Jeg har i min afhandling om fortidens rolle i historiefaget bl.a. vist at elever sjældent møder eller arbejder med et fortidsperspektiv i undervisningen (Bjerre 2019). Fagets styredokumenter, læremidler og praksis appellerer kun sjældent til, at eleven skifter perspektiv og indlever sig i de fortidige scenarier, der arbejdes med. I denne artikel præsenterer jeg kort mine analysegreb, og giver på den baggrund et bud på, hvordan lærere kan arbejde med fortidsperspektiver – og ikke mindst hvordan dette kan gøres på en historiefagligt kvalificeret måde. Jeg forsker i grundskolefaget, men vil her perspektivere til gymnasiet gennem en analyse af fire forskellige typer […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Den 3. udgave af foreningens historiedidaktik er nu udkommet som fysisk bog og sendt ud til medlemmerne. Unboxing didaktikken Didaktik er sjovest, når det er fagdidaktik. Gave til alle medlemmerne af Historielærerforeningen er netop pakket ud. #sofalæsning pic.twitter.com/u9Vo6APO68 — Henning Romme Lund (@HenningRomme) February 8, 2018 Medlemmerne kan debattere artiklerne i dette medlemsforum .
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)