Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Tirs­dag d. 18.2.2025 lan­de­de rege­rin­gen med SF og DF en afta­le om den nye gym­na­si­a­le uddan­nel­se epx.

Du kan læse hele afta­len her­un­der og fin­de mere infor­ma­tion om afta­len på UVM’s hjem­mesi­de.

Føl­gen­de afsnit er af sær­lig inter­es­se for histo­ri­e­fa­get i for­hold til den nye epx-uddannelse:

På epx vil unge i Dan­mark få en ny vej til stu­die­kom­pe­ten­ce, her­un­der almen dan­nel­se. Fage­ne vil afspej­le erhvervs- og pro­fes­sions­ret­te­de ambi­tio­ner og intro­du­ce­re ele­ver­ne til både huma­ni­sti­ske, tek­ni­ske, natur­vi­den­ska­be­li­ge, eti­ske, æste­ti­ske og digi­ta­le per­spek­ti­ver på almen dan­nel­se. Uddan­nel­sen skal sam­ti­dig ruste ele­ver­ne med soli­de for­be­re­den­de fær­dig­he­der til de uddan­nel­ser, de opnår stu­die­kom­pe­ten­ce til. Det er des­u­den refor­mens ambi­tion, at epx vil give ele­ver­ne erfa­rin­ger med arbejds­for­mer, der kom­bi­ne­rer teo­ri med prak­sis og under­støt­ter, at epx-ele­ver­ne udvik­ler evne til at arbej­de ved­hol­den­de og kon­cen­tre­ret, at for­dy­be sig og at gøre sig uma­ge. Epx-gym­na­si­er skal være præ­get af et tæt sam­ar­bej­de med erhvervs­liv og rele­van­te offent­li­ge insti­tu­tio­ner og på den måde intro­du­ce­re ele­ver­ne til kun­de- og bor­ger­kon­takt og for­stå­el­se for privat‑, sam­funds- og virk­som­hed­s­ø­ko­no­mi. Der vil under hele uddan­nel­sen bli­ve arbej­det med at frem­me ele­ver­nes karak­ter­dan­nel­se og demo­kra­ti­ske selvtillid.

Epx-uddan­nel­sen etab­le­res i en tid med sti­gen­de pola­ri­se­ring og pres på Side 2/21 de demo­kra­ti­ske vær­di­er. Par­ti­er­ne bag den­ne afta­le læg­ger der­for sær­lig vægt på, at alle gym­na­sieud­dan­nel­ser skal byg­ge vide­re på fol­ke­sko­lens for­mål om at gøre ele­ver­ne for­tro­li­ge med vores egen kul­tur og histo­rie, samt for­be­re­de dem til del­ta­gel­se i et sam­fund med fri­hed og fol­ke­sty­re. Afta­le­par­ti­er­ne anser det for vig­tigt, at frem­ti­dens ele­ver på den nye erhvervs- og pro­fes­sions­ret­te­de gym­na­sieud­dan­nel­se bli­ver solidt rod­fæ­stet i de vær­di­er om ånds­fri­hed, lige­værd og demo­kra­ti, som vores sam­fund byg­ger på.


Der­u­d­over har føl­gen­de afsnit også inter­es­se for histo­ri­e­fa­get på stx (samt hhx og htx):

Det fag­li­ge niveau på hhx, (htx) og stx skal styr­kes. Par­ti­er­ne er eni­ge om, at der skal ned­sæt­tes en eks­pert­grup­pe, som skal kom­me med anbe­fa­lin­ger til ændrin­ger af hhx’, (htx’) og stx’ ind­hold og struk­tur mhp. en styr­kel­se af det fag­li­ge niveau.

Ende­lig skal eks­pert­grup­pen des­u­den kom­me med anbe­fa­lin­ger til, hvor­dan histo­ri­e­fa­get på stx og evt. hhx og (htx) kan styr­kes med hen­blik på at frem­me bl.a. mulig­he­der­ne for udvik­ling af histo­risk viden, for­dy­bel­se og skrift­lig­hed i faget. I den for­bin­del­se skal eks­pert­grup­pen også tage stil­ling til, om under­vis­ning­sti­den i faget skal øges.


Vi vil i besty­rel­sen arbej­de vide­re med fokus­set på histo­ri­e­fa­gets rol­le i frem­ti­dens gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. Og mod­ta­ger ger­ne input fra jer med­lem­mer i for­e­nin­gen — her på hjem­mesi­dens fora, på mail, på Lin­ke­dIn, på Blu­e­Sky eller vores Face­book-grup­pe. Vi hører meget ger­ne fra jer.

Forfatter(e)

For­mand for historielærerforeningen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *