Præsentation af artiklerne i Noter 217, som udkommer ca. 1. juni.
Dette nummer af noter omhandler forskellige problematikker i Mellemøsten i bred forstand.
Den første artikel er skrevet af Dr. Phil. Jørgen Bæk Simonsen fra Københavns Universitet og omhandler den moderne stats opståen og udfordringer i Mellemøsten. Dernæst følger en artikel, I Krig og Kærlighed, af Steffen Jensen om udviklingen i Israel-Palæstinakonflikten.
Ph.d.-studerende Mustafa K. Topal fra RUC har sammen med cand.mag. og folketingskandidat for Enhedslisten Ibrahim Benli skrevet en kronik med udgangspunkt i præsident Erdogans postulat om, at han forsøger på at reformere ’det gamle Tyrkiet’ til en stærk nation. Men er der blot tale om tale om et autokratisk regime, som har sine rødder i det osmanniske imperiums nostalgi og sunnimuslimsk dominans med jihadistisk ideologi?
Sune Haugbølle, som er Ph.d. i Mellemøststudier og Lektor i Globale Studier ved Roskilde Universitet, tager nummerets tema om Mellemøsten just syd for Tyrkiet til Syrien. I artiklen ”Sandheden om Syrien” kortlægger Haugbølle bl.a. forskellige tolkninger af årsagen til krigen i Syrien. Er krigen en konsekvens af fredelige, demokratiske og sekulære opstande som brød ud for 7 år siden eller er den en konsekvens en imperialistisk intervention fra Vesten?
Adjunkt i Antropologi ved Arhus Universitet Thomas Fibiger tager læseren til det lille land Bahrain på den Arabiske Halvø ved Den Persiske Bugt. Fibiger, som har arbejdet med landet de seneste 15 år og besøgt landet i flere omgange, giver i artiklen ”Stille i Bahrain — syv år efter ’det arabiske forår” en status på situationen i Bahrain efter det arabiske forår.
Anders Jerichow fra dagbladet Politiken giver i ”Et land, to folk, tre historier” et historisk rids af Israel-
Palæstina-konfliktens udvikling op til nutidens håb om en to-statsløsning
Udenfor tema, eller rettere som et nyt indslag i Noter, vil vi kigge på hvor der ligger materiale på nettet som er brugbart for undervisere på ungdomsuddannelserne. Denne gang har vi bedt Rigsarkivet om et overblik over hvad de kan tilbyde os undervisere, og hvad de mener vi kan få ud af de mange elementer, bl.a. kilder og fagpakker, der efterhånden ligger tilgængeligt på deres hjemmeside. Se mulighederne på Rigsarkivet i Mette Seidelins artikel.
I marts måned mødtes en række undervisere i kolonihistorie på arbejdermuseet. Indholdet af mødet blev på den ene side en opsummering af nogle af de tendenser, erfaringer og udfordringer, som underviserne er stødt på i deres undervisning i emnet, men mødet understregede samtidigt vigtigheden af dansk kolonihistorie som relevant og aktuelt undervisningsstof. Bertha Rex Coley, Ida
Maria Skielboe, Jens Christensen, Liselotte Larsen, Kristine Kamp Albæk og Rikke Lie Halberg giver i artiklen ”Dansk Vestindien i undervisningen efter 2017” forslag til undervisningsmaterialer i emnet, undervisningstilbud på kulturinstitutioner og endelig nogle diskussions spørgsmål til en historiefaglig debat om undervisning i dansk Vestindien.
Winnie Færch bringer en lille omtale om udfaldet af Historiekonkurrencen.
Jens Mann Christiansen skriver i sin spændende artikel om at samarbejde med og lave undervisningsmateriale sammen med Den Jyske Opera og historie / musik / dansk om Holocaust i artiklen om operaen Passageren.
Dertil kommer anmeldelserne samt en oversigt over alle de anmeldelser, der ikke blev plads til bladet. De kan alle findes på historielærer.dk
Hertil præsenteres 2 kurser. Det ene har holocaust som tema og det andet arbejder med Israel.
Og så er der naturligvis en oversigt over foreningens regionssekretærer og medlemmer af bestyrelsen og hvordan den har fordelt sig på de forskellige opgaver.
God læsning
Lasse T. Jensen, Lars Peter Visti Hansen og bestyrelsen for Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF.
Forfatter(e)
Region København & Bornholm
Underviser i Historie og Engelsk på Frederiksborg Gymnasium og HF.