2 af deltagerne på vores erfa om online undervisning var så venlige at skrive lidt ned:
Notater fra de deltagendes input:
Den daglige undervisning i historie
De fleste elever savner skolemiljøet, nærværet, den sociale interaktion. De savner bogen og den fysiske aktivitet. Udfordringen er at bevare elevernes motivation til at lære.
Redskaber generelt:
Humor, metasnak.
’Brain-breaks’: Fysisk aktivitet, ex. en fitnessøvelse, hvor opgaven med at finde på og demonstrere går på skift.
Walk and (Team) talk, hvor eleverne går en tur og løser opgaver som sendes løbende af læreren via telefonen. Parvis over telefonen løses opgaverne. Evt. bruge podcasts til samme formål.
Fokus på historie:
Fast overordnet struktur = tryghed.
Overføre klasseværelset: Arbejdsspørgsmål – random grupper – individuelle svar
I forbindelse med et konkret forløb: Finde ting i hjemmet, præsentere/inddrage online. Bruge omgivelserne til at dokumentere.
Skriftlige opgaver enkeltvis/grupper, herunder bruge asynkrome modeller som kan tilgodese flere elevtyper. Afleveringer, hvor læreren så kan bruge citater fra forskellige besvarelser for at engagere og dele.
Inklusion
Nogle, især de bedste elever, men også elever som trives bedst i ro, kan have fordel af online.
Andre, især de svagere elever, kan være meget svære at holde aktive – og dermed at evaluere.
Deltager 2
Fast struktur – Metasnak – fortæller hvad man gør og hvordan man gør det.
Udførlige præsentationer så eleverne kan følge med
Genbruger ting fra det fysiske spørgsmål
Arbejdsspørgsmål, arbejdsopgaver + saml op i Onenote.
Class room og padlet + videopræsentationer. (Om end meget tid på at se det igennem)
Laver mere spass en sædvanligt
Tænk meget mere aktivitet ind. Få eleverne op af stolen
Brain breaks – sætter eleverne til at lave fitness, hvem kan hurtigst finde…
Dagens Melvin – morgengymnastik
Første samtale — walk and talk. Eleverne skulle ud at gå tur – udveksler telefonnumre og ringer til hinanden. Hvert 5–10 minut et nyt spørgsmål. (Kan ringe op på Teams)
Faste grupper – break out rooms = random grupper (behov for at trække med andre)
Ønsker mere taktilt, bøger og andet.
Asynkront modul, hvor eleverne i højere grad selv bestemmer hvad og hvornår de laver det.
Tip til feedback: tag et til to citater med i næste modul, så det er feedback og alle andre ved, at de bliver set og kan blive brugt som eksempler
Projektopgaver for 3. g’ere – for bedre at kunne gøre give karakterer og tvinge dem frem:
- Indspille videoer
- Krav til bestemte materialer og kilder
- Faglige begreber
- Vejleder roller
- Kold Krig forløb fra 12 lektioner til 5 introduktions lektioner og så 5 til projektarbejde og så 2 til fremlæggelser
- Faste krav til produkt til hvert af de fem moduler.
Evaluering
Hvad nu med de afsluttende hold? Hvordan evaluere – og hvad?
Individuelt indspillede video’er som produkt på ex. Tema ’Den kolde krig’: 5 lektioner overblik, herefter 2 lektioner med produktion af en video efter en stram drejebog. Og 5 lektioner med præsentationer og feedback.
Mini-prøveeksamener, evt. 1‑til‑1 samtaler. Tidsforbrug?
Behov for overordnede retningslinjer, fagvis fra fagkonsulenterne, overordnet fra UVM, så ansvaret ikke falder på den enkelte lærer.
Indtil da at få sådanne drøftelser lavet lokalt, i faggrupper og hos den/det enkelte skole/kursus
______________
Hvis der er interesse for det, afholder jeg gerne endnu en omgang.