I anledning af de nye læreplaner og gymnasiereformen 2017 holder ULF i Aarhus et temamøde for museumsformidlere ved de kulturhistoriske museer i Aarhus og dansk- og historielærere fra de gymnasiale uddannelser. Fokus vil være på, hvordan underviserne og museerne/formidlerne kan bruge hinanden bedst. http://ulfiaarhus.dk/kursus/temamoede-dansk-og-historieopgaver
For 12. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets historiekonkurrence. Årets tema er: ’Min familie – herfra min verden går’. Familien er centrum for megen historiefortælling. Hvordan ser en moderne fortolkning af familier og historie ud? Med udgangspunkt i egen eller andres familier opfordres gymnasieleverne til at give deres bud på, hvordan fortællinger og historier om familien kan undersøges og formidles. Med dette emne er der både mulighed for at arbejde med den nære eller lokale historie eller se ud i verden og undersøge familie og historie i et mere globalt perspektiv. Det […]
Præsentation af artiklerne Som vi alle ved trådte bestemmelserne vedr. reformen af de gymnasiale uddannelser i kraft pr. 1. august 2017. Det betyder at vi, når disse linjer læses, er godt i gang med overvejelser over, hvordan vi kan tilrettelægge en undervisning, der harmonerer med de nye læreplaner for gymnasiet og/eller Hf/Hf-enkeltfag. Og det er netop her dette nummer af Noter bliver relevant læsning! Temaet for dette nummer er nemlig: Historieundervisning efter reformen. Og hvad er det så præcis for emner og spørgsmål artiklerne har fokus på? I artiklen, Historiefaget i STX i det 21. Århundrede, stiller lektor Sanne Faber og […]
I 100-året for salget af Dansk Vestindien inviterer Det Kgl. Bibliotek elever fra grundskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne ind til en dialog om koloniens historie, hvordan denne historie er blevet fortalt og hvordan vi i dag forholder os til den. I udstillingen Blinde vinkler. Billeder fra kolonien Dansk Vestindien fokuserer vi på det visuelle materiale, som findes i biblioteket: landkort, postkort, fotografier, aviser m.m. De mange afbildninger kan måske synes at give et direkte vindue til Danmarks koloniale fortid, men ingen afbildning er neutral, og for det meste er billederne skabt af og for magthaverne. Det historiske materiale udstilles sammen med […]
Historielab og Peter Yding Brunbech har lavet et forløb om historiebrug i spillefilm med en række undervisningsvideoer tilknyttet. De ligger til fri afbenyttelse her:
Hot eller not … ?
Da min kronologisk opbyggede historieundervisning i 3.g nærmede sig år 1900, ventede jeg med spænding på, at min klasse skulle undervises i 1. Verdenskrig. Desværre hoppede vi let og elegant over den krig og gik videre til krisen i 1930’erne. Nå pyt, der kom jo én til Verdenskrig, tænkte jeg, men den sprang vi også over. Kun krigen, som aldrig blev varm – den kolde krig — blev behandlet, men kun qua dokumenter og traktater. Jeg tror næppe, jeg er den eneste, som har haft den oplevelse af fravalg af ’krigen’ som emne i historieundervisning Jeg tror næppe, jeg er […]
Til august udgiver vi Familiebilleder af Geert Alex Nielsen. Det er en ny flerfaglig temabog til undervisning i historie, dansk samt samfunds- og kulturfag. Familiebilleder handler om familiedannelse og de nære relationer, belyst fra et historisk perspektiv; fra bondesamfundets bopladser til nutidens regnbuebørn og bonussøskende. Bogen består af flere mindre familiefortællinger, der tilsammen giver et stort indblik i, hvem vi er — mentalt som biologisk — samt hvilke kræfter og forestillinger, der har været på spil gennem historien. Bogen er skrevet af Geert Alex Nielsen, der underviser i historie og dansk. I de sidste 15 år har han som forfatter […]
Ny udstilling på Dansk Plakatmuseum åbner 16. juni: Hvad er Europa? Plakater fra en verdensdel Vi bruger ordet med rutineret sikkerhed: Europa – men hvor mange af os stopper op og spørger os selv, hvad det egentlig dækker? Det gør Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By nu med udstillingen ”Hvad er Europa? Plakater fra en verdensdel”. Plakaten er et stærkt visuelt medie, og den er altid tendentiøs, fordi den rækker ud efter sit publikum og vil sige os noget Europa er pluralitetens kontinent, og det er netop denne forskelligartethed og hvad der på trods af skellene samler og forener os i ét […]
Her er de 3 præmierede bidrag fra konkurrencen 2016/17. Tak for alle bidrag! 1.plads: Film om Istedgade 2.plads: ‘Ofelias rejsekuffert’ Af Ida Caspersen og Camilla Hjørnholm Jensen, Herning Gymnasium 3.plads: Film om genforeningen 1920 Af Agnes Lenz Mathiasen, Henry Pham, Jonas Ravn, Pernille Kørvell, Alssundgymnasiet Dommernes begrundelse: Vinderen af de 10.000 kroner blev en video om Istedgade, lavet af Anders, Mikkel og William fra Rysensteen gymnasium. De har lavet en flot film, spækfyldt med en systematisk historisk gennemgang af gadens udvikling, ofte som afspejling af globale tendenser, som kan genfindes i dette stykke flot lokalhistorie.Også 2. prisen er et flot stykke […]