Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Anmel­del­se — På spo­ret af den kol­de krig

På spo­ret af … ‑bog­se­ri­en fra Praxis har vok­se­værk. Her i 2024 er bog­se­ri­en, der lay­out­mæs­sigt og opbyg­nings­mæs­sigt har en ekstrem høj læk­ker­heds­fak­tor, ble­vet udvi­det med “På spo­ret af den kol­de krig” skre­vet af gym­na­si­e­læ­rer Mat­hi­as Strand. Hvis man tæn­ker, at den kol­de krig er et uover­sku­e­ligt histo­risk emne­felt at kaste sig ud i, må dilem­ma­er­ne for en under­vis­nings­bog om den kol­de krig skre­vet i 2024 ikke frem­stå min­dre: Skal bogen foku­se­re på den kol­de krigs over­blik eller have nedslag i enkelt­be­gi­ven­he­der? Hvor meget plads og fokus skal der være på den kol­de krigs årsa­ger og kon­se­kven­ser? Og hvor meget skal der rela­te­res mel­lem den kol­de krig og dét, der gør, at fle­re taler om en ver­dens­si­tu­a­tion, der min­der om den kol­de krig – nu? Etc. etc.

Hel­dig­vis er det ikke under­teg­ne­de, der har skul­le tæn­ke over det, men hol­det bag bogen. Men jeg tæn­ker altid, når man får en så sær­lig flot og en så velskre­vet bog hen­vendt til ele­ver i hån­den, som den­ne: ”Kan jeg omsæt­te al den viden fra bogens 10 kapit­ler og 135 siders frem­stil­lings- og kil­de­tekst til ét for­løb for mine ele­ver?”. Sær­ligt er jeg som alle andre under­vi­se­re ble­vet opmærk­som på ele­ver­nes nuvæ­ren­de for­hånds­vi­den om kom­plek­se histo­ri­ske begi­ven­he­der. Så hvor skal en bog om den kol­de krig begyn­de, hvil­ke detal­jer skal med, hvil­ke skal ikke med? Det er ingen nem opgave.

I mine øjne er der en ten­dens til at de fle­ste under­vis­nings­bø­ger ude­luk­ker man­ge års­tal, nav­ne og sam­men­hæn­ge for at mind­ske kom­plek­si­te­ten for ele­ver­nes læs­ning. Det er også til­fæl­det i den­ne velskrev­ne og for­trin­ligt opbyg­ge­de bog, der byg­ger på et tra­di­tio­nelt nar­ra­tiv om den kol­de krig, som ses af kapi­te­l­op­byg­nin­gen og i ind­hol­det. Hvis der kom­mer en 2. udga­ve, kun­ne jeg godt ønske mig fle­re detal­jer, nav­ne og mere kon­tekst – måske som ”mere viden” i form af links eller lig­nen­de? Jeg kom­mer i hvert fald lidt på arbej­de i fx kapit­let om star­ten på den kol­de krig i for­hold til kon­tekst om ”de tre stormag­ter”. Måske jeg selv kan løse det med et kort, som over­skrif­ten jo ellers også lover, s. 7 ”Et nyt Euro­pa­kort” — hvor der desvær­re ikke er et gra­fisk Euro­pa­kort, der viser de tre stormag­ters ”for­de­ling”, visu­elt set, af Euro­pa. Detal­je­grad og sprog er en evig fag­bogs­dis­kus­sion, så den­ne dis­kus­sion er ikke sær­ligt ret­tet mod den­ne udgi­vel­se – men også ret­tet mod net­op den­ne udgivelse.

Til gen­gæld er bogens emne mere end i øjen­høj­de med ele­ver­nes livs­si­tu­a­tion. Nævn blot Ukrai­ne og Putin. Det giver der­for grund til at over­ve­je, om man skul­le have star­tet bogen med Putin, ver­dens­si­tu­a­tio­nen og tema­ti­se­re vores nutid som en mulig ny kold krig? I nær­væ­ren­de bog er den­ne del pla­ce­ret i det næst­sid­ste kapi­tel 9 ”Den kol­de krigs genkomst”.

Jeg vil meget ger­ne stor­ro­se den stør­ste styr­ke i bogen. De man­ge spæn­den­de øvel­ser til hvert kapi­tel, som fin­des bagerst i bogen, er yderst vel­o­p­lag­te og skar­pt vink­le­de. Det er en uvur­der­lig hjælp til lære­ren, der hele tiden leder efter for­ny­el­se. Øvel­ser­ne spæn­der lige fra Quizlet, Gæt dagens Lek­tie, Ven­de­spil til gode tids­linje­op­ga­ver. Man­ge tak herfra!

Og så til over­skrif­tens for­slag om at læse bogen bag­læns. Hvor­for? Hvis man ven­der bogen om, så får man som lærer ser­ve­ret en skit­se til for­løb på 11 modu­ler (som dog nok er lidt for man­ge modu­ler for man­ge lærere/skoler). Her­ef­ter frem­kom­mer der et over­flø­dig­heds­horn af øvel­ser til bogens kapit­ler. Her­fra kan man pas­sen­de blad­re om til kapi­tel 9 som kapi­telstart for for­lø­bet: Den nye kol­de krigs gen­komst. Der er jo som nævnt man­ge aktu­el­le grun­de til at under­vi­se i den kol­de krig – igen. Den­ne gang over­ve­jer jeg stærkt bogen, når min 2.g bli­ver til 3.g næste år, og der sid­der en ny per­son i Det Hvi­de Hus. Dét gør den kol­de krig (næsten) evig aktu­el, og det gør nær­væ­ren­de smuk­ke bog meget brug­bar til elevlæs­ning med den van­li­ge lærerstilladsering.

Bri­an Larsen

Forfatter(e)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *