Feltarbejde i Roms katakomber og skyttegravsliv under den amerikanske borgerkrig – det er blot noget af det Virtual Reality kan byde ind med i en undervisningssituation. Teknologien er stadig ny, men er allerede udviklet nok til, at man vha. en enkel og billig VR-brille og elevens egen smartphone kan transporteres til fjerne egne af kloden eller på ekspedition tilbage i tiden. I kurset første halvdel vil du få mulighed for at udforske det nye medies muligheder, med særlig fokus på app´en Google Expeditions, hvor du som lærer kan følge eleverne på over 700 studieture. Derudover vil du på kurset blive undervist i at lave dine egne virtuelle ture med programmet Thinglink, således at du kan hente scener fra en byvandring, en studietur eller noget helt tredje ind i klasseværelset.
I kursets anden halvdel vil vi starte med at forhandle freden ved Versailles efter 1. Verdenskrig. Ud fra den oplevelse vil vi diskutere rollespil som undervisningsredskab, og man vil få mulighed for at stifte bekendtskab med en særlig model til at arbejde med rollespil i undervisningen. Modellen kræver ikke elverøre eller latexsværd, men blot et almindelig klasserum, og gør det muligt at afvikle et rollespil med et klart didaktisk sigte inden for tidsrammen af et til to moduler. Undervejs i kurset vil du under vejledning få mulighed for at påbegynde udarbejdelsen af dit eget rollespil, som du efter kurset kan anvende i din egen undervisning.
Ved Henrik Tuxen, underviser i historie, religion og filosofi på Rungsted Gymnasium.