Lige om lidt er det 30 år siden, at begejstrede østtyskere blev i stand til at krydse den stærkt bevogtede grænse mellem BRD og DDR uden at risikere liv og lemmer. Berlinmurens fald i 1989 rejste en del spørgsmål, ikke kun for samtiden, men også for nutidens syn på begivenhederne, deres årsager, virkning og fortolkninger. Derfor har vi i dette nummer ønsket at fokusere på Østeuropas sammenbrud i 1989 og tildels den danske fortælling om Den Kolde Krig.
Den første artikel i dette nummer af NOTER belyser således opbruddet i Østersøregionen. Med udgangspunkt i den sovjetiske politik omkring 1988 analyserer Thomas Wegener Friis og Wladyslaw Bulhak, hvorledes situationen udviklede sig i hhv. Polen og DDR. Herefter bringer vi et uddrag fra Lykke Friis’ nye bog “Håbets Europa i 89 billeder”, som udkommer i september 2019. Dernæst har Rosanna Farbøl bidraget med en artikel om, hvorledes fortællingen om Den Kolde Krig bl.a. er blevet genstand for danske politikeres kamp.
Rune Schmidt Eskildsen bidrager med en artikel fra sin egen skole, Haderslev Katedralskole. Da selvejet blev indført i 2007 overtog Haderslev Katedralskole ikke kun undervisningslokaler, men også 500 kvm bunker. Historielærerne har restaureret store dele af kælderen, og du kan læse mere om den historie i: “Det regionale krigsberedskab under Den Kolde Krig”
Regina Olsen skriver i sin artikel “1989 — Populærmusik i undervisningen” om hvordan elevernes (og lærerens) engagement kan øges ved at inddrage populærmusik og ikke mindst sangtekster, der berører historiske begivenheder som fx Berlinmuren og dens fald.
I dette nummer af NOTER handler alle artiklerne dog ikke om “1989”, idet vi har to spændende artikler af hhv. Lars Due Arnov og Ane Lauridsen. Lars Due Arnov skriver om “Digitale dannelse i historie – genbesøgt”, mens Ane Lauridsens artikel omhandler “Koppevaccinationen — Hvis valg var det nu, det var”.
Vi håber, at ovennævnte artikler vil kunne give inspiration til spændende undervisningsforløb.
På bestyrelsens vegne,
Regina Olsen og Kristian B. Arentsen
Forfatter(e)
Facebookside | Orientering på fagdidaktiske kurser