En regionssekretærs opgaver
Historielærerforeningens regionalsekretærer har overordnet 3 opgaver, (hvoraf den sidste er langt den vigtigste):
- At være Foreningens lokale repræsentanter i regionerne.
- At deltage i det årlige regionalsekretærmøde sammen med bestyrelsen
- At arrangere regionale kurser
Ad. 1)
Regionalsekretærerne kan fungere som kanal for formidling af ideer, initiativer, forslag, frustrationer m.m. fra medlemmerne til bestyrelsen og omvendt. For at kunne gøre det, er det en god ide at opbygge et net af kontaktpersoner – så vidt muligt på alle skoler i regionen. Hvis sådan et net ikke eksisterer i regionen, kan man overveje, hvem man kender på de enkelte skoler, og så skrive til dem. Hvis den man kontakter ikke selv ønsker at stå som kontaktperson, kan vedkommende normalt henvise til en anden.
Når et kontaktnet er etableret er det vigtigt at vedligeholde det. F.eks. ved at registrere når man sender mails ud, om nogle kommer tilbage med ”ubekendt adressat”. Det er tegn på, at der er behov for at finde en ny kontakt på den pågældende skole. Når man holder som regionssekretær, giver man selvfølgelig sit kontaktnet videre til efterfølgeren/efterfølgerne.
Ad. 2)
Én gang om året i starten af det ny skoleår (slutningen af august eller begyndelsen af september) afholdes et fælles møde for alle regionalsekretærer og bestyrelsen. Mødet strækker sig som regel over 2 dage fra kl. 12 middag til 12 middag den næste dag. Formålet med mødet er gensidig inspiration og erfaringsudveksling dels mellem regionalsekretærerne indbyrdes og dels mellem regionalsekretærerne og bestyrelsen. Der ud over plejer der at være et fagligt indslag, og endelig må man ikke glemme det sociale.
Ad. 3)
Det er som sagt regionalsekretærernes vigtigste opgave at arrangere regionale kurser. Man bør stræbe efter at afholde mindst ét regionalkursus i hver region om året.
Det første led i at arrangere et kursus er selvfølgelig at få en ide til kursets tema. Hvordan man gør det findes der ikke faste procedurer for, ud over at man selvfølgelig skal holde øjne og ører åbne, og modtage inspiration hvor man kan få den. Man kan evt. udnytte sit kontaktnet på skolerne til at indhente forslag.
Program: Der er ingen regler for hvor langt et regionalkursus må/skal være, men det mest normale er at man har 2 oplæg/foredrag á 90 min. inklusiv spørgsmål og diskussion. Der ud over kan det være en god ide at høre om fagkonsulenten kan komme og holde et oplæg. Det trækker ofte deltagere til. Endelig bør man kontakte bestyrelsen og bede dem om at sende en repræsentant. Det er som regel ikke nødvendigt at sætte mere end 15–20 min. af til nyt fra bestyrelsen.
Hvornår det er smartest at begynde et halvdagskursus er svært at sige. Der afhænger bl.a. af transportforholdene i regionen.
Husk at bestille lokale og forplejning i god tid – evt. frokost + kaffe, frugt, kage. Man kan afholde kurset på egen skole eller et andet sted. I nogle regioner kan det være en god ide at placere kurserne skiftende steder.
Udarbejd et budget:
På regionalsekretærkonferencen kan man også finde skema til opstilling af kursusbudget. Bemærk at et felt er udfyldt på forhånd og altid skal indgå i budgettet: ”udgift arrangør” (1000 kr.). Det er regionalsekretærens ”løn” for at arrangere kurset. Hvis man er to regionalsekretærer om at arrangere, skal der beregnes 2 x 1000 kr.
