Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Noter #247 — Hvad nu, Storbritannien?

Sid­ste efter­år var der bre­aking news og gul bjæl­ke alle veg­ne, da de to brød­re og kamp­ha­ner, Noel og Liam Gal­lag­her, ende­lig og langt om læn­ge gen­for­e­ne­des med hen­blik på den­ne som­mers måske stør­ste musik­be­gi­ven­hed: det genop­stå­e­de Oasis’ tur­né, der skul­le brin­ge dem rundt i Stor­bri­tan­ni­en og alle os, der var unge i 1990’erne kun­ne kun drøm­me om at få bil­let­ter til at skrå­le med på Won­derwall og Don’t look back in anger. Oasis’ gen­for­e­ning træk­ker trå­de til­ba­ge til den­gang, Stor­bri­tan­ni­en var cool. Da New Labour tog ver­den (eller måske mere Vest­eu­ro­pa) med storm, Tony Blair kun­ne gå på van­det, og […]

Anmel­del­se — Den grøn­ne Danmarkshistorie

Nær­væ­ren­de bog har de mil­jø- og kli­ma­mæs­si­ge for­an­drin­ger, der har ændret vores ver­den grad­vist de sid­ste 250 år som omdrej­nings­punkt. Den behand­ler emnet gen­nem en ræk­ke histo­ri­ske cases med det under­lig­gen­de syn på histo­ri­en, ”at man kan bli­ve klo­ge­re – måske end­da mere hand­le­kom­pe­tent – af at stu­de­re sam­men­lig­ne­li­ge histo­ri­ske begi­ven­heds­for­løb” (s. 160). De for­skel­li­ge cases omhand­ler den stin­ken­de by, luft­foru­re­ning, land­bru­gets rol­le, kli­ma­kri­sen samt et afslut­ten­de kapi­tel, der stil­ler spørgs­må­let: ”Hvor­dan løser vi kli­ma­kri­sen?” De for­skel­li­ge kapit­ler føl­ges af en ræk­ke kil­der og spørgs­mål eller opga­ver, der ofte har fokus på de aktø­rer, der til for­skel­lig tid og inden […]

Anmel­del­se — Isra­el 1948–2025

Det gode for­lag Fry­den­lund har valgt at udgi­ve anden udga­ve af David Janos, ”Isra­el 1948–2025”. Bogen er kro­no­lo­gisk opbyg­get og star­ter med Theo­dor Her­zls reak­tion på Drey­­fus-sagen og på de rus­si­ske pogro­mer i sid­ste del af 1800-tal­let. Hoved­par­ten af kapit­ler­ne hand­ler om peri­o­den fra Isra­els opret­tel­se i 1948 til i dag. Peri­o­den frem til 1973 og Yom Kip­­pur-kri­­gen har et enty­digt fokus på Isra­els kri­ge og kon­flik­ter med nabo­lan­de­ne. Behand­lin­gen af peri­o­den efter 1973 og frem til 2025 fort­sæt­ter det­te fokus, men sup­ple­res med en hel del fak­ta­bok­se, der dels hand­ler om andre isra­el­ske for­hold som vær­nepligt, etnisk diver­si­tet blandt […]

Anmel­del­se — Stem­mer fra antikken

Det er inter­es­sant og rele­vant at høre stem­mer­ne fra dem, som ikke ofte kom­mer til orde i den tra­di­tio­nel­le histo­ri­e­for­tæl­ling, som tit­len på bogen ”Stem­mer fra Antik­ken” lover. Som histo­ri­e­læ­rer er jeg altid på udkig efter vel­eg­ne­de kil­der til både for­løb og til eksa­mens­spørgs­mål om de nok vel­kend­te histo­ri­er om Det Gam­le Græken­land eller Antik­kens sam­fund. For­fat­te­ren er Tho­mas Ammitzbøll Thom­sen, der er forsk­nings­pro­fes­sor ved Natio­nal­mu­se­et inden­for det klas­si­ske og hel­le­ni­sti­ske Græken­lands histo­rie med sær­lig fokus på bysta­tens soci­a­le og poli­ti­ske histo­rie, så det kan vel tæn­kes, at han i bogen har inklu­de­ret nog­le kil­der, som jeg måske ikke allerede […]

Noter #246 — Inklusion

Inklu­sion bør være en grund­læg­gen­de præ­mis for under­vis­ning i dag. I det­te tema­num­mer af Noter under­sø­ger vi, hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan rum­me og enga­ge­re alle ele­ver – uan­set bag­grund og for­ud­sæt­nin­ger. Artik­ler­ne spæn­der bredt: fra det nære dan­ske klas­se­lo­ka­le til det euro­pæ­i­ske per­spek­ti­ver og fra didak­ti­ske reflek­sio­ner til kon­kre­te under­vis­nings­mo­del­ler og inspira­tio­ner. Det­te num­mer af Noter begyn­der med artik­ler af Mire­la Redzic og Mar­gen Otts hvor de sæt­ter fokus på beho­vet for at inklu­de­re ele­ver med mino­ri­tets­bag­grund i vores under­vis­ning. De arbej­der på hen­holds­vis jyske og køben­havn­ske gym­na­si­er med for­skel­li­ge elev­sam­men­sæt­nin­ger og erfa­rin­ger, men beg­ge peger på nød­ven­dig­he­den af at gentænke […]

