(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
2 kommentarer til “It og historieundervisning*”
Tak for en god artikel — mange gode tips, fx vil jeg prøve at filme et begreb .-) — jeg har et par indspark:
1) Hvilken definition af digital dannelse opererer du med? Jeg er usikker på hvad der præcist menes med det. Er det fx materialekritik og etikette i digitale diskussioner?
2) Vil brug af skoleeksterne kommercielle tjenester som Youtube og Facebook i undervisningen ikke give problemer ift. den vedtagede EU-persondataforordning og elevers “ret til at blive glemt”? Måske kunne der være et afsnit om det i næste version?
3) Jeg har indsat de links du nævner i linkbiblioteket under ‘opgave i materialekritik’ — måske kunne vi crowdsource et par stykker mere?
ad 1) I en note markerer jeg, at jeg lægger mig op ad Tække og Poulsens definitioner, men af pladshensyn udfolder jeg ikke min forståelse af digital dannelse. I min optik kan digital dannelse ikke løses i historie alene — fx er det imo i høj grad en teamopgave at fokusere på “beskyttelse af personlige data” og “its betydning for egen lærerproces”. I historie vil jeg sige, at følgende gør sig gældende:
- Eleverne skal bruge IT og internettet i undervisningen — Eleverne skal være kritiske overfor internettets materiale og informationer — Eleverne skal producere og distribuere med IT — Eleverne skal være reflekterende (herunder etiske) i omgangen med IT
Er iøvrigt ved at skrive en artikel til Noter om digital dannelse i historie. Måske kan jeg lokke dig til at give input, inden jeg sender den ind?
ad2) Det er klart, at dette aspekt også er en del af digital dannelse. Hvorvidt det skal tages op i historie alene eller i teamregi kan diskuteres. Men det er da klart, at historielæreren skal gøre det klart overfor eleverne, at de risikerer, at materialet ligger der for evigt — og at de derfor må tage deres forholdsregler, hvis det ønskes — fx gøre YouTube-videoer private, lade være med at lade sig filme — lav en animation i stedet osv. Problemet er jo lidt, at hvis vi slet ikke vil anvende FB, YouTube eller for den sags skyld Google, så sættes der nogle begrænsninger på den aktive brug af it (hvilket jo er central del af digital dannelse imo).
ad3) Fint — vi har jo flere liggende, og jeg har også talt med Peder Wiben om hans enorme linksamling fra den gamle EMU. Det drejer sig nok mere om at få tid til at sætte tingene op på Historielaerer.dk.
Tak for en god artikel — mange gode tips, fx vil jeg prøve at filme et begreb .-)
— jeg har et par indspark:
1) Hvilken definition af digital dannelse opererer du med? Jeg er usikker på hvad der præcist menes med det. Er det fx materialekritik og etikette i digitale diskussioner?
2) Vil brug af skoleeksterne kommercielle tjenester som Youtube og Facebook i undervisningen ikke give problemer ift. den vedtagede EU-persondataforordning og elevers “ret til at blive glemt”? Måske kunne der være et afsnit om det i næste version?
3) Jeg har indsat de links du nævner i linkbiblioteket under ‘opgave i materialekritik’ — måske kunne vi crowdsource et par stykker mere?
Hej Lars
Tak for feedback og input!
ad 1) I en note markerer jeg, at jeg lægger mig op ad Tække og Poulsens definitioner, men af pladshensyn udfolder jeg ikke min forståelse af digital dannelse. I min optik kan digital dannelse ikke løses i historie alene — fx er det imo i høj grad en teamopgave at fokusere på “beskyttelse af personlige data” og “its betydning for egen lærerproces”. I historie vil jeg sige, at følgende gør sig gældende:
- Eleverne skal bruge IT og internettet i undervisningen
— Eleverne skal være kritiske overfor internettets materiale og informationer
— Eleverne skal producere og distribuere med IT
— Eleverne skal være reflekterende (herunder etiske) i omgangen med IT
Er iøvrigt ved at skrive en artikel til Noter om digital dannelse i historie. Måske kan jeg lokke dig til at give input, inden jeg sender den ind?
ad2) Det er klart, at dette aspekt også er en del af digital dannelse. Hvorvidt det skal tages op i historie alene eller i teamregi kan diskuteres. Men det er da klart, at historielæreren skal gøre det klart overfor eleverne, at de risikerer, at materialet ligger der for evigt — og at de derfor må tage deres forholdsregler, hvis det ønskes — fx gøre YouTube-videoer private, lade være med at lade sig filme — lav en animation i stedet osv. Problemet er jo lidt, at hvis vi slet ikke vil anvende FB, YouTube eller for den sags skyld Google, så sættes der nogle begrænsninger på den aktive brug af it (hvilket jo er central del af digital dannelse imo).
ad3) Fint — vi har jo flere liggende, og jeg har også talt med Peder Wiben om hans enorme linksamling fra den gamle EMU. Det drejer sig nok mere om at få tid til at sætte tingene op på Historielaerer.dk.