Den 30. bog i serien 100 danmarkshistorier omhandler September forliget i 1899 og er skrevet af Lars Kjølhede Christensen, som er museumsinspektør ved Museerne Helsingør. Bogen tager sit udgangspunkt i de 107 dramatiske dage tilbage i 1899, som gik forud for indgåelsen af det berømte og skelsættende forlig mellem arbejdstagere og arbejdsgivere på det private arbejdsmarked i Danmark. De fleste danskere, som har en mindre historisk interesse og har læst danmarkshistorien omkring industrialiseringen kender til September forliget. I denne bog præsenteres flere uddybende detaljer i forhold til de mest almindelige bøger om danmarkshistorien. Det er netop også den spændende indgangsvinkel […]
Et fornuftigt bud på at aktualisere idrætsbegivenheder i forhold til de samfundsmæssige kontekster i verdenshistorien Hans Bonde har sammen med Stanis Elsborg forsøgt at skabe en bog, som retter sig mod gymnasieskolen i fagene idræt, historie og samfundsfag. Bogen arbejder med en række temaer og begivenheder igennem historien, som understøttes via anvisning af kildemateriale fra bogens tilhørende hjemmeside. Bogen forsøger at tilbyde læseren/underviseren en række muligheder til videre arbejde med de udvalgte tematikker i form af tekstopgaver, kildeopgaver og i nogle tilfælde anvisning af mulige programmer for studietur til diverse lokaliteter. Første kapitel introducerer en række historiske metoder, begreber og […]
Nyudgivelsen ”Klar til KS” er en meget overskuelig metode/teori-bog til KS-undervisningen, der på meget pædagogisk vis gennemgår fagenes centrale begreber, metoder og teorier. Forfatternes valg af begreber og teorier ligger fint i tråd med de temaer, der typisk arbejdes med i KS-undervisningen. På den måde bliver bogen både brugbar og relevant. Bogens formål er at give et overblik over centrale begreber i de enkelte fag. Bogen indledes med et kort afsnit om hvad KS-faget går ud på og hvilke faglige mål, der er i faget. Dernæst er bogen opdelt i tre kapitler, der hver dækker begreber, teorier og metoder fra […]
Historielærerforeningen og FALS (Foreningen Af Lærere i Samfundsfag) afholder i december en konference, der stiller spørgsmålet: ”The End of Europe?”. Dette nummer af Noter omhandler samme spørgsmål. Nummeret har således fokus på de udfordringer Europa står over for i dag – bl.a. i form af et svækket europæisk samarbejde, styrkede højrepopulistiske bevægelser og den alvorlige Corona-pandemi. Udfordringerne gør det relevant at spørge, hvordan de europæiske værdier vil stå i fremtiden? Vil Europas enhed blive styrket eller vil intern splittelse føre til, at Europas dominerende position i verden blot bliver en parentes i historien? I forlængelse af ovenstående spørgsmål bringer vi […]
Der er snart ansøgningsfrist til ministeriets udlodningsmidler, som giver mulighed for understøttelse af svage læsere i historiefaget: https://www.uvm.dk/puljer-udbud-og-prisuddelinger/puljer/puljeoversigt/aktive-puljer/200929-boerne–og-undervisningsministeriets-udlodningsmidler-til-undervisning-2020
Til vores speciale i statskundskab om fake news og digital dannelse i gymnasiet har vi udviklet en undervisningsquiz på ca. 10 min., som udfordrer gymnasieelever i at identificere falske nyheder på nettet. Quizzen er åben til og med fredag d. 6. november og er primært målrettet STX-elever. Vi håber, at du har lyst til at deltage med dine elever! Du og dine elever tilgår quizzen via nedenstående links: Elevside: https://lms.mediehuset-kbh.dk/quiz/ Lærerside: https://lms.mediehuset-kbh.dk/quiz-underviser/ Det er vigtigt, at det kun er dine elever, der tager quizzen via elevsiden. På lærersiden finder du instruktioner til quizzen og supplerende undervisningsmateriale beregnet til et modul (90 […]
Folkeuniversitet tilbyder forelæsninger som livestreams. Man skal orientere Mathilde Bach på Folkeuniversitet, hvis man tilmelder en klasse til en eller flere livestreams, herunder, hvilke livestreams det drejer sig om, og hvor mange der har set med. Det gør man på mail: mba@fuau.dk
Genforeningen havde markant indflydelse på elevernes skolegang både før, under og efter 1920. En ny digital udstilling fortæller, hvordan man i klasseværelset sikrede dannelsen af trofaste, fædrelandskærlige borgere – i kampen for nationens overlevelse. ”Genforeningen har haft stor betydning for vores selvforståelse og det vrimler med spændende fortællinger. Skolens rolle i årene omkring Genforeningen er virkelig vigtig – men den hører vi ikke så meget om. Det har vi nu forsøgt at råde bod på”. Historiker og professor Ning de Coninck-Smith fra projektgruppen Skolehistorie, som står bag udstillingen Da Sønderjylland blev genforenet med Danmark i 1920, skete det efter næsten seks […]
I august måned mødtes bestyrelserne for den danske og den svenske historielærerforening i Lund og diskuterede mulighederne for nordisk samarbejde mellem foreningerne og medlemmerne.
Denne udgave af ’Noter’ fokuserer på ’byens historier’. Mikkel Thelle og Jørgen Elsøes artikler peger på, at det kan være svært at afgrænse, hvad byhistorie er; afhængig af om fokus er på byens fremkomst, urbanisering, funktion (bysystemer) eller på det der sker i byerne som f.eks. bylivet eller sociale konflikter (urbanisme). Artiklerne i dette nummer af ’Noter’ byder på vinkler af byhistorien. Jørgen Elsøes spændende artikel om Middelalderbyernes udvikling giver læseren en betydningsfuld baggrundsviden, så man får bedre indsigt, når man i de følgende artikler læser videre om Aalborgs, Odenses, Københavns og parcelhusbyernes udviklinger, sociale møder og sammensætninger. Jakob Ørnbjerg […]