Mellemøsten og de store omvæltninger der er sket i denne region de seneste år er temaet i dette nummer af Noter. Betegnelsen Det Arabiske Forår er der delte meninger om, men der er ingen tvivl om at dét der sker i Mellemøsten i disse år atter vækker stor opmærksomhed, både i det danske samfund generelt og hos vores elever.
Når vi i vores historieundervisning skal aktualisere vores undervisning og gøre arbejdet nærværende for eleverne er et tema som Det Arabiske Forår oplagt. Når vi skal analysere de dybere historiske baggrunde er Israel-Palæstina konflikten relevant. Og når eleverne skal få forståelse for de store linjer i f.eks. Mellemøsten er det Osmanniske Rige/Tyrkiet et godt udgangspunkt. Disse emner bliver på forskellige vis behandlet i Noter denne gang.
Artikler
Anders Schultz: Det arabiske forår i undervisningen s. 9
Hans Henrik Fafner: Mellemøstens religiøse radikalister s. 13
Jens Thodberg: Rektornetværket i Palæstina s. 19
John Pedersen, C. Ammentorp & J. Andersen: Marsterclass i Palæstina s. 21
Jens Haugaard Jensen: Studieturen går til Istanbul s.30
Poul Steiner & Torben Rugberg: Istanbul s. 34
Klaus Bjerre: EUROCLIO 20 år s. 44
Jakob Sørensen: Modstandsdatabasen i undervisningen s. 56
Forfatter(e)
Fyn