Måske er idrætshistorie ikke det, der fylder i historieundervisningen i gymnasieskolen, om end disciplinen sikkert har indgået i et varierende antal tværfaglige samarbejder i AT og SRP. Idrætshistorie har haft en større plads i idrætsfaget (Idræt B) fra 2005–2017, hvor det har været et læreplansfastsat. Indtrykket er, at idrætshistorie også på universiteterne i højere grad er henvist til idrætsstudierne, mens historiestudiernes fokus generelt ligger et andet sted.
Vores ønske med dette nummer af Noter er at gøre opmærksom på idrætshistorie som undervisningsemne. Idrætten har haft en fremtrædende plads i samfundet de seneste 200 år og har været en del af de flestes tilværelse gennem personlig udøvelse eller gennem medier. Idrætshistorien kan i undervisningen bruges til at kaste lys på politiske, sociale og kulturelle ændringer, som er sket i den store historie
Som lærer står man ikke på bar bund, hvis man vil give sig i kast med emnet. En gennemgang af idrætsfagets bøger i bogdepotet vil sikkert afsløre, at der ikke kun står bøger om fysiologi på hylderne, men at det ikke skorter på idrætshistoriske bøger. Og måske kan man på oldtidskundskabs bogreoler finde enkelte klassesæt, der omhandler de antikke olympiske lege.
Vi forsøger i dette nummer af Noter at give en bred vifte af idrætshistoriske emner til inspiration. Nummeret indledes med en artikel af Per Jørgensen om det store linier i dansk idrætshistorie. Herefter laver Lone Friis Thing en idrætssociologisk tilgang til idrætten med udgangspunkt i Norbert Elias’ civilisationsteori.
Jørn Hansen og Thomas Skovgaard har udarbejdet en artikel med en komparativ analyse af de antikke og moderne olympiske lege, men Jørn Hansen stopper ikke her. Han har også bidraget med en artikel om de danske fodboldamatører. Else Trangbæk og Hans Bonde har begge bidraget med artikler, som belyser et fortidigt syn på køn og sport. Endelig slutter temaartiklerne af med en artikel af Verner Møller om Falske nyheder i dopinghistorien og en artikel af Evald Iversen og Lasse Taagaard Jensen om Tilblivelsen af Eliteidrætslovene i 1984 og 2004.
Har man mod på at kaste sig ud i et forløb om idrætshistorie, findes der under det didaktiske hjørne en
artikel af Stanis Elsborg Med idrætten ind i historieundervisningen som inspiration.
På bestyrelsens vegne
Lasse Taagaard Jensen og Regina Olsen
(Hvis du er logget ind som medlem, så kan du læse Noter her om 10 sekunder … vi vil stadig gerne have feedback fra medlemmerne: hvad synes du om det nye Noter?)
Forfatter(e)
KS og HF‑E | Historielaerer.dk | Historiedidaktisk netværk