Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

Sep­tem­ber­for­li­get

Den 30. bog i seri­en 100 dan­marks­hi­sto­ri­er omhand­ler Sep­tem­ber for­li­get i 1899 og er skre­vet af Lars Kjøl­he­de Chri­sten­sen, som er muse­ums­in­spek­tør ved Muse­er­ne Hels­in­gør. Bogen tager sit udgangs­punkt i de 107 dra­ma­ti­ske dage til­ba­ge i 1899, som gik for­ud for ind­gå­el­sen af det berøm­te og skel­sæt­ten­de for­lig mel­lem arbejds­ta­ge­re og arbejds­gi­ve­re på det pri­va­te arbejds­mar­ked i Dan­mark. De fle­ste dan­ske­re, som har en min­dre histo­risk inter­es­se og har læst dan­marks­hi­sto­ri­en omkring indu­stri­a­li­se­rin­gen ken­der til Sep­tem­ber for­li­get. I den­ne bog præ­sen­te­res fle­re uddy­ben­de detal­jer i for­hold til de mest almin­de­li­ge bøger om dan­marks­hi­sto­ri­en. Det er net­op også den spæn­den­de indgangsvinkel […]

Idræts­hi­sto­rie

Et for­nuf­tigt bud på at aktu­a­li­se­re idræts­be­gi­ven­he­der i for­hold til de sam­funds­mæs­si­ge kon­tek­ster i ver­dens­hi­sto­ri­en Hans Bon­de har sam­men med Sta­nis Els­borg for­søgt at ska­be en bog, som ret­ter sig mod gym­na­siesko­len i fage­ne idræt, histo­rie og sam­funds­fag.  Bogen arbej­der med en ræk­ke tema­er og begi­ven­he­der igen­nem histo­ri­en, som under­støt­tes via anvis­ning af kil­de­ma­te­ri­a­le fra bogens til­hø­ren­de hjem­mesi­de. Bogen for­sø­ger at til­by­de læseren/underviseren en ræk­ke mulig­he­der til vide­re arbej­de med de udvalg­te tema­tik­ker i form af tek­stop­ga­ver, kil­de­op­ga­ver og i nog­le til­fæl­de anvis­ning af muli­ge pro­gram­mer for stu­di­e­tur til diver­se loka­li­te­ter. Før­ste kapi­tel intro­du­ce­rer en ræk­ke histo­ri­ske meto­der, begre­ber og […]

Klar til KS

Nyud­gi­vel­sen ”Klar til KS” er en meget over­sku­e­lig meto­­de/te­o­ri-bog til KS-under­­vis­­nin­­gen, der på meget pæda­go­gisk vis gen­nem­går fage­nes cen­tra­le begre­ber, meto­der og teo­ri­er. For­fat­ter­nes valg af begre­ber og teo­ri­er lig­ger fint i tråd med de tema­er, der typisk arbej­des med i KS-under­­vis­­nin­­gen. På den måde bli­ver bogen både brug­bar og rele­vant. Bogens for­mål er at give et over­blik over cen­tra­le begre­ber i de enkel­te fag. Bogen ind­le­des med et kort afsnit om hvad KS-faget går ud på og hvil­ke fag­li­ge mål, der er i faget. Der­næst er bogen opdelt i tre kapit­ler, der hver dæk­ker begre­ber, teo­ri­er og meto­der fra […]

Noter #227: The end of Europe?

Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen og FALS (For­e­nin­gen Af Lære­re i Sam­funds­fag) afhol­der i decem­ber en kon­fe­ren­ce, der stil­ler spørgs­må­let: ”The End of Euro­pe?”. Det­te num­mer af Noter omhand­ler sam­me spørgs­mål. Num­me­ret har såle­des fokus på de udfor­drin­ger Euro­pa står over for i dag – bl.a. i form af et svæk­ket euro­pæ­isk sam­ar­bej­de, styr­ke­de høj­re­po­puli­sti­ske bevæ­gel­ser og den alvor­li­ge Cor­o­­na-pan­­de­­mi. Udfor­drin­ger­ne gør det rele­vant at spør­ge, hvor­dan de euro­pæ­i­ske vær­di­er vil stå i frem­ti­den? Vil Euro­pas enhed bli­ve styr­ket eller vil intern split­tel­se føre til, at Euro­pas domi­ne­ren­de posi­tion i ver­den blot bli­ver en paren­tes i histo­ri­en? I for­læn­gel­se af oven­stå­en­de spørgs­mål brin­ger vi […]

