Euroclio gennemfører for tiden et projekt som skal belyse spørgsmålet: “How to make history and citizenship education more inclusive?”. Alle historielærere opfordres til at besvare dette spørgeskema: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfGufeuBu-iQS43b5qY_A7e-7YE3j0Fw4tEhEZC5wSLh1YsUw/viewform?fbzx=-1651488167764045000 Fristen for besvarelse er 20/9. Mere om projektet: EUROCLIO is coordinating an Erasmus+ project called “Strategies for Inclusion – Making High Quality History and Citizenship Education More Inclusive and Accessible”. It started in September 2015 and will continue till 31 August 2018, in partnership with organizations from Armenia, Norway, Portugal, Slovenia and The Netherlands. It is the first EUROCLIO project dealing with the challenge “How to make history and citizenship education more […]
CALL FOR PARTICIPANTS: Poland in the Heart of European History. Professional Training for History Teachers and Educators, 23st of August—1st of September 2016, Jabłonna, Poland Poland in the Heart of European History is open to professionally active history teachers and educators from schools and other education institutions. All costs are covered by the Institute of National Remembrance (travel expenses up to €400) Apply online at http://pamiec.pl/pheh_call The Institute will contact all applicants to inform about whether they had been accepted to the program. For more information, contact the coordinators: Anna Brojer anna.brojer@ipn.gov.pl Magdalena Czoch magdalena.czoch@ipn.gov.pl Application Deadline: 15th of July 2016 […]
Alexander Todosijević fra Beograd har lavet denne videoreportage fra Euroclio-konferencen sidste år. Som det fremgår er der rig lejlighed til at blive klogere på historie og få kontakt til undervisere i andre lande. Dette års konference afholdes i Belfast og temaet er “DEALING WITH THE LEGACY OF A VIOLENT PAST IN HISTORY AND HERITAGE EDUCATION” Læs mere her
Euroclio søger historielærere som vil deltage i et spændende internationalt projekt, som handler om at udvikle undervisningsmaterialer og ‑aktiviteter om EU’s historie set i lyset af aktuelle begivenheder. Ansøgningsfrist for at deltage i projektet er 11/12 2015. Se nærmere her: Dear friends of EUROCLIO, Please consider the following opportunity that might be of interest of you. Call for Development Team Members for New Project on Teaching EU through contemporary issues EUROCLIO has acquired a new project within the Historiana programme: “Decisions and Dilemmas: Exploring European Union history through the lens of contemporary issues”. The project will run for 2 years (from 1 […]
Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme. Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme. Historiana (et projekt under EUROCLIO) har udskrevet en konkurrence om udvikling af læringsaktiviteter som kan bearbejde fordomme ved at beskæftige sig med følsomme, historiske emner i opdelte samfund. Alle historielærere kan indsende forslag. Førstepræmien er gratis deltagelse (inkl. alle omkostninger til rejse og ophold) i EUROCLIO’s konference i Belfast […]
Det fælleseuropæiske projekt Innovating History Education for All er i gang med at lave en spørgeskemaundersøgelse om brug af IT i historieundervisningen. Alle historielærere opfordres til at udfylde spørgeskemaet. Den danske version findes her: https://ankieta.ibe.edu.pl/index.php/647462/lang-da
Historieundervisning er et fantastisk grundlag for udviklingen af kollektive og individuelle identiteter. Historieundervisning kan desværre også bruges til at skabe livsfarligt had. Den danske Historielærerforeningen har siden 1990’erne været involveret i en række EUROCLIO-projekter med det formål at støtte udviklingen af inkluderende og multiperspektivisk historieundervisning i det tidligere Jugoslavien. Det seneste resultat af disse projekter kan man se her: http://www.euroclio.eu/new/index.php/former-yugoslavia-2011–2014-history-that-connects/4186-qonce-upon-a-timewe-lived-togetherq-language-editions-available Trods de gode bestræbelser er der desværre lang vej endnu: http://www.information.dk/521664