Historielærerforeningen og FALS (Foreningen Af Lærere i Samfundsfag) afholder i december en konference, der stiller spørgsmålet: ”The End of Europe?”. Dette nummer af Noter omhandler samme spørgsmål.
Nummeret har således fokus på de udfordringer Europa står over for i dag – bl.a. i form af et svækket europæisk samarbejde, styrkede højrepopulistiske bevægelser og den alvorlige Corona-pandemi. Udfordringerne gør det relevant at spørge, hvordan de europæiske værdier vil stå i fremtiden? Vil Europas enhed blive styrket eller vil intern splittelse føre til, at Europas dominerende position i verden blot bliver en parentes i historien?
I forlængelse af ovenstående spørgsmål bringer vi først en artikel af professor, Peter Nedergaard, der stiller skarpt på, hvordan Tyskland har udviklet sin rolle i EU fra introvert nation til ekstrovert leder i perioden fra ‑89 og frem til i dag.
Historiker Vibe Termansen — sætter fokus på Polen og på nogle af de erindringspolitiske kampe, der i disse år udspiller sig i Polen — fx i form af kampen om retten til at fortolke fortiden og bestemme hvilke historier, der skal fortælles og ikke fortælles.
Den tredje artikel er skrevet af seniorforsker, Manni Crone. Den handler om visionerne for Europa på den yderste højrefløj og stiller spørgsmålene: Hvad betyder det radikale højres genkomst for Europa? Og hvor er Europa på vej hen?
Endelig følger interviewet: “Europa befinder sig midt i en identitetskrise” med den franske professor og islamekspert Olivier Roy. Interviewet er tænkt som optakt til konferencen: ”The end of Europe?” og Historielærerforeningen har – som de første – fået mulighed for at bringe interviewet. Roy kommer undervejs ind på baggrunden for identitetskrisen og på krisens mulige konsekvenser for Europa.
Derudover er der bl.a. mulighed for at læse en artikel om EuroClio — den europæiske forening af historielærere, herunder om organisationens arbejde — fx på Balkan — og om hvordan man kan tage del i arbejdet.
I artiklen af den makedonske historielærer, Mire Mladenovski, handler det om historieundervisningens relevans i lande under transition. Mirela Redzic (gymnasielærer og medlem af historielærerforeningens bestyrelse) sætter i sin didaktiske artikel fokus på, hvordan borgerkrigene i 1990’ernes Balkan har tegnet et nyt Europakort og givet nye udfordringer til historieforståelsen og historieundervisningen — også i en dansk sammenhæng.
Uden for tema bringes en artikel af Tine Mosegaard vedr. platformen ´Danske taler‘ og taler som kildemateriale samt en artikel om Danmark under besættelsen, skrevet af Vilhelm Topsøe, som bl.a. har fokus på begrebet “historiebevidsthed”.
Forfatter(e)
Historiekonkurrencen | Historiedidaktisk netværk