..og hermed høringssvar fra Aalborg:
Aalborg den 27. marts 2017
På vegne af Historiestudiet på Aalborg Universitet, skal jeg hermed afgive høringssvar vedr. den nye bekendtgørelse og læreplan om historiefaget i gymnasieskolen. Vi hilser det velkommen, at der i den nye bekendtgørelse er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Vi har her på AAU erfaring for, at de studerende møder op på 1. semester med begrænsede evner til skriftlig fremstilling og litteratursøgning.
Men når historie ikke som andre niveau‑A fag afsluttes med en skriftlig eksamen, finder vi det bekymrende, at der ikke er tildelt den nødvendige fordybelsestid. På den måde kan det skriftlige element ikke få den plads og tid, som det kræver at arbejde med tekst og skriftlig argumentation. Det kan i værste fald ende som gode intentioner på papiret – men uden reel implementering i praksis. Fordybelsestiden er nødvendig i denne sammenhæng, hvis der skal gøres noget effektivt for at fremme overgangen fra gymnasium til universitet.
Et andet problem, som vi ser i bekendtgørelse og læreplan er den kraftige beskæring af eksamensforberedelse fra 24 timer til 1,5 time til eksamen i historie på STX (A‑niveau). Det betyder, at eleverne ikke har tid til selv at formulere en problemstilling til et kildesæt. Hermed er der en risiko for at svække en anden af de kompetencer, som vi derimod hellere ser styrket; nemlig evnen til og træning i at arbejde selvstændigt med historiske problemstillinger.
Med venlig hilsen
Lars Andersen, lektor
Studienævnet for Historie
Aalborg Universitet
Kroghstræde 1
9220 Aalborg Øst
Forfatter(e)
KS og HF‑E | Historielaerer.dk | Historiedidaktisk netværk