Vi skriver år 2017, og egentlig virker det meget tilfældigt, at den 31. oktober 1517 skulle give anledning til, at historisk og kirkeligt interesserede mennesker i hele verden kaster sig over denne begivenhed, der altså i år fylder rundt: efter sigende slog teologiprofessoren og augustinermunken Martin Luther 95 teser på Wittenbergs slotskirkes portal. Andet steds i materialet er der sat spørgsmålstegn ved det historisk korrekte i denne påstand, men der er samtidig flot argumenteret for, at det er en ligegyldig detalje.
Luther ændrede verden, og på en så effektiv og langtidsholdbar måde, at splittelsen mellem den katolske og den protestantiske kirke den dag i dag stort set følger bruddet fra årene 1517 til 1555 eller 1648, hvis man vil tage 30-års-krigen med.
I 2016 skulle historielærerforeningen for gymnasiet og hf tage stilling til, om man ville starte et udviklingsprojekt i anledning af 500-års-jubilæet. Det sagde vi, efter nogen tøven, ja til. Vi er en forening, drevet af frivillig arbejdskraft, og vi var ikke sikre på, at vi kunne løfte opgaven, der jo også indeholdt at finde interesserede kollegaer, der i deres fritid ville kunne levere et bidrag.
Vi sagde ja, først og fremmest fordi emnet er væsentligt for historiefaget i de gymnasiale uddannelser, og fordi materialesituationen omkring emnet ikke er tilfredsstillende. Mange steder tyer man enten til de overordnede fremstillinger i diverse verdenshistorier eller til Jens Winthers materiale fra 1970, der indeholder en række kilder fra Luther og perioden, oversat til dansk, men mangler en mere grundlæggende didaktisering.
Efter godt et års arbejde med både glæder og frustrationer kan vi nu præsentere et materiale, der efter vores bedste overbevisning gør det muligt at arbejde med emnet på en mere tidssvarende måde. Materialet udfylder netop hullet mellem de overordnede redegørelser og de lidt tunge originaltekster på en måde, så det passer til gymnasieundervisning i 2017. Nu kan man ved hjælp af dette materiale fordybe sig i Luthers opgør på baggrund af den tyske historie, som var præget af en magtkamp mellem en pengegrisk pave, en ung og uerfaren kejser og de meget selvbevidste og uafhængighedsstræbende lokale fyrster. Ved at arbejde intenst med første indslag om de tyske forhold, vil man kunne besvare et væsentligt historisk spørgsmål: hvorfor blev Luther ikke brændt som kætter?
Materialet fører os videre til reformationens til tider meget grove og emotionelle billedsprog, det giver mulighed for at dykke ned i en af reformationens højborge i Danmark, nemlig Viborg, og endelig giver det eleverne mulighed for at få styr på den meget komplicerede reception af reformationens tanker og kræfter i Danmark. Det i realiteten styrende rigsråd skulle i 1534 træffe den beslutning at tage magten fra sig selv for at undgå kaos, anarki og borgerkrig. Reformationen indvarslede en ny styrke til kongemagten, som 100 år senere førte til enevælde.
Vi er glade for at kunne præsentere dette materiale, som forhåbentligt vil gøre undervisningen omkring Luther og reformationen lettere for rigtig mange lærere og elever i gymnasiet og hf.
Burkhard Sievers, projektkoordinator
Luther-projektet
Luther reloaded — pdf
Web
Forfatter(e)
Historiekonkurrencen 2013–2017
Jeg glæder mig at se materialerne i brug i historieundervisningen 🙂