Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Anmel­del­se — Isra­el 1948–2025

Det gode for­lag Fry­den­lund har valgt at udgi­ve anden udga­ve af David Janos, ”Isra­el 1948–2025”. Bogen er kro­no­lo­gisk opbyg­get og star­ter med Theo­dor Her­zls reak­tion på Drey­fus-sagen og på de rus­si­ske pogro­mer i sid­ste del af 1800-tal­let. Hoved­par­ten af kapit­ler­ne hand­ler om peri­o­den fra Isra­els opret­tel­se i 1948 til i dag. Peri­o­den frem til 1973 og Yom Kip­pur-kri­gen har et enty­digt fokus på Isra­els kri­ge og kon­flik­ter med nabo­lan­de­ne. Behand­lin­gen af peri­o­den efter 1973 og frem til 2025 fort­sæt­ter det­te fokus, men sup­ple­res med en hel del fak­ta­bok­se, der dels hand­ler om andre isra­el­ske for­hold som vær­nepligt, etnisk diver­si­tet blandt jøder, Kib­butzer mv., og dels portræt­te­rer isra­el­ske politikere.

Der er tale om 2. udga­ve af bogen, så hvad er nyt? Man har valgt at sløj­fe arbejds­spørgs­mål og per­spek­ti­ve­rings­op­ga­ver, som afslut­te­de de enkel­te kapit­ler i førsteud­ga­ven. Der er også fore­ta­get vis­se ændrin­ger omkring illu­stra­tio­ner og foto­gra­fi­er, og begi­ven­he­der fra de sid­ste 10 års udvik­ling er inkorpo­re­ret i nog­le af de enkel­te kapit­ler. På den måde har bogen ikke ændret sit hove­d­ind­hold i for­hold til førsteudgaven.

Isra­el – Mel­le­mø­sten-kon­flik­ten er en klas­si­ker inden for gym­na­siets histo­ri­e­fag. Det er et emne, som rig­tig man­ge histo­ri­e­læ­re­re tager op (i mod­sæt­ning til man­ge sam­funds­fags­læ­re­re, der med en vis ret argu­men­te­rer med, at emnets kom­plek­si­tet og dyna­mik gør det svært at ind­dra­ge i eksa­mens­pensum­met). Der­for er der også inden for histo­ri­e­fa­gets gym­na­si­e­læ­re­bogs­lit­te­ra­tur skre­vet man­ge afsnit i — og hele lærebø­ger om emnet i tidens løb. Histo­ri­e­fa­get har på den bag­grund en vig­tig opga­ve med at for­mid­le så vær­dif­rit som muligt om det­te brænd­punkt i ver­den. Det er noget man­ge kol­le­ga­er til­stræ­ber, men har man­ge gan­ge haft svært ved at gen­nem­fø­re på grund af egne og ele­ver­nes følel­ser og hold­nin­ger. Det er der­for vig­tigt at have en god grundbog/temabog at refe­re­re til. Hvor­vidt den­ne bog lever op til den for­dring, afhæn­ger gan­ske enkelt af, hvem man spør­ger. På min sko­le har vi et par klas­se­sæt af førsteud­ga­ven, og menin­ger­ne er del­te om, hvor­vidt bogen har en bias. Er for eksem­pel udsag­net s. 42–43 om, at FN-reso­lu­tion 242 ikke effek­tu­e­res på grund af nabo­lan­de­nes mod­vil­lig­hed over­for direk­te for­hand­lin­ger med Isra­el hele den sand­hed, som vi ger­ne vil lære ele­ver­ne? Jeg fore­træk­ker selv at læg­ge væg­ten på at bely­se hele det histo­ri­ske emne gen­nem kil­de­ma­te­ri­a­le. Isra­el 1948–2025s kil­de­ma­te­ri­a­le er lagt på for­la­gets hjem­mesi­de (https://www.his2rie.dk/kildetekster/israel-1948–2025/). Desvær­re vir­ker alle links ikke, mens andre sen­der bru­ge­ren vide­re til fx folkedrab.dk, Yale Law school og andre engelsk­spro­ge­de hjem­mesi­der. Det er noget af en mund­fuld, selv for almin­de­li­ge 3.g ele­ver i det time­fat­ti­ge histo­ri­e­fag. Det vir­ker ikke didak­tisk gen­nemtænkt for nu at sige det pænt.

Deres anmel­der sad efter at have læst bogen fær­dig til­ba­ge med skuf­fel­sen over den i mine øjne uhen­sigts­mæs­si­ge dis­po­ne­ring af bogen. Tit­len ”Isra­el 1948–2025” indi­ke­rer en gen­nem­gang af lan­dets histo­rie og ikke kun en krigs- og kon­flik­t­hi­sto­rie sup­ple­ret med kort­fat­te­de facts om andre emner. Man sav­ner en over­ord­net for­stå­el­se (en ”rød tråd”) af driv­kræf­ter­ne bag udvik­lin­gen i det isra­el­ske sam­fund. Hvor­dan etab­le­re­de og ændre­de det­te semi-soci­a­li­sti­ske sam­fund, født af erfa­rin­ger­ne fra fle­re tusind års for­føl­gel­se og gen­ta­gen­de mas­se­mord, sig til et split­tet, høj­re­ra­di­kalt og kapi­ta­li­stisk sam­fund under ledel­se af en dybt kom­pro­mit­te­ret mini­ster­præ­si­dent? Det var selv­føl­ge­lig en løben­de pro­ces, men i bogen for­kla­res det kort­fat­tet via et par fak­ta­bok­se hen mod bogens slut­ning med rege­rings­skif­ter som føl­ge af ændrin­ger i befolk­nings­sam­men­sæt­nin­gen. Der­til kom­mer, at Isra­els alt­af­gø­ren­de for­hold til USA først duk­ker op på de sid­ste 4 sider. En anden side af den­ne man­gel på dis­po­si­tions­mæs­sig omtan­ke afspej­les i rela­tivt lan­ge intro-tek­ster til hvert af de 9 kapit­ler, hvil­ket selv­føl­ge­lig fører til unød­ven­di­ge gen­ta­gel­ser i kapit­ler­nes hoved­tekst. Der er enkel­te ste­der klud­der i sel­ve tek­sten (f.eks. s. 54) på den måde, at man stort set læser den sam­me tekst to gan­ge. Det er noget sjusk og en for­rin­gel­se i for­hold til 1. udga­ven. Man kan også spør­ge, hvor­for man både har fak­ta­bok­se med poli­ti­ker­portræt­ter og et afsnit, hvor de sam­me poli­ti­ke­re optræ­der i et ”Hvem er hvem” til­læg bagerst i bogen? Det vir­ker som en mær­ke­lig pri­o­ri­te­ring af plad­sen, lige­som det at ele­ver­ne åben­bart skal vide, at M. Begin de sid­ste 10 år af sit liv gik ale­ne rundt i sin lej­lig­hed iført joggingtøj.

Hel­dig­vis er ”Isra­el 1948–2025” ikke en bog med et gene­relt set dår­ligt ind­hold eller (i min optik) en tyde­lig bias. Bogen har brug­ba­re kapit­ler, der kan ind­dra­ges til belys­ning af sær­li­ge peri­o­der af Isra­els sik­ker­heds­po­li­ti­ske histo­rie i et Mel­le­mø­sten­for­løb, men jeg vil ikke anbe­fa­le den som grund­bog i sådan et for­løb. Der­til er den ikke til­stræk­ke­lig ”skå­ret” i for­hold til gym­na­siets under­vis­nings­mæs­si­ge hverdag.

Forfatter(e)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *