DR udkommer i marts 2025 med serien ’Slave af Danmark’, og sætter samtidig gang i fyrtårnstemaet om Danmarks kolonihistorie. DR ønsker at inddrage den unge målgruppe, og har derfor valgt at sende dele af castet fra ’Slave af Danmark’ på tur rundt til en række gymnasier og erhvervsskoler. Formålet er at tage bruge serien som afsæt, til en samtalen om Danmarks kolonihistorie, og høste indsigter fra danske unge – hvad er deres kendskab og forhold til kolonihistorien? Vi forventer at besøge ca. 10–12 gymnasier og erhvervsskoler i løbet af en til to uger i marts/april 2025. Vi håber desuden på at Institut […]
Langt de fleste af os kommer forbi Italiens historie i vores historieundervisning i gymnasieskolen — og et utal af studieture går netop til det dragende støvleland i Middelhavet. I vores undervisning og på rejserne er det ofte det antikke Romerrige: dets monumentale størrelse, styreformernes tidlige basale grundformer eller kejserernes personlige intrigante livsfortællinger, der fascinerer. Eller vi dykker ned i renæssancen i Norditalien, hvor periodens multigenier, som eksempelvis Leonardo da Vinci og Michelangelo ændrede forståelsen af kunst og videnskab for stedse — og samtidens ekspanderende bystaters rivalisering mellem hinanden skabte kolossal merkantil vækst og udvikling samt evindelige krige. Langt de fleste af […]
Læs reglerne her: Hent folder om konkurrencen
Hovedregel: sidste arbejdstorsdag i hver måned kl. 15–16 Vel mødt!
Dette temanummers fokus på antropocæn følger op på historiedidaktisk netværks konference ’Historie som skolefag i antropocæn tid’, som blev afholdt i marts. Temaet er desuden relevant pga. den nye tilføjelse om bæredygtighed i ungdomsuddannelsernes formålsparagraf, og sidst men ikke mindst fordi, der er afsat 26 millioner på den vedtagne finanslov (2024–2025) til et kompetenceløft til undervisning i bæredygtighed for undervisere på de gymnasiale uddannelser. I dette nummer af Noter har du derfor mulighed for at komme med på en forunderlig tur, hvor artiklernes forfattere kommer med konstruktive perspektiver på, hvordan historiefaget kan forholde sig til de komplekse begreber antropocæn og […]
https://sport-og-modpolitik.simplecast.com En podcastserie om, hvordan sport og politik har været sammenflettet gennem tiden og især bliver det lige nu bl.a. med diverse forskere og formanden for Danmarks Idrætsforbund (DIF), Hans Natorp. Vært og idémand: professor i idrætshistorie, Hans Bonde, Institut for Idræt og ernæring, Københavns Universitet Interviewer: Andreas Ingvartsen Teknik: René lindekrone Christensen Podcasten kan hentes bredt og på bl.a. Simplecast, Apple og Spotify. Det bliver til en selvstændig kanal fra Københavns Universitet, hvor Hans Bonde fremover vil producere podcasts med andre eksperter ved afgørende idrætspolitiske nybrud. Til grund for kanalen ligger bogen ”Med kroppen ind i kulturen” (2020): Links […]
Stort, stort tillykke til de kreative, ambitiøse og dygtige historieelever, der lørdag d. 9. marts blev kåret som vindere i årets Historiekonkurrence. Forlaget Praxis’ pris til det mest innovative bidrag gik til det kreative makkerpar Malou og Sofie fra Hasseris, som havde hæklet og strikket trøjer, udstyret 94-årige Bodil og 20-årige Myroslav med trøjerne og interviewet dem om oplevelsen af hhv. besættelsen og Ukraine-krigen. Forlaget Columbus’ Juryens Specialpris gik til Ida, Luna, Mathilde og Juliane fra Allerød Gymnasium, der har skrevet en flot populærvidenskabelig artikel om tysk historieopfattelse og erindringskultur. Forlaget Systimes Førstepræmie gik til Søren og Emil fra Kruses […]
I bestyrelsen har vi gennem de sidste 5–6 år haft mange frugtbare samtaler om fagets udvikling med vores norske og svenske kolleger. Vi vil gerne udbrede drøftelserne om fagets fremtid og invitere jer danske historieundervisere med i nogle af overvejelserne og undersøgelserne. Når man læser historiefagenes ’læreplaner’ i de 3 lande, er det tydeligt, hvor meget de minder om hinanden. Problemorientering, nutidsorientering, historiebevidsthed og historiebrug står alle som centrale begreber, der definerer faget i både Norge, Sverige og Danmark. Nogle ville måske også bemærke, at Skandinaviens historiefag på lidt forskellige måder står mellem de tyske og angelsaksiske fagtraditioner. Netop fagets […]
Historielærerforeningen, Religionslærerforeningen og FALS (Foreningen af Lærere i Samfundsfag) afholder i december i Hasseris et kursus, der har fokus på globaliseringsfænomenet og stiller spørgsmålet ”Globalisering — mellem håb og frygt?”. Dette nummer lægger sig op af dette tema med både lokale og globale briller og spreder sig fra antikke vinkler til højaktuelle temaer. I de to første artikler er der fokus på den universelle historieskrivning — menneskehedens historie. I ”Globalhistorie før og nu” gennemgår ph.d. Benjamin Pedersen den historiske udvikling af universalhistorien fra antikken til i dag. Professor Poul Duedahl dykker i ”Globaliseringsom fredsskabelse — Om UNESCO’s forsøg på at […]
Som alle ved er Holocaust og andre folkedrab blevet indskrevet i ungdomsuddannelsernes undervisning som et kernestofområde i historiefaget fra august 2022, samt i folkeskolens historiekanon med overskriften Holocaust, jødeaktionen og augustoprøret i 1943. Her i 2023 er der nu udgivet en ny tema- og undervisningsbog ”Vejen til Folkedrab: Før, under og efter Holocaust” af Solvej Berlau og Stine Thuge på forlaget Columbus. Det er oppe i tiden at deklarere, når man skriver, så jeg vil straks deklarere, at jeg for snart et halvt gymnasielærerlivs tid siden tilbage i 2002, som den ene af to specialestuderende i historie på KU udgav […]