Hvad er tro, magt og medier?
Tro, Magt og Medier er en online undervisningsplatform. Platformen retter sig mod fagene historie og kristendomskundskab for henholdsvis 8.–9. klasse i grundskolen samt i gymnasiet. Platformen finder man på www.tromagtogmedier.dk. Selvom platformen er intuitiv og let tilgængelig, anbefaler vi, at gennemlæse lærervejledningen, da den præsenterer kildematerialets kontekst, baggrunden for at skabe platformen samt de pædagogiske principper, den bygger på.
Hvem har lavet filmene, og hvem står bag platformen?
Baggrunden for platformen er dokumentarfilmen De Frelste (2018). De Frelste handler om 100 års dansk kristen mission i det nordlige Nigeria. Dokumentarfilmen baserer sig på et filmarkiv, skabt af missionærer fra Sudan Missionen i perioden fra1920’erne til i dag. Her er kristne propagandafilm, enestående dokumentation af gamle stammer og deres skikke, videobreve fra missionærbørn og indslag fra lokal-tv, hvor missionærerne fortæller om deres arbejde. Der er således tale om både professionelle optagelser og amatøroptagelser imellem hinanden. Arkivet er ensidigt kristent, oprindeligt skabt for at udbrede kendskabet til kristendommen og indsamle penge til Sudan Missionen, der i dag hedder Mission Afrika. Skaberne af dokumentarfilmen og af denne platform har ingen tilknytning til eller forpligtigelser overfor det kristne miljø i Danmark eller Afrika. Vores interesse er udelukkende at belyse konsekvenserne af 100 års dansk, kristen indflydelse i Afrika – på godt og ondt. Ud over Mission Afrikas arkiv har vi lavet en række nye interviews i Danmark og Nigeria. Det er interviews med mennesker, der allesammen på en eller anden måde er tilknyttet Mission Afrika. Alle medvirkende er grundlæggende positivt stemt overfor missionen, men i kilderne kan man også opleve kritik. Kritikken går f.eks. på opfattelsen af at der findes en europæisk og en afrikansk udgave af kristendommen. Kritikken retter sig også mod den kulturimperialisme kristendommen også kan ses som udtryk for.
Hvad er den pædagogiske tilgang?
Platformen er overvejende baseret på tankerne bag Fælles mål for kristendomskundskab og historie i grundskolen. Arbejdet med platformen bidrager derfor til at eleverne opbygger de kompetencer de prøves i efter 9.klasse i grundskolen. Ud over det er der skabt et kompetencemæssigt overlap til STX med henblik på at platformen kan bidrage konstruktivt til at skabe et overlap mellem de to uddannelsesniveauer Som det fremgår af den faglige vejledning for både historie og kristendomskundskab i grundskolen, skal undervisningen indeholde en problemorienteret tilgang til emner/ temaer, ligesom eleverne skal have arbejdet med forskellige kulturteknikker. Det gør de på platformen ved at udvælge videomateriale fra filmarkivet, som besvarelse på arbejdsspørgsmålene og den overordnede problemstilling. På den måde aktiveres eleverne, så de træner deres færdigheder i at udvælge kilder, skabe (medie)produkter og argumentere for deres valg – alt sammen færdigheder, som er en del af prøven i fagene.
Som det fremgår af den faglige vejledning for både historie og kristendomskundskab i grundskolen, skal undervisningen indeholde en problemorienteret tilgang til emner/ temaer, ligesom eleverne skal have arbejdet med forskellige kulturteknikker. Det gør de på platformen ved at udvælge videomateriale fra filmarkivet, som besvarelse på arbejdsspørgsmålene og den overordnede problemstilling.
(fra vejledningen)
Det filmiske materiale, eleverne skal arbejde med, er delt op i klip af 10–20 sekunders varighed. Klippene ligger, som var de lego klodser, og er klar til at blive sat sammen i nye fortællinger fra eleverne. Alt arbejdet – også videoredigeringen – foregår indenfor platformen, og man skal ikke bruge andre programmer eller forlade sitet i løbet af processen. Platformens forskellige temaer er tænkt sådan, at Tro primært understøtter arbejdet med kompetencemålene for kristendomskundskab, Magt rækker ind i begge fag og Medier retter sig mest mod historie.
(teksten er fra lærervejledningen til platformen /LH)
Forfatter(e)
Formand for foreningen 2017–19 | Pedel på historielaerer.dk
Underviser på Herning Gymnasium