Folkeuniversitet tilbyder forelæsninger som livestreams. Man skal orientere Mathilde Bach på Folkeuniversitet, hvis man tilmelder en klasse til en eller flere livestreams, herunder, hvilke livestreams det drejer sig om, og hvor mange der har set med. Det gør man på mail: mba@fuau.dk
Genforeningen havde markant indflydelse på elevernes skolegang både før, under og efter 1920. En ny digital udstilling fortæller, hvordan man i klasseværelset sikrede dannelsen af trofaste, fædrelandskærlige borgere – i kampen for nationens overlevelse. ”Genforeningen har haft stor betydning for vores selvforståelse og det vrimler med spændende fortællinger. Skolens rolle i årene omkring Genforeningen er virkelig vigtig – men den hører vi ikke så meget om. Det har vi nu forsøgt at råde bod på”. Historiker og professor Ning de Coninck-Smith fra projektgruppen Skolehistorie, som står bag udstillingen Da Sønderjylland blev genforenet med Danmark i 1920, skete det efter næsten seks […]
Danske Taler – den levende talesamling rummer en stor online og åbent tilgængelig samling af danske talemanuskripter fra 1800 til i dag. Samlingen opdateres løbende med såvel historiske som helt aktuelle taler og omfatter i øjeblikket lige over 1300 taler fra alle hjørner af det danske samfund. Alle taler, der optages i vores online arkiv, er ledsaget af metadata og en kort profil på taleren. Samlingen repræsenterer en solid kildebank og udgør en oplagt ressource for såvel undervisere i historie som elever på ungdomsuddannelserne. Talerne i samlingen kan anvendes som primærkilder i forbindelse med de årlige DHO opgaver og den årlige […]
Kære alle Der er nu ved at være afklaring om afviklingen af resten af skoleåret, og jeg vil i dette nyhedsbrev forsøge at adressere de forhold, der har særlig interesse for historiefaget. I forhold til de generelle regler og rammer vil jeg henvise til ministeriets hjemmeside, hvor der ligger en meget udfoldet faq omkring de særlige forhold, der gælder i år i lyset af coronasituationen: Her behandles rammer og regler omkring nødundervisning, eksamen, fravær, særlige forhold på hfe, m.m. Herudover er den meget vigtige ” Vejledning til gymnasiale uddannelsesinstitutioner om aflysning og afholdelse af prøver, afgivelse af årskarakterer m.v. i […]
Kurset dækker perioden fra den tidlige middelalder omkring år 1050 til i dag og består af en blanding af tekster, videoer og quizzer. Det er opdelt i otte lektioner med ca. 40 normalsiders tekst til hver lektion samt en række miniforedrag og film på ca. 8–9 min. med historikere fra Aarhus Universitet. Hver lektion kan afsluttes med en quiz. Materialet er udarbejdet af en række forskere fra Afdeling for Historie og Klassiske Studier ved Aarhus Universitet — herunder to af afdelingens professorer, Bjørn Poulsen og Thorsten Borring Olesen, som også har stået for den faglige redaktion af indholdet og billeder i […]
CPH:DOX, der er Københavns Dokumentarfilmfestival, har valgt at omlægge festivalen til en online udgave som følge af covid-19 situationen. Det gælder også for UNG:DOX, festivalens uddannelsesinitiativ, hvor vi nu omlægger en del af vores arrangementer til en digital version, så undervisere fra hele landet har mulighed for at bruge premiereaktuelle dokumentarfilm i de næste ugers fjernundervisning. Det koster 40 kr. pr. elev pr. film. Vi sender derfor denne informationsmail ud for at gøre opmærksom på, at det er muligt at få tilsendt links til udvalgte dokumentarfilm i løbet af de næste par uger. Udover at være et oplagt, sjovt og spændende […]
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Der er kommet to nye store it-temaer om cybersikkerhed og digital dømmekraft på emu.dk. Her kan undervisere finde artikler, forløb og redskaber, som kan understøtte dem, når de skal arbejde med bl.a. digital dannelse og it-sikkerhed med eleverne. Materialerne kan finde anvendelse i mange forskellige fag og i tværfaglige forløb. Desuden vil de være oplagte i forbindelse med særaktiviteter og moduler rettet mod generel digital dannelse og træning af it-kompetencer. Gå direkte til materialerne her: Digital dømmekraft Cybersikkerhed De nye temaer er blevet etableret som led i den nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed (2018–2021), der har til formål at sikre, […]
Østeuropæerne – 30 år efter Berlin-murens fald 2019 er året for Berlin-murens fald, kommunismens endeligt, afslutningen på en epoke i Europas historie med had, pigtråd og kold krig. Anne Haubek og Thomas Ubbesen, tidligere mangeårige DR-udenrigsjournalister har gennem nogle måneder rejst med tog og bus til de yderste hjørner af den gamle Østblok og mødt mange af vores østeuropæiske naboer. De har talt med menige mennesker, hvis skæbner er formet af kommunisme og undertrykkelse, som blev kastebolde for historien og som nu har levet 30 år under en for dem næsten ubegribelig ny verdensorden. Hvad tænker de i dag om de […]
Hvad er tro, magt og medier? Tro, Magt og Medier er en online undervisningsplatform. Platformen retter sig mod fagene historie og kristendomskundskab for henholdsvis 8.–9. klasse i grundskolen samt i gymnasiet. Platformen finder man på www.tromagtogmedier.dk. Selvom platformen er intuitiv og let tilgængelig, anbefaler vi, at gennemlæse lærervejledningen, da den præsenterer kildematerialets kontekst, baggrunden for at skabe platformen samt de pædagogiske principper, den bygger på. Hvem har lavet filmene, og hvem står bag platformen? Baggrunden for platformen er dokumentarfilmen De Frelste (2018). De Frelste handler om 100 års dansk kristen mission i det nordlige Nigeria. Dokumentarfilmen baserer sig på et filmarkiv, […]