Euroclio (foreningen af europæiske historielærerforeninger, som får økonomisk støtte fra EU) analyserede sidste år undervisningsmateriale om EU fra 2/3 af Euroclio-medlemslandene og udgav konklusionerne i rapporten “TEACHING EUROPE TO ENHANCE EU COHESION” .
Konklusionen var bl.a. at der lægges (for) meget vægt på institutioner og politiske ledere og for lidt vægt på EU’s betydning for civilsamfundet og omvendt i undervisningen om europæisk integration. Dette medfører ifølge rapporten at eleverne finder emnet uvedkommende og fjernt. Et citat fra rapporten :
The heavy focus on symbols, history, and key politicians contributing to the emergence and evolution of European integration in post-war Europe suggest that the textbooks are not necessarily portraying the European Union as a topical institution which affects everyday lives of its citizens, and thus the students which use this history textbook. Students thus might receive the image of a distant and detached institution which might well have been important back in the days of post-war reconstruction and reconciliation but which has since then become more and more obsolete as comparatively little attention is given to contemporary issues that the European Union is facing. (s.11)
Min egen helt uvidenskabelige og subjektive fornemmelse er at EU-historie er et lidt forsømt område blandt danske historielærere. Det er kompliceret og tungt og kedeligt. Jeg skrev om det for 5 år siden her Fylder EU for lidt i historieundervisningen?
Min egen undervisning bruger meget krudt på institutioner og traktater, som nok kræver et pænt højt abstraktionsniveau, og jeg kan også godt se at eleverne ind imellem bliver lidt fjerne i blikket, når vi har EU-stof.
Hvad kan vi gøre ved det?
Inspiration til undervisning i europæisk integration
I 2013 var historielærerforeningen med til at afholde kurser om undervisning i EU-historie. Jeg har delt nogle af ideerne derfra i dette forum. Du må meget gerne dele nogle tips og links samme sted eller i linkbiblioteket. Kan vi finde nogle andre vinkler på EU, som gør det mere interessant?
- Altingets EU-guide | Quiz og videoer om parlamentarikerne | Hits/downloads: 15 | Indsender: Lars Henriksen
Måling: Hvor lang tid bruger vi egentlig på europæisk integration?
[poll id=“6”]
[poll id=“8”]
Læs mere om undersøgelsen hos Euroclio.
Hvad tænker du?
Forfatter(e)
Formand for foreningen 2017–19 | Pedel på historielaerer.dk
Underviser på Herning Gymnasium