DELTAG I EN LANDSDÆKKENDE UNDERSØGELSE OM GYMNASIEELEVERS EVNE TIL AT SPOTTE FALSKE NYHEDER

Til vores spe­ci­a­le i statskund­skab om fake news og digi­tal dan­nel­se i gym­na­si­et har vi udvik­let en under­vis­nings­quiz på ca. 10 min., som udfor­drer gym­na­sie­e­le­ver i at iden­ti­fi­ce­re fal­ske nyhe­der på net­tet.  Quizzen er åben til og med fre­dag d. 6. novem­ber og er pri­mært mål­ret­tet STX-ele­ver. Vi håber, at du har lyst til at del­ta­ge med dine ele­ver! Du og dine ele­ver til­går quizzen via neden­stå­en­de links: Elevsi­de: https://lms.mediehuset-kbh.dk/quiz/ Lærer­si­de: https://lms.mediehuset-kbh.dk/quiz-underviser/ Det er vig­tigt, at det kun er dine ele­ver, der tager quizzen via elevsi­den. På lærer­si­den fin­der du instruk­tio­ner til quizzen og sup­ple­ren­de under­vis­nings­ma­te­ri­a­le bereg­net til et modul (90 […]

Udstil­ling: Sko­len i Gen­for­e­nin­gens lys

Gen­for­e­nin­gen hav­de mar­kant ind­fly­del­se på ele­ver­nes sko­le­gang både før, under og efter 1920. En ny digi­tal udstil­ling for­tæl­ler, hvor­dan man i klas­se­væ­rel­set sik­re­de dan­nel­sen af tro­fa­ste, fæd­re­land­skær­li­ge bor­ge­re – i kam­pen for natio­nens over­le­vel­se. ”Gen­for­e­nin­gen har haft stor betyd­ning for vores selv­for­stå­el­se og det vrim­ler med spæn­den­de for­tæl­lin­ger. Sko­lens rol­le i åre­ne omkring Gen­for­e­nin­gen er vir­ke­lig vig­tig – men den hører vi ikke så meget om. Det har vi nu for­søgt at råde bod på”. Histo­ri­ker og pro­fes­sor Ning de Conin­ck-Smith fra pro­jekt­grup­pen Sko­le­hi­sto­rie, som står bag udstil­lin­gen Da Søn­derjyl­land blev gen­for­e­net med Dan­mark i 1920, ske­te det efter næsten seks […]

Noter #226: Byens historier

Den­ne udga­ve af ’Noter’ foku­se­rer på ’byens histo­ri­er’. Mik­kel Thel­le og Jør­gen Elsø­es artik­ler peger på, at det kan være svært at afgræn­se, hvad byhi­sto­rie er; afhæn­gig af om fokus er på byens frem­komst, urba­ni­se­ring, funk­tion (bysy­ste­mer) eller på det der sker i byer­ne som f.eks. byli­vet eller soci­a­le kon­flik­ter (urba­nis­me). Artik­ler­ne i det­te num­mer af ’Noter’ byder på vink­ler af byhi­sto­ri­en. Jør­gen Elsø­es spæn­den­de arti­kel om Mid­delal­der­by­er­nes udvik­ling giver læse­ren en betyd­nings­fuld bag­grunds­vi­den, så man får bed­re ind­sigt, når man i de føl­gen­de artik­ler læser vide­re om Aal­borgs, Oden­ses, Køben­havns og par­cel­hus­by­er­nes udvik­lin­ger, soci­a­le møder og sam­men­sæt­nin­ger. Jakob Ørnbjerg […]