Gennem de stille sommermåneder har historielaerer.dk på forsiden – under faglige tip – huset et opslag om min nye bog Familiebilleder – Fortællinger og andre tilgange.
Nu er bogen ude, såvel på papir som i en e‑bogs version, der også er tilgængelig via Gymportalen.
I pressemeddelelsen, som forlaget Samfundslitteratur udsendte i forbindelse med bogens udgivelse den 4. august 2017, bliver det fremhævet, at undervisning i historie, kultur- og samfundsfag også bør handle om, hvordan familieliv og de nære relationer har ændret sig gennem tiden, og hvad det betyder for vores egne forestillinger om eget liv og egen identitet.
Bogens fortællinger tydeliggør, at familien som smågruppe og institution aldrig har været en statisk størrelse. Tværtimod har de nære relationer gennem tiden undergået et utal af forandringer – i sammenhæng med, i reaktion mod og som tilpasning til, at sociale, politiske, kulturelle og religiøse forhold i samfundet skifter. Og det perspektiv bør være mere fremtrædende, ikke mindst i historieundervisningen. For det er et godt sted at gribe fat for at undersøge og fremvise, hvordan den store og den lille historie hænger sammen.
Jeg oplever, at mange andre deler dette synspunkt med mig – også når det handler om valg af tema for årets historiekonkurrence.
Den nys udmeldte 12. udgave af EUSTORYs og Historielærerforeningens opgave, den for 2017–2018, bliver netop: ’Min familie – herfra min verden går’ – med den begrundelse, at familien er centrum for megen historiefortælling.
Personligt kan jeg efter en lang udviklings‑, dannelses- og skriveproces ikke være mere enig.
Nu har jeg så nævnt, at bogen er tilgængelig og søger læsere. Men Samfundslitteraturs og mit fælles projekt rækker videre ud end bare bogen. Hjemmesiden familiebilleder.samfundslitteratur.dk har et design og et indholdsmæssigt format, der sprænger normalforventningerne til det, vi i almindelighed går rundt og kalder ”bogens hjemmeside”.
På det store site ligger et omfattende historisk kildemateriale med tekster, primært på dansk, men også med teksteksempler på engelsk og tysk.
Hertil kommer en miniantologi med skønlitterære tekster, som er egnet til og beregnet på fagligt samspil mellem historie og dansk. Det kan sagtens være rygraden i et kronologiforløb og også afsæt for mere selvstændigt arbejde – f.eks. omkring DHO.
Herudover gælder det, at Familiebilleder fra starten har medtænkt historiefagets nye skriftlige dimension. Der ligger således rigtig mange skriveopgaver klar til brug – og flere vil komme til.
Det løbende aktive og interaktive ved sitet bliver i øvrigt understøttet ved, at jeg løbende vil blogge om emner med tilknytning til de nære relationers natur‑, kultur- og samfundshistorie. På bloggen vil jeg kaste mig over aktuelle spørgsmål med relevans for involverende og engagerende historieundervisning og for udforskningen af de flerfaglige emnefelter, som bog og hjemmeside beskæftiger sig med. Det inkluderer et fokus på historisk research og kildeanalyse og på hvad der sker, når vi skriver eller i mundlig form fortæller historie.
For – som jeg også bliver direkte citeret for i – forlagets pressemeddelelse: ”Helt vitalt handler det om at forstå og om muligt forklare, hvem vi selv er, hvor vi biologisk, mentalt og socialt kommer fra – og hvad det er for kræfter, som gennem natur- og kulturhistorien har påvirket vores formødres og forfædres liv.”
Forfatter(e)
Underviser på Solrød Gymnasium