Anmel­del­se — Hus­mødre­nes gul­dal­der – hus­mødre i oprør 1947

Seri­en 100 Dan­marks­hi­sto­ri­er har som for­mål at for­mid­le nedslag fra for­ti­den i et over­kom­me­ligt for­mat, og der er på nuvæ­ren­de tids­punkt udgi­vet over 80 bøger i seri­en. I den­ne udgi­vel­se har Astrid Elkjær Søren­sen valgt at se på hus­mor­be­gre­bet i en poli­tisk kon­tekst, hvor hus­mødre­nes betyd­ning i peri­o­den 1940–1970 behand­les. Bogens udgangs­punkt er en demon­stra­tion i 1947, hvor 10.000 hus­mødre i biden­de febru­ar­kul­de, med­brin­gen­de børn og bar­ne­vog­ne trop­pe­de op på Chri­sti­ans­borgs Slots­plads for at pro­teste­re mod den før­te ratio­ne­rings­po­li­tik. Efter besæt­tel­sens ophør i 1945 hav­de befolk­nin­gen håbet på bed­re for­sy­nin­ger, hvil­ket ikke var sket, idet hen­sy­net til eks­por­ten betød, at […]

Anmel­del­se — På spo­ret af antik­kens Grækenland

På Spo­ret af Antik­kens Græken­land er tit­len på en ny lære­bog af Ulrik Juel Lav­t­sen, der under­vi­ser på KVUC i Histo­rie, Old­tids­kund­skab og Reli­gion, som jeg her har haft for­nø­jel­sen af at anmel­de. Den er en del af seri­en, “På spo­ret af”, udgi­vet på for­la­get Praxis. For­må­let med lære­bo­gen er iføl­ge for­or­det “at invi­te­re læse­ren inden­for til en ver­den og tid, der har haft afgø­ren­de ind­fly­del­se på euro­pæ­isk kul­tur og sel­vop­fat­tel­se: Antik­kens Græken­land”. Fokus for den­ne anmel­del­se er der­for, hvor­dan lære­bo­gen for­mår at invi­te­re ele­ver­ne inden­for.  Først og frem­mest synes jeg, at det er en god ide med “tekst­bob­ler” ved […]

Noter # 245 — Bæredygtighedsundervisning

Kære læser,I det­te num­mer af Noter sæt­ter vi fokus på hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan bidra­ge til ele­ver­nes for­stå­el­se af nuti­dens kli­­ma- og bære­dyg­tig­heds­ud­for­drin­ger, og hvor­dan vi som under­vi­se­re kan arbej­de med dis­se tema­er i prak­sis. I bla­det kan du bl.a. læse artik­ler af Bo Fritzbø­ger, Deni­se Lin­de­gaard Niel­sen, Elisa­beth Lol­li­ke Ørsted, Mogens Rüdi­ger, Rune Valen­tin Han­sen og Anne Bræd­der, der fra for­skel­li­ge per­spek­ti­ver bely­ser, hvor­dan bære­dyg­tig­hed kan inte­gre­res i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen, både som fag­ligt ind­hold og som pæda­go­gisk til­gang. Bo Fritzbø­ger beskri­ver udvik­lin­gen af begre­bet bære­dyg­tig udvik­ling fra FN’s mil­jø­kon­fe­ren­ce i Sto­ck­holm i 1972 til nuti­dens 17 ver­dens­mål. Læse­ren får her mulighed […]

Podcast-inspira­tion fra Radio IIII

Præ­sen­ta­tion af tre podcast fra Radio IIII, som måske kun­ne være brug­ba­re i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen. Det dre­jer sig om podcast­se­ri­er­ne: “Magt­fuld”, “Det forjæt­te­de land” og “En kold for­tæl­l­ling”. Præ­sen­ta­tio­ner­ne er skre­vet af Radio IIII. Magt­fuldMagt­fuld er seri­en om dem, der sty­rer ver­den. Techguru­er­ne, præ­si­den­ter­ne, pen­ge­mæn­de­ne, tæn­ker­ne og de kul­tu­rel­le fyrtår­ne. I seri­en her for­tæl­ler vi hvem de er, hvor­dan de steg til tops,  og hvad de gør med deres magt. Lyt med — for den far­lig­ste magt er den, du ikke ken­der. Seri­en er for­talt i en under­hol­den­de form i et rime­lig højt tem­po, og min­der på man­ge måder om sti­len i […]