Historielærerforeningen har følgende kommentarer til de reviderede læreplaner, hvor ’holocaust og andre folkedrab’ tilføjes til kernestoffet. Udfordringer generelt Ved 2017 reformen blev kernestofpunkterne formuleret relativt åbent og det aktuelle forslag om at skrive konkrete begivenheder ind i kernestoffet kan opfattes som en tilbagevenden til en mere detaljeret og styret læreplan, med mindre plads til elevinddragelse, lokal tilpasning, didaktisering og studieretningstoning. Forslaget er udtryk for en tendens til øget styring, som giver den enkelte lærer mindre manøvredygtighed og det kan få konsekvenser for læreres og elevers motivation for at arbejde fagligt i faget. Historielærerforeningen finder det naturligvis relevant, at undervisningen i gymnasieskolen […]
..og hermed høringssvar fra Aalborg: Aalborg den 27. marts 2017 På vegne af Historiestudiet på Aalborg Universitet, skal jeg hermed afgive høringssvar vedr. den nye bekendtgørelse og læreplan om historiefaget i gymnasieskolen. Vi hilser det velkommen, at der i den nye bekendtgørelse er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Vi har her på AAU erfaring for, at de studerende møder op på 1. semester med begrænsede evner til skriftlig fremstilling og litteratursøgning. Men når historie ikke som andre niveau‑A fag afsluttes med en skriftlig eksamen, finder vi det bekymrende, at der ikke er tildelt den nødvendige fordybelsestid. På den måde […]
Foreningen har modtaget et høringssvar fra RUC: “I faggruppen på Historie på Roskilde Universitet noterer vi os i den nye bekendtgørelse og læreplan om specifikt historiefaget, at der er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Det er ubetinget positivt og peger konstruktivt ind mod de problemer, som vi på universitetet i disse år oplever, at en stigende del af vore studerende har med netop skriftlig fremstilling og evnen til at søge og kritisk vurdere relevant faglitteratur. Negativt er det til gengæld at historiefaget i den nye bekendtgørelse, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er tildelt fordybelsestid og dermed […]
Til høring over udkast til bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser og udkast til gymnasiale læreplaner Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om seks forhold: Fordybelsestid til historie (stx) Prøveformen i historie A (stx) og historie B (hfe) Adgang til internettet i forberedelsestiden. Sikring af faglig fordybelse (stx) Fastholdelse af historiebrug som centralt element i fagets identitet Historie A som overbygningsvalgfag til historie B (hf) Fordybelsestid til historie (stx) Ifølge den ny lov om de gymnasiale uddannelser skal elevernes digitale dannelse styrkes, og ”Eleverne skal bl.a. lære at søge information og udøve kildekritik, at lave selvstændige, digitale produktioner og […]
Historielærerforeningen har indsendt sit høringssvar til forslaget til ny gymnasielov: Høringssvar fra Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF Til Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om tre forhold: Indførelse af enkeltfaglig eksamen og forslag om medtællende årskarakterer i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf. Begrænsning i antallet af 24-timers prøver. Undervisningstid og fordybelsestid til historie. Indførelse af enkeltfaglig eksamen og medtællende årskarakterer i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf (jf. §46 stk. 2 og bemærkningerne her til). Det vil være meget uheldigt at indføre enkeltfaglig eksamen efter udtræk i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf. Det vil ikke […]