Vi har i Historielærerforeningen valgt at dette nummer skulle handle om Middelalderen, da det er en af de perioder vi stadig vender tilbage til i undervisningen. Nummeret er tænkt som inspiration til undervisningen i middelalderen, og at forsyne vore medlemmer med ny indsigt i perioden.
Artiklerne omhandler dels dansk middelalder og russisk-ukrainsk historie men har også fokus på hvordan man i andre europæiske lande – med udgangspunkt i landenes egne nationale fortællinger — præsenterer middelalderen og overgangen til moderne tid, og de didaktiske overvejelser, der er forbundet med undervisning i middelalderen.
Den første artikel af Kim Esmark fra RUC omhandler tronfølgestrid, netværk og skiftende alliancer i dansk middelalder. Med fokus på at fremhæve den decentrale opbygning af den danske middelalderlige magtstruktur. Herefter fortæller Thomas Heebøl Holm om sin relativt nye podcast ’Mægtige Middelalder’, der er en serie af tematiserede podcast med udgangspunkt i den nyeste forskning omhandlende steder og begivenheder i dansk middelalder. Podcasten kan på den måde bidrage med dybere, livlig og nærværende viden om middelalderen og til at formidle til sine lyttere, hvad der arbejdes med på universiteterne. At bruge podcasten i undervisning kan også ses i forlængelse af læreplanernes karrierelæringsmål.
I næste artikel beskriver John Lind den russiske og ukrainske middelalder, der på baggrund af krigen i Ukraine er blevet sørgeligt aktuel. Samtidig skildrer artiklen båndene mellem norden og vores østlige naboer i middelalderen.
Herefter følger to artikler om undervisningen i overgangen fra middelalder til moderne tid fra to vesteuropæiske lande: Holland og Spanien. Den hollandske forsker Gijs van Gaand fortæller om hvordan forskellige hollandske lærebøger lægger forskellig fokus på, hvad der var vigtigt for overgangen, blandt andet på baggrund af religiøse forskelle. Herefter forklarer Amaia Jauregiondo fra Baskerlandet om hvordan undervisningen i forskellige dele af Spanien både er præget af arven fra Franco og af et ønske om at gøre undervisningen tidssvarende og relevant for nutidens elever.
I det didaktiske hjørne giver gymnasielærer og medlem af bestyrelsen Mirela Redzic sit bud på forskellige øvelser i undervisningen om middelalderen. Fokus i øvelserne er på aktivering og motivation af nutidige gymnasieelever i Danmark.
Udover de artikler der knytter sig til temaet, indeholder nummeret også en artikel fra tre forskere på SDU, der i et projekt med en lang række gymnasier har beskæftiget sig med Citizen Science, eller ”vores historie”, blandt andet ved at lade eleverne selv arbejde som historikere ved at lave interviews med relevante personer i deres egen livsverden og miljø.
Slutteligt indeholder nummeret selvfølgeligt nyt fra formanden og fra fagkonsulenten, der begge opfordrer blandt andet medlemmerne til at gøre brug af de muligheder for løbende at møde fagkonsulenten ”live” som foreningen stiller til rådighed.
Indhold
Middelalderstaten decentreret: Magtfelt og tronfølgestrid i 1100-tallets Danmark af Kim Esmark | 4 |
En mægtig podcast om middelalderen af Thomas Heebøll Holm | 12 |
Arven efter Nordboernes Rus’-rige: De middelalderlige forudsætninger for krigen mellem Ukraine og Rusland af John Lind | 16 |
The Netherlands and the Beginning of the Modern Thinking: Investiture Controversy, Humanism, Reformation and the Dutch Revolt af Gijs Mushvin van Gaand | 22 |
Teaching about the Early Modern period from a Spanish point of view af af Amaia Lamakiz Jauregiondo | 32 |
Inspiration til historieundervisning om Middelalderen af Mirela Redzic | 47 |
”Vores Historie”: Citizen Science i gymnasiet af Cecilie Bjerre, Klaus Petersen og Mette Fentz Haastrup | 55 |
Forfatter(e)
Region København & Bornholm
Underviser i Historie og Engelsk på Frederiksborg Gymnasium og HF.