Kære kolleger
BREAKING NEWS: fredag den 5. februar blev der indgået en politisk aftale vedrørende sommerens prøver. For 3.g’erne på stx betyder, det at de alle skal til prøve i skriftlig dansk og til mundtlig prøve i SRP. Derudover skal eleverne i 3.g til yderligere to mundtlige prøver i studieretningsfag eller øvrige fag på A‑niveau. Det åbner for, at eleverne i 3. g kan komme til mundtlig prøve i
historie A. Også på HF kan historie B nemt komme i spil, når kursisterne skal til op til 4 mundtlige prøver.
Ved udarbejdelsen af de mundtlige eksamensspørgsmål har institutionerne lokalt mulighed for at se bort fra visse dele af undervisningen, der er foregået som nødundervisning. Derudover er der mulighed for at prioritere kernestoffet på bekostning af det supplerende stof i fagenes læreplaner. Det bør dog fortsat tilstræbes, at der er en vis spredning i forhold til tidslig og
geografisk fokus i forløbene som indgår ved prøven, jf. kravene i læreplanens afsnit 2.2.
For et par uger siden, blev nedlukningen af ungdomsuddannelserne forlænget til den 28. februar. Det betyder at undervisningen fortsætter virtuelt, og at også SSO- og SRP-vejledningen på mange skoler må afvikles virtuelt. Mange har nok fået en vis erfaring med dette allerede sidste forår, og der vil også igen være en række særlige forhold omkring adgang til materiale, man skal
være opmærksom på.
Jeg afholdt 8/2 et virtuelt møde omkring SRP-formuleringer, hvor vi vendte generelle forhold omkring opgaveformuleringer og særlige udfordringer i forhold til historie i Studieretningsprojektet. Formen fungerede ganske fint, og jeg vil derfor gerne på samme måde udbyde yderligere to virtuelle fyraftensmøder i de kommende måneder:
Mandag den 8. marts fra 15–16 — mødet kan tilgås via dette link
Mandag den 19. april fra 15–16 — mødet kan tilgås via dette link
Der er ikke nogen fast dagsorden for møderne, men jeg forestiller mig at SRP og eksamen vil være nogle af de emner, vi kommer ind på. Så tag jeres spørgsmål med – og klik ind gennem linket
Selvom fremtiden som altid er vanskelig at forudsige, så håber jeg stadig meget på at den planlagte konference ’Hvad er problemet’ kan afholdes fysisk til april. Emnet er utroligt vigtigt, da det peger på et fællestræk ved historiefaget på tværs af de forskellige uddannelsesniveauer. Samtidig peger det på, at historiefaget ikke kun rummer en masse viden om fortid, men
samtidig en særlig faglig måde at arbejde på, styret af ens interesser for bestemte problemstillinger eller forhold. Og den pointe er central.
Det problemorienterede arbejde er i fokus ved prøven, og er også centralt i forhold til fagets deltagelse i store skriftlige opgaver. Derfor er det også vigtigt at man som lærer i den daglige undervisning sikrer, at eleverne/kursisterne trænes i at arbejde med faget på denne måde. Det kan fx være gennem træning af formulering af problemstillinger, analyser af anvendte
fremstillingsmaterialer, sammenligninger mellem forskellige fremstillinger af samme fortider, m.m.
Hvis man fx anvender den videnskabelige basismodel i forbindelse med fx SRP, peges der klart på det problemorienterede, når man fra starten af indkredser et spørgsmål/problem. Med dette udgangspunkt kan man arbejde med en indkredsning af, hvordan fx historiefaget kan bidrage til at svare på det opstillede spørgsmål/problem. I mange tilfælde vil faget endda kunne tilbyde flere forskellige metoder eller faglige tilgange. Overvejelserne om hvordan faget kan bidrage, kan hermed også hjælpe eleverne til en bedre forståelse af, hvorfor nogle af fagets metoder er mere relevante og oplagte at anvende, end andre. På den vis kan øget fokus på den problemorienterede tilgang til faget virke understøttende for elevernes opnåelse af evne til at demonstrere viden om fagets identitet og metoder, og beherskelse af de faglige mål generelt.
Som beskrevet i tidligere nyhedsbreve er en række kandidater i pædagogikum i denne tid i gang med deres fagdidaktiske projekter i historie. Projekterne har igen i år bl.a. arbejdet med emner som reflekteret kildekritik i undervisningen og styrkelse af motivation i faget gennem kobling til elevernes livsverden. Det er utroligt spændende og inspirerende at høre om kandidaternes arbejde med faget, og jeg håber at noget af arbejdet bliver delt med faggrupperne rundt om, til trods for at man ikke lige løber ind i hinanden på lærerværelset.
Vi ses derude! Måske i cyberspace, måske i Vejle…
Mvh
Christian
Hej
Jeg ville forfærdeligt gerne overvære mødet i eftermiddag, men er optaget af et andet møde — desværre! Er der mulighed for at optage mødet? Få et fyldigt referat eller?
På forhånd tak
Hej Inge
Den politiske aftale er i gang med at blive udmøntet i en bekendtgørelse, hvor en række spørgsmål afklares.
Det er først når det foreligger, at det vil være muligt at svare på spørgsmål omkring mundtlig prøve til sommer.
Du går derfor ikke glip af denne orientering ved at misse dagens møde 🙂
Mvh og god dag!
Christian