Nyheder

Tema­mø­de: dansk- og historieopgaver

I anled­ning af de nye lære­pla­ner og gym­na­si­ere­for­men 2017 hol­der ULF i Aar­hus et tema­mø­de for muse­ums­for­mid­le­re ved de kul­tur­hi­sto­ri­ske muse­er i Aar­hus og dansk- og histo­ri­e­læ­re­re fra de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. Fokus vil være på, hvor­dan under­vi­ser­ne og museerne/formidlerne kan bru­ge hin­an­den bedst. http://ulfiaarhus.dk/kursus/temamoede-dansk-og-historieopgaver

Min fami­lie — her­fra min ver­den går

For 12. gang udskri­ver Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF i sam­ar­bej­de med den euro­pæ­i­ske histo­ri­ker­sam­men­slut­ning EUSTORY årets histo­rie­kon­kur­ren­ce. Årets tema er: ’Min fami­lie – her­fra min ver­den går’. Fami­li­en er cen­trum for megen histo­ri­e­for­tæl­ling. Hvor­dan ser en moder­ne for­tolk­ning af fami­li­er og histo­rie ud? Med udgangs­punkt i egen eller andres fami­li­er opfor­dres gym­na­si­e­le­ver­ne til at give deres bud på, hvor­dan for­tæl­lin­ger og histo­ri­er om fami­li­en kan under­sø­ges og for­mid­les. Med det­te emne er der både mulig­hed for at arbej­de med den nære eller loka­le histo­rie eller se ud i ver­den og under­sø­ge fami­lie og histo­rie i et mere glo­balt per­spek­tiv. Det […]

Noter #214: Histo­ri­e­un­der­vis­ning efter reformen

Præ­sen­ta­tion af artik­ler­ne Som vi alle ved trå­d­te bestem­mel­ser­ne vedr. refor­men af de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser i kraft pr. 1. august 2017. Det bety­der at vi, når dis­se linjer læses, er godt i gang med over­vej­el­ser over, hvor­dan vi kan til­ret­te­læg­ge en under­vis­ning, der har­mone­rer med de nye lære­pla­ner for gym­na­si­et og/eller Hf/Hf-enkelt­­fag. Og det er net­op her det­te num­mer af Noter bli­ver rele­vant læs­ning! Tema­et for det­te num­mer er nem­lig: Histo­ri­e­un­der­vis­ning efter refor­men. Og hvad er det så præ­cis for emner og spørgs­mål artik­ler­ne har fokus på? I artik­len, Histo­ri­e­fa­get i STX i det 21. Århund­re­de, stil­ler lek­tor San­ne Faber og […]

Blin­de vink­ler. Bil­le­der fra kolo­ni­en Dansk Vestindien

I 100-året for sal­get af Dansk Vestin­di­en invi­te­rer Det Kgl. Bibli­o­tek ele­ver fra grund­sko­lens æld­ste klas­ser og ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne ind til en dia­log om kolo­ni­ens histo­rie, hvor­dan den­ne histo­rie er ble­vet for­talt og hvor­dan vi i dag for­hol­der os til den. I udstil­lin­gen Blin­de vink­ler. Bil­le­der fra kolo­ni­en Dansk Vestin­di­en foku­se­rer vi på det visu­el­le mate­ri­a­le, som fin­des i bibli­o­te­ket: land­kort, post­kort, foto­gra­fi­er, avi­ser m.m. De man­ge afbild­nin­ger kan måske synes at give et direk­te vin­due til Dan­marks kolo­ni­a­le for­tid, men ingen afbild­ning er neut­ral, og for det meste er bil­le­der­ne skabt af og for magt­ha­ver­ne. Det histo­ri­ske mate­ri­a­le udstil­les sam­men med […]

