, at faget har overlevet […]