OBS: Materialet er tilsyneladende ikke længere tilgængeligt. /LH 2024
Nu er foreningen Forsete klar med et nyt online læringsunivers, der sætter fokus på straf i et samfundshistorisk, ‑etisk og ‑fagligt perspektiv. Materialet tager afsæt i den nyeste forskning samt den unikke viden, der op gennem tiden er samlet hos fagfolk, som til daglig arbejder i kriminalforsorgen og i den juridiske sektor. Materialet hedder ’Forbrydelse og straf’ og er tilgængeligt allerede nu.
Ved du egentlig, hvorfor vi som samfund straffer – og hvorfor vi straffer på den måde, som vi gør? Vores straffemetoder har ikke alene en nær tilknytning til det herskende menneskesyn og den måde, vi har valgt at indrette vores samfund på. Vores straffesystem bunder i høj grad også på tidligere tiders praksis og verdenssyn.
Straf handler imidlertid om at påføre et andet menneske lidelse og ubehag, ligesom straffesystemet er meget dyrt i et samfundsøkonomisk perspektiv. Det er derfor afgørende, at vi forstår de grundtanker, som vores straffesystem er funderet på — og at vi derfra diskuterer straf som koncept samt det formål, vi gerne vil have, at straffen skal opfylde. Særligt her i Danmark, da vi i modsætning til mange andre lande ikke har en formel formålsparagraf i vores straffelovgivning.
Undervisningsmaterialet ’Forbrydelse og straf’ tilbyder gymnasieelever i historie og samfundsfag en forståelse for udformningen af vores nuværende straffesystem. Materialet giver eleverne redskaberne til at afkode den aktuelle retspolitiske debat og muligheden for på et oplyst grundlag at blande sig i udviklingen af det samfund, de selv er en del af. Undervisningsmaterialet er målrettet elever i gymnasiet (samfundsfag og historie på A- eller B‑niveau) og kan findes gratis tilgængeligt på:
Websitet byder på fire undervisningsfilm, der kritisk-refleksivt sætter fokus på straffens historie, formål og aktuelle samt fremtidige udformning. Til filmtemaerne er der udviklet en række lærervejledninger samt elevopgaver, der engagerer, udfordrer og inspirerer, samtidig med at fagenes arbejdsmetoder bringes i spil. Materialet kan både bruges enkeltstående i de to fag eller som udgangspunkt for et tværfagligt forløb. Bag materialerne står den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete og produktionsselskabet Alphafilm & Kommunikation.
Undervisningsmateriale er støttet af Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og Dreyers Fond.
KONTAKT: Alphafilm & Kommunikation: Amalie Josefine Jeppesen, tilrettelægger (amalie@alphafilm.dk) Forsete: David Tolstrup Janlow, sekretariat (david.janlow@gmail.com)
Billedcredit: Daniel Schultz Madsen/Alphafilm & Kommunikation
Forfatter(e)
Formand for foreningen 2017–19 | Pedel på historielaerer.dk
Underviser på Herning Gymnasium