Kri­gens historie

Da min kro­no­lo­gisk opbyg­ge­de histo­ri­e­un­der­vis­ning i 3.g nær­me­de sig år 1900, ven­te­de jeg med spæn­ding på, at min klas­se skul­le under­vi­ses i 1. Ver­denskrig. Desvær­re hop­pe­de vi let og ele­gant over den krig og gik vide­re til kri­sen i 1930’erne. Nå pyt, der kom jo én til Ver­denskrig, tænk­te jeg, men den sprang vi også over. Kun kri­gen, som aldrig blev varm – den kol­de krig — blev behand­let, men kun qua doku­men­ter og trak­ta­ter. Jeg tror næp­pe, jeg er den ene­ste, som har haft den ople­vel­se af fra­valg af ’kri­gen’ som emne i histo­ri­e­un­der­vis­ning Jeg tror næp­pe, jeg er […]

Ny bog om fami­lie­dan­nel­se til histo­rie, dansk, sam­funds- og kul­tur­fag — få et gra­tis digi­talt eksemplar

Til august udgi­ver vi Fami­lie­bil­le­der af Geert Alex Niel­sen. Det er en ny fler­fag­lig tema­bog til under­vis­ning i histo­rie, dansk samt sam­­funds- og kul­tur­fag. Fami­lie­bil­le­der hand­ler om fami­lie­dan­nel­se og de nære rela­tio­ner, belyst fra et histo­risk per­spek­tiv; fra bon­de­sam­fun­dets bop­lad­ser til nuti­dens regn­bu­ebørn og bonus­sø­sken­de. Bogen består af fle­re min­dre fami­lie­for­tæl­lin­ger, der til­sam­men giver et stort ind­blik i, hvem vi er — men­talt som bio­lo­gisk — samt hvil­ke kræf­ter og fore­stil­lin­ger, der har været på spil gen­nem histo­ri­en. Bogen er skre­vet af Geert Alex Niel­sen, der under­vi­ser i histo­rie og dansk. I de sid­ste 15 år har han som forfatter […]

Euro­pas histo­rie for­talt med plakater

Ny udstil­ling på Dansk Pla­kat­mu­se­um åbner 16. juni: Hvad er Euro­pa? Pla­ka­ter fra en ver­dens­del Vi bru­ger ordet med ruti­ne­ret sik­ker­hed: Euro­pa – men hvor man­ge af os stop­per op og spør­ger os selv, hvad det egent­lig dæk­ker? Det gør Dansk Pla­kat­mu­se­um i Den Gam­le By nu med udstil­lin­gen ”Hvad er Euro­pa? Pla­ka­ter fra en ver­dens­del”. Pla­ka­ten er et stærkt visu­elt medie, og den er altid ten­den­tiøs, for­di den ræk­ker ud efter sit publi­kum og vil sige os noget Euro­pa er plu­ra­li­te­tens kon­ti­nent, og det er net­op den­ne for­skel­lig­ar­tet­hed og hvad der på trods af skel­le­ne sam­ler og for­e­ner os i ét […]

Gen­for­e­ning, rej­se­kuf­fert og Istedgade

Her er de 3 præ­mi­e­re­de bidrag fra kon­kur­ren­cen 2016/17. Tak for alle bidrag! 1.plads: Film om Isted­ga­de 2.plads: ‘Ofe­li­as rej­se­kuf­fert’ Af Ida Cas­per­sen og Camil­la Hjørn­holm Jen­sen, Her­ning Gym­na­si­um 3.plads: Film om gen­for­e­nin­gen 1920 Af Agnes Lenz Mat­hi­a­sen, Hen­ry Pham, Jonas Ravn, Per­nil­le Kør­vell, Als­sund­gym­na­si­et Dom­mer­nes begrun­del­se: Vin­de­ren af de 10.000 kro­ner blev en video om Isted­ga­de, lavet af Anders, Mik­kel og Wil­li­am fra Rysenste­en gym­na­si­um. De har lavet en flot film, spæk­fyldt med en syste­ma­tisk histo­risk gen­nem­gang af gadens udvik­ling, ofte som afspej­ling af glo­ba­le ten­den­ser, som kan gen­fin­des i det­te styk­ke flot lokal­hi­sto­rie.Også 2. pri­sen er et flot stykke […]