Kære alle
Der er nu ved at være afklaring om afviklingen af resten af skoleåret, og jeg vil i dette nyhedsbrev forsøge at adressere de forhold, der har særlig interesse for historiefaget.
I forhold til de generelle regler og rammer vil jeg henvise til ministeriets hjemmeside, hvor der ligger en meget udfoldet faq omkring de særlige forhold, der gælder i år i lyset af coronasituationen: Her behandles rammer og regler omkring nødundervisning, eksamen, fravær, særlige forhold på hfe, m.m.
Herudover er den meget vigtige ” Vejledning til gymnasiale uddannelsesinstitutioner om aflysning og afholdelse af prøver, afgivelse af årskarakterer m.v. i sommerterminen 2020. Retningslinjer om prøvetræning i nødundervisningen ” blevet offentliggjort, og man kan her læse mere om de i titlen nævnte emner. Den kan tilgås på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf20/apr/200421-vejledning-om-afgivelse-af-afsluttende-standpunktskarakterer.pdf
Også nødprøvebekendtgørelsen er blevet udstedt (23. april), og udmønter den politiske aftale omkring afviklingen/aflysningen af prøver m.m. på bl.a. ungdomsuddannelserne. Den kan læses hér: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/501
Afslutningen af skoleåret, herunder nødundervisningens ophør og tidspunkt for afgivelse af afsluttende standpunktskarakterer, behandles hér: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf20/apr/200427-tidsplan-for-afslutningen-af-skoleaaret-2019–20.pdf?la=da
Heldigvis er historie ikke det værste at skulle undervise i som fjernundervisning, selvom muligheden for at sikre at alle er med reduceres, og en del øvelser og aktiviteter ikke kan gennemføres. En række forlag har stillet en betydelig samling af digitalt materiale til rådighed, som gerne skulle gøre det lidt nemmere at få fat i det, man har brug for, inden for en meget bred vifte af emner.
Der er på emu’en lagt en lang række inspirationsartikler op om virtuel undervisning med fokus på didaktik, konkrete redskaber, gode links til de enkelte fag og meget andet (se links i bunden).
Resultatet af den politiske aftale om, hvordan skoleåret afsluttes, har store konsekvenser for historieundervisningen. Det får bl.a. betydning for afviklingen af DHO, og for færdiggørelsen af historieløbet i 3.g, hvor der skal gives afsluttende standspunktskarakter. Også på HF enkeltfag skal der gives afsluttende standpunktskarakter på baggrund af en individuelle faglige vurderingssamtaler. Dette er et ganske stort brud på, hvordan undervisning m.m. normalt er tilrettelagt på skoleformen, og det anbefales at man afsætter god tid i faggruppen til at diskutere, hvordan det skal håndteres.
Som der står i vejledningen er det ”institutionen, der fastlægger de præcise rammer for og indhold af samtalen”, men det er selvfølgelig fortsat de faglige mål i den relevante læreplan, der skal danne udgangspunkt for den faglige vurdering. STX-eleverne skal som eneste mundtlige eksamen op i SRP. Dette betyder at der vil være lærere, der fortsat skal afvikle prøver. Og da historie som forventet har været meget populært, vil det gælde mange af os.
På baggrund af de første indmeldinger til ministeriet indgår historie i 7758 ud af de 26818 indmeldte opgaver, svarende til ca. 29% af alle SRP’er! Flest SRP’er er i samarbejde med engelsk, næstflest med samfundsfag, tredjeflest med biologi/biotek og på fjerdepladsen over samspils fag ligger matematik. Der er i alt indmeldt 95 opgaver, hvor historie er eneste fag. Forud for den mundtlige prøve, skal eksaminator og censor kommunikere omkring opgavens styrker og svagheder, for at indkredse og afdække konkrete faglige spørgsmål eller overvejelser over faglige metoder, som censor eller eksaminator ønsker uddybet. Som det også blev udfoldet på FIP-kurset i januar, er det ved den mundtlige prøve at elevernes metodiske og basale videnskabsteoretiske overvejelser skal indgå. De selvstuderende skal også fortsat op til mundtlig prøve, så den nye prøveform fortsat vil komme i spil på flere stx’er.
Selvom markeringen af befrielsesjubilæet ikke bliver så stor og omfattende, som det var planlagt, men der er åbnet et stort tema herom på emu’en – bl.a. med en spændende podcastserie, der fint kunne bruges til fjernundervisning 🙂 Temasiden kan tilgås hér
Jeg håber at I lokalt får lavet gode og fagligt meningsfulde løsninger på de store spørgsmål omkring afsluttende standpunktskarakterer, individuelle faglige vurderingssamtaler og den fortsatte nødundervisning. Og at vi kan vende tilbage til normal undervisning på den anden side af sommeren!
Mvh
Christian Vollmond
Links:
Materiale fra årets FIP-kursus skulle gerne være at finde hér: https://emu.dk/stx/historie/fip
Om adgang til forlagenes materialer, se: https://emu.dk/grundskole/dansk/forlagene-stiller-digitale-laeremidler-gratis-til-radighed
Om fjernundervisning i historie, se: https://emu.dk/stx/gode-rad-til-undervisning-hjemmefra-i-forbindelse-med-covid-19/historie-stx-og-hf-inspiration
Om genåbningen og understøttelse af de fagligt udfordrede elever, se. https://emu.dk/stx/genabning-og-fortsat-nodundervisning/historie-genabning