Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Tys­kland anno 2024 er svært at bli­ve klog på. Hel­dig­vis vil det Noter, du sid­der med i hån­den sam­men med årets Has­se­ris-kur­sus for­sø­ge at gøre os klo­ge­re på net­op det: Hvad er den tyske histo­ri­ske arv, og hvor står Tys­kland i dag?

Vi lover ikke for meget, når vi siger, at du både bli­ver taget til­ba­ge til sla­get mel­lem ger­ma­ne­re og rome­re i Teu­to­bur­ger­sko­ven, til sla­get mel­lem histo­ri­o­gra­fi­ske opfat­tel­ser af tysk histo­rie, til sla­get mel­lem tyske­re og unga­re­re på en legen­da­risk fod­bold­af­ten i Bern i Schweiz og til nuti­dens slag mel­lem poli­ti­ske og øko­no­mi­ske orto­dok­si­er. Her­over­for er der også alt det fre­de­li­ge: histo­ri­en om, hvor­dan den dansk-tyske græn­se blev en god histo­rie, hvor­dan tysker­ne lang­somt men nogen­lun­de indædt kom i gang med rets­op­gø­ret efter nazis­men, samt hvor­dan tysker­ne lær­te at hol­de af det ‘gen­for­e­ne­de’ natio­nal­manns­chaft. End­vi­de­re, vil vi erfa­re, at der på tysk fin­des et nyt ver­bum, scholzen, dvs. at love noget — det kun­ne være våben til Ukrai­ne — for der­ef­ter ikke rig­tigt at leve­re på løftet.

Kort sagt: Tys­kland er kom­plekst, den tyske histo­rie er kom­pleks, og den tyske for­tæl­ling om den tyske histo­rie er kom­pleks. Og såle­des vil det­te Noter-num­mer bidra­ge med inter­es­san­te pro­blem­stil­lin­ger til din under­vis­ning, der dyk­ker ned i nye og andre facet­ter og hjør­ner af Tys­klands alsi­di­ge historie. 

Jonat­han Grøn­bæks arti­kel “Den natio­na­le selv­re­flek­sion – en tysk disci­plin” beskæf­ti­ger sig med det såkald­te son­derweg-begreb og hvor­dan det­te spil­ler en væsent­lig rol­le i frem­brin­gel­se og ska­bel­se af “det tyske” i både histo­risk, kul­tu­rel og histo­ri­o­gra­fisk sammenhæng.

Her­ef­ter føl­ger Mads Jedzi­nis, ana­ly­ti­ker ved Tæn­ket­an­ken EUROPA, arti­kel “Tys­klands Zei­tenwen­de er afslut­nin­gen på 1989 – men egyn­del­sen på hvad?”, som hand­ler om sam­men­hæn­ge mel­lem Murens fald og det nyli­ge tyske Zei­tenwen­de og betyd­nin­gen for den tyske poli­ti­ske histo­rie, idet tysker­ne har måt­tet erken­de, at deres ’suc­ces­hi­sto­rie’ er fal­met de sene­ste år med Ukrai­ne­krig, øko­no­misk afmat­ning og migra­tions­strøm­me som bagtæppe.

I sin arti­kel “Die Natio­nal­manns­chafts betyd­ning for tysk kul­tur og selv­for­stå­el­se” behand­ler Mika­el Busch hvor­dan det tyske fod­bold­lands­hold og dyr­kel­sen her­af har bidra­get til fæl­les natio­nal­fø­lel­se og men­ta­li­tets­hi­sto­risk for­an­dring. I fod­bold­sam­men­hæng er der (igen) plads til patri­o­tis­me og natio­nal stolthed.

I num­me­rets fjer­de arti­kel “Post­mi­gran­ti­ske for­hand­lin­ger. Histo­ri­ske per­spek­ti­ver på de tyske debat­ter om flugt og ind­van­dring” udfol­der lek­tor ved Syd­dansk Uni­ver­si­tet og for­mand for Dansk Tysk Sel­skab, Moritz Schramm, den histo­ri­ske udvik­ling i den tyske ind­van­drings­de­bat og dis­ku­te­rer Tys­klands over­gang til et post­mi­gran­tisk sam­fund, som er et nybrud i for­hold til den tan­ke­gang, der her­ske­de sær­ligt i for­bin­del­se med ind­van­drin­gen af gæste­ar­bej­de­re i 1960’erne.

Karl Chri­sti­an Lam­mers udfol­der i artik­len “Opgø­ret og omgan­gen med nazis­men efter 1945”, hvor­dan Tys­kland i åre­ne efter 1945 både måt­te gøre op med en nyer­hver­vet dun­kel del af deres lands histo­rie og hvor­dan hånd­te­rin­gen her­af for­stås som betyd­nings­fuld i en tysk re-demo­kra­ti­se­rings- og selvforståelsesproces. 