Når man opstiller budget skal man gøre det ud fra et rimeligt, ikke alt for højt antal deltagere – f.eks. 20 (men prøv at høre tidligere regionssekretærer om, hvor mange der normalt kommer). Foreningen skal generelt ikke tjene penge på sine kurser. Derfor sættes overskud/underskud til 0 ved det budgetterede antal deltagere. Hvis der ved tilmeldingsfristens afslutning er færre tilmeldte end man har budgetteret med, kommer kurset sandsynligvis til at give underskud. Hvis underskuddet tegner til at blive over 2000 kr. skal man kontakte kursuskassens bestyrer for at høre, om man skal gennemføre kurset eller aflyse.
Hvis man afholder regionskursus på en anden skole end ens egen, kan man med fordel alliere sig med en historielærer fra denne skole. Vedkommende historielærer kan tilbydes gratis deltagelse i kurset som tak for hjælpen.
Normalt aflønnes oplægsholdere med AC’s minimumstakst (p.t. er taksten 2.638 kr. for et foredrag på 45–60 min. + 791 kr. for deltagelse i efterfølgende diskussion m.m. Derudover betaler man selvfølgelig transport for oplægsholderne. Hvis de benytter offentlig transport skal man efterfølgende have tilsendt originalbilag (dvs. billetter). Under alle omstændigheder skal oplægsholderne udfylde honorarblanket og blanket vedr. transport. Herudover er der udgifter til forplejning og der skal indregnes 125,- pr deltager til administration (GL‑E). Indsend et budget til Heidi Funder i bestyrelsen. Husk at meddele så tidligt som muligt i regionalsekretærkonferencen på Historielaerer.dk hvilke kurser i påtænker hvornår, så vi ikke kommer til at konkurrere med os selv.
Opret kurset hos GL ved at udfylde “skabelon til annoncering på GL.org og i kursuskatalog”. Send den udfyldte skabelon til fb@gl.org. Når skabelon er indsendt til GL‑E, Felicia Braga, modtager du retur et link til beskrivelse af og tilmelding til kurset. Kursusdeltagere skal nu melde sig til kurserne direkte på GLs hjemmeside.
Opret kurset her på historielaerer.dk med tilmeldingslink modtaget fra GL‑E
Lav et opslag på Facebook med tilmeldingslink til GL‑E.
Ved tilmeldingsfristens udløb får regionalsekretæren besked fra GL‑E om antallet af tilmeldte. Hvis der er for få deltagere aflyses, hvis der er nok, holdes tilmeldingen åben. Fristen for tilmelding rykkes så frem til 2 dage før afholdelse. Husk at et kursus godt kan gennemføres med et mindre underskud. Hvis du er i tvivl om hvad ”mindre” er, så kontakt Heidi.
Fjorten dage før kursets afholdelse får regionalsekretær en deltagerliste fra GL‑E. 2 dage før kursets afholdelse får du en mail fra GL‑E med eventuelle ændringer. Er der det, får du også en ny deltagerliste.
Alle regninger og honorarblanketter skal sendes til GL‑E i én portion og hurtigst muligt efter kursets afholdelse. Se vedlagte skabelon for honorarsedler der indsendes til Gl‑E. Efter kursets færdigafregning fremsender GL en slutopgørelse til regionalsekretæren
Bemærk: Skal kurset nævnes i GL-Es kursuskataloger skal følgende deadlines overholdes:
- Nyheder og input til det elektroniske katalog modtages og bringes løbende.
- Deadlines for indsendelse af annonce til de trykte kataloger:
1. november 2018 (Supplerende katalog 2018–19 udsendes medio september) og 15. marts 2019 (Helårskatalog 2018–19 udsendes medio maj)
Vores kontaktperson hos GL‑E er Felicia Braga.
Tilmelding: Regionalkurser har ofte stor søgning fra regionens historielærere, men deltagere andre steder fra er også meget velkomne.
Kursusafregning: Når kurset er afholdt udfylder man regnskabsskemaet. (Findes samme sted som ovenstående skemaer). Man samler honorarblanket, blanket for transport og bilag for alle udgifter og sender dem til GL‑E, som derefter tager sig af alle udbetalinger og opkrævninger. Man skal ikke selv have noget med udbetaling af honorar m.m. at gøre. Det sker via GL‑E.