Dette nummer vil præsentere læserne for en række artikler omhandlende historiedidaktik. Først følger en artikel af tidligere fagkonsulent Lene Jeppesen, hvor hun præsenterer sine tanker om fagets fremtid efterfulgt af Heidi Eskelund Knudsen, der skriver om historiedidaktik.
Dernæst følger en række artikler, som handler om hvordan man på forskellige måder kan inddrage fagets metoder. Først skriver Anders Hassing og Christian Vollmond om, hvordan man kan bruge deres bog Fra fortid til Historie i den daglige undervisning.
Herefter følger et undervisningsforløb af Winnie Færk, hvor hun beskriver hvordan man kan arbejde med historiebrug i undervisningen. En anden tilgang beskrives af Kristian Iversen og Ulla Pedersen som i forlængelse af deres bog om erindringshistorie viser, hvordan man kan arbejde med 1864 som erindringssted.
Artikler
Lene Jeppesen Fremtidens didaktiske udfordringer og løsninger | 8 |
Heidi Eskelund Knudsen Historiefaget mellem skole og videnskab | 12 |
Anders Hassing & Christian Vollmond: Det store historiefag | 18 |
Winnie Færk & Jan Horn Petersen: Historie i brug | 24 |
Kristian Iversen & Ulla Pedersen: 1864 – læringsperspektiver på erindringens slagmark | 31 |
Geert A. Nielsen: Spormetoden …? – Hvad er spormetoden? | 36 |
Nicholas J. Tyldesley: Ebbs and Flows in Education | 45 |
Som en tredje mulighed har Geert A. Nielsen i en længere artikel beskrevet spormetoden og her vises hvordan metoden kan bruges i mikrohistoriske og kulturhistoriske undersøgelser.
Efter disse fagdidaktiske artikler kommer to artikler om hvordan man kan arbejde mere innovativt. Her beskriver instruktør Christina Rosendahl sammen med Brian Saugberg først hvordan man kan arbejde med hendes film Idealisten i undervisningen. I en anden artikel viser Jeppe Bæk Meier, hvordan man arbejde produktorienteret i undervisningen – f.eks. i anledningen af Historiekonkurrencen.
Vi slutter med Nicholas J. Tyldesley, der fortæller om hvilke problemstillinger man står overfor i historieundervisningen i Storbritannien.
Udenfor tema har Burkhard Sievers skrevet en lille artikel om forløbet af Historiekonkurrencen 2014–15 og en omtale af vindernes opgaver samt en præsentation af næste skoleårs tema for konkurrencen.
Mette Boritz og Cecilie Wallengren, Nationalmuseet, skriver om Nationalmuseets aktuelle udstilling om de Hvide Busser i anledning af 70-året for befrielsen og Henning Tjørnehøj fortæller om sit projekt med at indsamle interviews fra centrale aktører i forbindelse med Besættelsen og helt almindelige menneskers beretninger om deres oplevelser gennem det 20. århundrede i forskellige temaer.
Endelig skriver Edgars Berzins om sine indtryk fra den nyligt afholdte EUROCLIO konference i Helsingør her i april.
Herefter følger som altid anmeldelserne og kursusoversigten.
Vi ønsker god fornøjelse
Lars Henriksen og Rasmus Østergaard (godt hjulpet af Peder Wiben)
Forfatter(e)
Formand for foreningen 2017–19 | Pedel på historielaerer.dk
Underviser på Herning Gymnasium