Tema­et run­des af med artik­len “Græn­sen – en åben dør til inter­es­sant under­vis­ning” af Gun­vor Vester­gaard, pæda­go­gisk kon­su­lent i græn­se­for­e­nin­gen, som giver læse­ren et grun­digt ind­blik i, hvor­dan arbej­det med græn­sen til Tys­kland og det dansk-tyske græn­seland i under­vis­nin­gen åbner for man­ge inter­es­san­te og end­nu bre­de­re og aktu­el­le per­spek­ti­ver på grænseproblematikker.

I sek­tio­nen Uden­for Tema kan du få ind­blik i Chri­sti­an Aarøe og Jens Erik­sen Toft­gaards, lek­to­rer ved Favrskov Gym­na­si­um, under­vis­nings­for­løb om for­kla­rin­ger på Romer­ri­gets fald. De udfol­der, hvor­dan for­lø­bet er byg­get op omkring for­skel­li­ge teo­re­ti­ske for­kla­rin­ger på Romer­ri­gets fald og gen­nem­gå­en­de brug af begre­ber­ne levn og beret­ning – en til­gang, der både giver ele­ver­ne et mere nuan­ce­ret ind­blik i Romer­ri­gets fald, men lige­le­des lader dem for­stå, dis­ku­te­re og reflek­te­re over histo­ri­e­fa­get og den funk­tio­nel­le til­gang til kil­der­ne fra fortiden.

Med afsæt i egne erfa­rin­ger som under­vi­ser og lære­bogs­for­fat­ter, frem­hæ­ver lek­tor ved Fre­de­ri­cia Gym­na­si­um Ras­mus Øster­gaard i artik­len “Frem­ti­dens lære­bog?”, hvor­dan der øjen­syn­ligt er udfor­drin­ger med ele­ver­nes inter­es­se for og i faget, og frem­læg­ger over­vej­el­ser om, hvor­vidt en mere sce­na­ri­e­di­dak­tisk og for­tæl­lings-ori­ne­te­ret til­gang i både lære­bogs­ud­gi­vel­ser og under­vis­ning måske er vej­en frem.

Sam­let set under­stre­ger temaar­tik­ler­ne i inde­væ­ren­de num­mer af Noter, Tys­klands og tysker­nes behov for uaf­ven­de­ligt at defi­ne­re og rede­fi­ne­re sig selv og for­tæl­lin­gen om sig selv både indadtil og udadtil. Artik­ler­ne uden for tema er vi sik­re på giver anled­ning til gode ide­er, sam­ta­ler og reflek­sion om egen historieundervisning.

Temaar­tik­ler
Den natio­na­le selv­re­flek­sion – en tysk disci­plin
Af Jonat­han Grønbæk
4
Tys­klands Zei­tenwen­de er afslut­nin­gen på 1989 — men begyn­del­sen på hvad
Af Mads Jedzini
12
Die Natio­nal­manns­chafts betyd­ning for tysk kul­tur og selv­for­stå­el­se
Af Mika­el Busch
20
Post­mi­gran­ti­ske for­hand­lin­ger
Af Moritz Schramm
24
Opgø­ret og omgan­gen med nazis­men efter 1945
Af Karl Chri­sti­an Lammers
30
Græn­sen — en åben dør til inter­es­sant under­vis­ning
Af Gun­vor Vestergaard
36
Uden for tema
Repor­ta­ge fra EUSTORY Sum­mit
Af Vin­der­ne af HLF’s Historiekonkurence
50
Romer­ri­gets kol­laps gen­be­søgt
Af Chri­sti­an Aarøe og Jens Erik­sen Toftgaard
52
Frem­ti­dens lære­bog?
Af Ras­mus The­strup Østergaard
59
(Mate­ri­a­le for­be­holdt for­e­nin­gens med­lem­mer — log ind for at se det)

Forfatter(e)

Region Østjyl­land

Favrskov Gym­na­si­um

Arkiveret i kassen med Noter

1 kommentar til “Noter #243 — Tyskland

  1. Hal­li hallo,

    jeg har skre­vet til en ansvar­lig for bla­det, men ikke fået svar… Vi (Tys­klæ­rer­for­e­nin­gen for Grund­sko­len-TLFG ) vil ger­ne købe nog­le eksem­pla­rer af 243 Tys­kland — er det muligt, og hvad er pri­sen pr. eksem­plar? Mvh. Tor­sten Lan­ge, TLFG, pri­vat tele­fon 40351130, for­e­nings­mail info@tysklaerer.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *