(Denne tekst er skrevet af Maja Höhn, kommunikationsmedarbejder på Alsang.dk) Der skulle have været ALSANG-arrangementer i hele landet. Inden corona lagde landet ned, havde vi aftaler med over 80 kommuner og var godt på vej til at få de sidste med. I perioden op til og omkring 4. maj skulle der have været omkring 500 fællessangsarrangementer, som allesammen havde til formål at markere befrielsen. Derudover skulle vi jo have været 45.000 mennesker til alsang i Frederiksberg Have, som skulle sendes live på DR1. Alt dette kan vi af gode grunde ikke. Derfor markerer vi dagen på en alternativ måde i stedet!Syng […]
Den Hirschsprungske Samling, Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum har i samarbejde med LGBT Danmark netop lanceret det nye undervisningsmateriale Queer Zahrtmann. Materialet tager udgangspunkt i den danske maler Kristian Zahrtmanns farverige og udfordrende kunstværker. Det indeholder spændende tværfaglige opgaver om kunst, køn, seksualitet og identitet i et historisk og nutidigt perspektiv. Materialet har blandt andet relevans for fagene historie, dansk, samfundsfag, oldtidskundskab og billedkunst. Det består af en lærer-introduktion, et elevark og en PowerPoint-fil, som kan downloadesgratis på vores hjemmeside. Materialet er udviklet i forbindelse med særudstillingen Kristian Zahrtmann — Queer, kunst og lidenskab, der er blevet til i samarbejde med Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum. Det kan med […]
Et spøgelse fra fortiden går gennem verden af i dag, og gamle alliancer og idealer står for fald. De bolværk, man rejste til værn om demokrati, frihed og humanisme efter Anden Verdenskrig, er under pres. Karismatiske ledere svinger igen de nationale faner så højt, at al tale om internationalt ansvar og samarbejde overdøves. Det er som om 1930’erne går igen. Eller er det…? Nazifilmen ’Vi vinder Folket’ blev i de tidlige majdage 1945 konfiskeret af politiet og tilbragte årtier på arkivhylderne. Men nu har filmen atter set dagens lys og danner sammen med den socialdemokratiske propagandafilm ’Danmark for Folket’ grundlaget for […]
(tip fra Altinget) Spektrum – Altingets ungemedie — tilbyder en valgtest til både FT-valget og EP-valget, hvor man kan sammenligne sine holdninger med partierne. Testen skal ikke fortælle, hvad man skal stemme, men derimod lede en videre til mere information om partierne og valget. Kan det måske være til nytte for jer valgkampen? Vi har en del materiale om begge valg henvendt til en ung målgruppe. Jeg tænker, det kan være et sjovt grundlag for debat i klasserne og relevant i forhold til den samfundsfaglige del af undervisningen – både under og efter valget. Folketingsvalgtest Europaparlamentsvalgtest Du må endelig sige […]
Vi har i AOF med støtte fra Europanævnet lavet en podcast i 4 afsnit om EU’s historie fra 1945 og op til i dag, og jeg skriver fordi de 4 afsnit kan bruges i undervisningen som optakt for unge til EP-valget 26. maj. Indhold: Peter Laugesen, der er prisbelønnet foredragsholder og dokumentarist kendt fra projekt Vores Europa er den gennemgående fortæller. Han interviewer undervejs Peter Parbo, Poul Nielson, Uffe Elleman-Jensen og Christel Schaldemose i de forskellige afsnit, der sætter fokus på EU’s grundlæggeres visioner om en Kul og Stålunion, den kolde krig, Danmarks indtræden i EF, afslutningen af den kolde krig […]
(Jeg har modtaget denne henvendelse fra Søren Cruys-Bagger /LH ) Danmarks-Samfundet søsætter fra april en landsdækkende essaykonkurrence, hvor unge fra folkeskolerne og ungdomsuddannelserne inviteres til at give deres syn på verdens ældste nationalflag, Dannebrog. Danmarks-Samfundet vil gerne høre de unges tanker om, hvilken betydning vores nationale symbol Dannebrog har for dem i 2019. Essayet må gerne afspejle de unges personlige refleksioner og overvejelser om Dannebrogs betydning for dem. Det må gerne være skrevet i en direkte stil, der vejer både for og imod flagets betydning for danskerne. Deadline for aflevering af teksterne er den 1. oktober 2019 kl. 12.00. De seks vindere offentliggøres […]
(Tip fra DR) Vi har på DR Undervisning udviklet et undervisningsmateriale om EU på baggrund af programserien ‘Skål for Europa — med Anders Fogh Rasmussen’. Materialet er målrettet samfundsfag, men vil også kunne anvendes i en række sprogfag som tysk, spansk, engelsk og fransk (er der nogen steder, man har italiensk, så er det også en mulighed), og naturligvis historie. I denne anledning tager journalisten i programmet, Morten Brink Iwersen, på road trip og holder foredrag om emnerne og det at rejse med Anders Fogh Rasmussen. Det er ganske gratis og foregår i april – før og efter påske. Link til undervisningsmaterialet […]
(Jeg har fået dette tilbud om foredrag for elever om Brexit fra Jakob Illeborg /LH) Jeg hedder Jakob Illeborg. Jeg har i en årrække været TV-vært på DR Kontant og på det globale TV-magasin DR2 Dagen. Før det var jeg DRs korrespondent i London, hvor jeg har boet i tyve år. Lige nu befinder jeg mig i London, hvor jeg arbejder på en bog og et tv-program, der skal forklare det historiske forløb, der førte til Brexit. For selvom der hersker absolut forvirring om, hvor briterne er på vej hen, og hvad det betyder for dem og for os, så forklarer en historisk perspektivering meget […]
(Jeg har modtaget et tip fra Palle Sørensen, som er næstformand i Ingeniørforeningen IDA’s Selskab for Historisk Teknologi, HITEK) Hvis du og dine elever er interesseret i teknik, og hvordan teknologien har påvirket udviklingen i det danske samfund, så giver Ingeniørernes Danmarkshistorie detaljeret viden om udviklingen fra 1892 til 2006. Den er skrevet af og for de ingeniører, som skabte det moderne Danmarks infrastruktur og undervejs ivrigt debatterede den teknologiske udvikling. De 325.000 tidsskriftssider, som forskellige ingeniørorganisationer har udgivet fra 1892 og frem, er Ingeniørernes danmarkshistorie. Det enestående materiale rummer oplysninger om de fleste større infrastrukturprojekter, såsom broer, havne, skibe, jernbaner, […]
(fra Rigsarkivets nyhedsbrev til lærere) Med Rigsarkivets undervisningsforløb, Spadeslaget, får eleverne øvet deres kildekritiske sans, samtidig med at de får et indblik i en begivenhed under 2. verdenskrig. Rigsarkivet søger 10–15 skoleklasser, som vil teste undervisningsmaterialet, Kildekritisk forløb om Spadeslaget i Haderslev 1940. Materialet er udviklet af Rigsarkivet, og det kan anvendes af Grundskolens 6.–9. klassetrin samt ungdomsuddannelser. Materialet har fokus på at give eleverne redskaber til kildekritik og lære eleverne selv at formulere en problemformulering. Samtidig får eleverne med det autentiske kildemateriale et indblik i en begivenhed under besættelsestiden, hvor danske nazister prøvede at komme til magten. Der skal […]