Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Inklu­sion bør være en grund­læg­gen­de præ­mis for under­vis­ning i dag. I det­te tema­num­mer af Noter under­sø­ger vi, hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan rum­me og enga­ge­re alle ele­ver – uan­set bag­grund og for­ud­sæt­nin­ger. Artik­ler­ne spæn­der bredt: fra det nære dan­ske klas­se­lo­ka­le til det euro­pæ­i­ske per­spek­ti­ver og fra didak­ti­ske reflek­sio­ner til kon­kre­te under­vis­nings­mo­del­ler og inspirationer.

Det­te num­mer af Noter begyn­der med artik­ler af Mire­la Redzic og Mar­gen Otts hvor de sæt­ter fokus på beho­vet for at inklu­de­re ele­ver med mino­ri­tets­bag­grund i vores under­vis­ning. De arbej­der på hen­holds­vis jyske og køben­havn­ske gym­na­si­er med for­skel­li­ge elev­sam­men­sæt­nin­ger og erfa­rin­ger, men beg­ge peger på nød­ven­dig­he­den af at gen­tæn­ke histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen og ska­be inklu­de­ren­de lærings­rum. Sam­let viser de, at inklu­sion både er et rela­tio­nelt og didak­tisk anliggende.

I den tred­je arti­kel, skre­vet af Hil­de­gunn Juuls­gaard Johan­ne­sen og Rik­ke Alberg Peters, præ­sen­te­res reflek­sio­ner bag et under­vis­nings­pro­jekt om tyske flygt­nin­ge i Dan­mark efter Anden Ver­denskrig. Artik­len viser, hvor­dan arbej­det med ele­ver­nes følel­ser og van­ske­lig viden kan bidra­ge til en mere nuan­ce­ret histo­ri­e­un­der­vis­ning. Pro­jek­tet tager udgangs­punkt i FLUGT-muse­et, som med sin inden­dørs for­mid­ling er vel­eg­net og rele­vant til at ska­be for­stå­el­se for andre flygt­nin­ge­hi­sto­ri­er og nuvæ­ren­de dan­ske mangfoldighed.

Lau­ren­ce Bra­gard og SEN­SEI-pro­jek­tet præ­sen­te­rer to for­skel­li­ge, men beslæg­te­de til­gan­ge til inklu­de­ren­de under­vis­ning i en euro­pæ­isk kon­tekst. Bra­gard intro­du­ce­rer det digi­ta­le og gra­tis under­vis­nings­ma­te­ri­a­le Histo­ri­Call, som akti­ve­rer dan­ske ele­ver i en euro­pæ­isk selv­for­stå­el­se. SEN­SEI-pro­jek­tet til­by­der sam­ti­dig kon­kre­te ret­nings­linjer og reflek­sions­værk­tø­jer, som vi som lære­re med for­del kan lade os inspi­re­re af.

Marco Til­ban­di­ni og Yas­mi­ne Bou Sab­beh giver i hver deres arti­kel et blik på inklu­sion som en bre­de­re kul­tu­rel og sam­funds­mæs­sig trans­for­ma­tion – set fra andre lan­des per­spek­ti­ver. Til­ban­di­ni argu­men­te­rer for, at migra­tion og iden­ti­tet bør inte­gre­res i histo­ri­e­fa­get, mens Sab­beh giver et ind­blik i Tunesi­ens arbej­de med inklu­sion i uddan­nel­ses­sy­ste­met og de poli­ti­ske visio­ner, der dri­ver det.

Vi håber, at det­te num­mer vil inspi­re­re til nye sam­ta­ler og prak­sis­ser – og min­de os om, at inklu­sion ikke blot er en dag­lig reflek­sion, men en ved­va­ren­de og ite­ra­tiv pro­ces som vi er en del af.

God læse­lyst!

Temaar­tik­ler
Ele­ver­nes syn på inklu­sion
Af Mire­la Redzic
4
Histo­ri­e­un­der­vis­ning i gym­na­si­et i dag: Fra natio­nal ‘ånde­lig oprust­ning’ til inklu­de­ren­de rele­vans
Af Mar­gen Ott
14
Mang­fol­dig histo­ri­e­un­der­vis­ning gen­nem arbej­det med van­ske­lig viden — lærer­stu­de­ren­des møde med tyske flygt­nin­ge 1945–1949
Af Hil­de­gunn Juels­gaard Johan­ne­sen & Rik­ke Alberg Peters
20
The SENSEI pro­ject: Advan­cing Inclu­si­ve Educa­tion Across Euro­pa
Af The Sen­sei Project
26
Histo­ri­Call: Brin­ging Euro­pe­an History to Life in Danish Clas­s­rooms
Af Lau­ren­ce Bragard
37
Cul­tu­ral inclu­sion of history tea­ching
Af Marco Tilbandini
43
Inclu­si­ve Educa­tion in Tuni­sia: Leaving No Stu­dent Behind – A jour­ney towards educa­tio­nal equi­ty and soci­al trans­for­ma­tion
Af Yas­mi­ne Bou Sabbeh
51
(Mate­ri­a­le for­be­holdt for­e­nin­gens med­lem­mer — log ind for at se det)

Forfatter(e)

Arkiveret i kassen med Noter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *