Præsentation af artiklerne
Som vi alle ved trådte bestemmelserne vedr. reformen af de gymnasiale uddannelser i kraft pr. 1. august 2017. Det betyder at vi, når disse linjer læses, er godt i gang med overvejelser over, hvordan vi kan tilrettelægge en undervisning, der harmonerer med de nye læreplaner for gymnasiet og/eller Hf/Hf-enkeltfag. Og det er netop her dette nummer af Noter bliver relevant læsning! Temaet for dette nummer er nemlig: Historieundervisning efter reformen.
Og hvad er det så præcis for emner og spørgsmål artiklerne har fokus på?
I artiklen, Historiefaget i STX i det 21. Århundrede, stiller lektor Sanne Faber og adjunkt Kirsten Lauta (Læreruddannelsen UCC) spørgsmålene: Hvordan kan vi som undervisere leve op til læreplanens krav om at udvikle elevernes historiske bevidsthed? Hvordan kan vi operationalisere begrebet historisk bevidsthed i den daglige undervisning? I bestræbelsen på at finde et svar inddrager artiklens forfattere begrebet historisk tænkning og de fire kompetencer, som er knyttet hertil. I artiklen gives eksempler på, hvordan der kan arbejdes med historisk tænkning i praksis.
I lektor Heidi Funders (@heidifunder) artikel om skriftlighed i historiefaget fremstilles forskellige tilgange til at arbejde med skriftlighed. Der er tale om skriftlighed i praksis, så der er mange gode fif, vi kan overføre mere eller mindre direkte til vores egen undervisning. I slutningen af artiklen præsenteres desuden Lars Husegaards (@larshusegaard) gode råd til SRP, som absolut kan anbefales til både erfarne og mindre erfarne vejledere i SRP med historie som fag.
Den næste artikel er skrevet af Stanis Elsborg Simonsen (@stanis) . Den handler også om skriftlighed i historie. Artiklen rummer enkelte øvelsesforslag, men fokuserer især på, ud fra et sociokulturelt læringssyn, som vi kender det fra den sovjetiske psykolog og læringsteoretiker Lev S. Vygotsky og dennes teori om ”zonen for nærmeste udvikling” (ZNU) at ville belyse, hvorfor skriftlighed i historie er en vigtig læringsstrategi.
Herefter følger artiklen: Innovation i historieundervisningen – hvorfor og hvordan? Den er skrevet af lektor på HHX i Hillerød, Nina Bundgaard Trier, der kommer ind på og definerer indholdet af forskellige innovationskompetencer. Trier argumenterer for fordelene ved, at vi fokuserer på innovation i historieundervisningen og giver i sin artikel tre konkrete eksempler på, hvordan undervisning der udvikler innovationskompetencerne kan gribes an.
Museumsinspektør og cand. mag. Tissel Lund-Jacobsen præsenterer i sin artikel den levende historie med udgangspunkt i sit arbejde ved Øhavsmuseet i Fåborg. Det er tid til at komme ud af klasselokalet og opleve historie på forskellig vis. I artiklen præsenteres både de teoretiske begreber og eksempler på, hvordan der kan arbejdes med reenactment og den levende historie i praksis. Selvom der er langt til fynsland for mange af vores medlemmer, så kan man jo passende søge i sit eget område efter tilsvarende muligheder.
Lektor Lasse Taagaard Jensen (@taagaard) giver en kort gennemgang af debatten om eksamensformen på stx. Det blev, som Lasse konstaterer, ikke til en fastholdelse af 24 timers forberedelse. Den nye eksamensform med 90 minutters forberedelse giver nye udfordringer, men også nye muligheder. I artiklen gives der bud på, hvordan eksamensformen kan gribes an.
I artiklen der bærer titlen: Historie B i ny reformdragt, skriver lektorerne Jakob Sørensen og Hanne Mortensen (@hannemortensen) (KVUC) om fremtiden for Historie B på VUC, hvor Kulturfagspakken er nedlagt som enkeltfag. VUC-lærerne skal nu i gang med at tænke nyt og måske tilpasse gammelt materiale til den ny læreplan. I den anledning giver de to forfattere deres bud på, hvordan man gebærder sig inden for læreplanens regler, så man lever op til alle krav og normer, samtidig med at man får udviklet en form, der er så rummelig, at man har mulighed for at bevæge sig – fuldstændig som da kvindesagskvinderne i slutningen af 1800-tallet udviklede de nye reformdragter.
Lektorerne Brian D. Egede-Pedersen, Marie-Louise Ebert Lauritsen og Mikkel Pedersen har skrevet en artikel om KS efter reformen. I artiklen ser forfatterne nærmere på, hvad der kendetegner “det nye KS” — især med fokus på, hvad ændringerne kommer til at betyde for historiefaget i forhold til kernestof, eksamen og samarbejdet om dansk-historie opgaven. Endelig skitserer artiklen et par egnede forløb i progression.
Artiklen der bærer overskriften: Og det var Danmark og det var Danmark… olé, olé, olé… er skrevet af lektor Niels Nøddebo Petersen og lektor Morten Lassen. De argumenterer for at reformen gør det (endnu mere) nødvendigt at lærebøger om Danmarkshistorie fornyer sig. Artiklen karakteriserer og kommenterer på en lang række Danmarkshistorier – herunder på DR´s store satsning Historien om Danmark — og stiller bl.a. spørgsmålet: Danmarkshistorien – en glemt slagmark? Undervejs i artiklen retter forfatterne blikket mod bl.a. Norge, og peger i den forbindelse på forskellige formidlingsmæssige tendenser, de gerne ser brede sig. Derved kan det nemlig undgås, at lærebogsforfatteren optræder som en objektiv autoritet i formidlingen af Danmarkshistorie.
Som en slags rosinen i pølseenden har vi valgt at bringe Karl-Johann Hemmersams lille artikel: ”En slags varedeklaration” – om lærebogens format”. Som artiklens titel antyder forholder også denne artikel sig til emnet: Lærebøger i historiefaget. Artiklens hovedsynspunkt er, at vore lærebøger vil vinde ved at de påføres en slags varedeklaration. Hemmersam giver et eksempel på, hvordan en sådan varedeklaration kan udformes og inddrager flg. 4 dimensioner: den geografiske, den kronologiske, den tematiske og den metodisk-teoretiske. En sådan varedeklaration vil nemt kunne konkurrere med de fleste af de tekster på bagsiden af omslaget af lærebøger, vi plejer at blive mødt af. Varedeklarationen vil desuden kunne styrke en mere tydelig og eksplicit fagdiskurs, både i klasserummet og på faggruppe- og teammøder.
God fornøjelse med læsningen!
Artikler
Sanne Faber og Kirsten Lauta: Historiefaget i STX i det 21. Århundrede | 9 |
Heidi Funder, Lasse Taagaard & Lars Henriksen: Skriv Mer’ Historie | 17 |
Stanis Elsborg Simonsen: Skriftlighed i historie – ”Hvorfor?” | 27 |
Nina T. Bundgaard: Innovation i historieundervisningen – hvorfor og hvordan? | 36 |
Tissel Lund-Jacobsen: Reenactment og historie efter reformen | 43 |
Lasse T. Jensen: Fra Asken til ilden på 24 timer/ 90 minutter | 49 |
Jakob Sørensen og Hanne Mortensen: Historie B i ny reformdragt | 54 |
Brian D. Egede-Pedersen, Marie-Louise Ebert Lauritsen og Mikkel Pedersen: KS efter reformen | 58 |
Niels Nøddebo Petersen og Morten Lassen: Og det var Danmark, og det var Danmark … olé, olé, olé! | 67 |
Karl-Johann Hemmersam: ”En slags varedeklaration” – om lærebogens format | 72 |
Jeppe Wichmann Rasmussen og Lasse Weel Krammer-Dandanell: Skjulte Danmarkshistorier | 75 |
Forfatter(e)
Historiekonkurrencen | Historiedidaktisk netværk