Foreningen har modtaget et høringssvar fra RUC:
“I faggruppen på Historie på Roskilde Universitet noterer vi os i den nye bekendtgørelse og læreplan om specifikt historiefaget, at der er lagt vægt på såvel skriftlighed som informations-/litteratursøgning. Det er ubetinget positivt og peger konstruktivt ind mod de problemer, som vi på universitetet i disse år oplever, at en stigende del af vore studerende har med netop skriftlig fremstilling og evnen til at søge og kritisk vurdere relevant faglitteratur.
Negativt er det til gengæld at historiefaget i den nye bekendtgørelse, så vidt vi kan læse s. 17–19, ikke er tildelt fordybelsestid og dermed må formodes at få ringere mulighed for faktisk at prioritere og arbejde med skriftlige opgaver i faget. Set fra vores aftagerperspektiv er dét selvsagt en svækkelse af overgangen i faget fra gymnasium til universitet.
Negativt er det videre, at forberedelsestiden til eksamen i historie på STX (A‑niveau) er sat ned fra 24 timer til 90 min. Det bliver selvsagt en ganske anden eksamensform med væsentlig mindre mulighed for eleverne til selvstændigt at formulere et problem i forhold til eksamensteksterne. Også her altså en svækkelse af de kompetencer, som vi ser som vigtige i overgangen i faget fra gymnasium til universitet.
Kim Esmark
Studieleder for Historie
Institut for Kommunikation of Humanistisk videnskab
Roskilde Universitet
Forfatter(e)
KS og HF‑E | Historielaerer.dk | Historiedidaktisk netværk