Kære kollega
Siden Noter udkom i marts er vi blevet virtuelle og skal holde individuelle faglige vurderingssamtaler. Størst er udfordringen selvsagt på HF, hvor man ikke har årskarakteren at skele til, når den afsluttende karakter skal gives. Vi får således ikke i år prøvet kræfter med den ny eksamensform og 90 minutters forberedelse. Lidt savsmuld i næserne får vi dog, når SRP’erne skal forsvares. Det er et anderledes forår i almindelighed og en anderledes studentertid for vores elever i særdeleshed.
I Historielærerforeningen ligger det os på sinde at møde Jer, der hvor I er. Vi har derfor inviteret til dialog om, hvad der rører sig generelt i STX og på HF, herunder gerne SRP, samt om vore indsatsområder. Endelig har vi inviteret til et virtuelt fyraftensmøde med henblik på erfaringsudveksling og videndeling udi den virtuelle undervisning. Invitationen til dialog ramte desværre synkront med nedlukningen af landet, og hvor overskuddet måske ikke rakte, eller skærmmætheden var indtrådt 14 dage efter i forhold til endnu et virtuelt møde. I hvert fald er der stadig god plads til jeres synspunkter i de nævnte tråde.
I samråd med fagkonsulenten publicerer vi Nyt fra Fagkonsulenten og Nyt fra Formanden særskilt digitalt lidt før Noter 225, når din postkasse medio Maj. Det har vi gjort for at videregive den væsentlige ministerielle information, som I har brug for i disse meget omskiftelige tider, og for, at vi som faglig forening kan formidle og danne ramme om jeres behov og interesse.
Helt overordnet understreges det, at vi skal sikre os at alle faglige mål ligger til grund for den endelige karakter – det er fx ikke tilstrækkeligt blot at teste faktuel viden medmindre der er tale om viden ifølge med metode, problematisering, remediering og/eller refleksion. På denne baggrund føres en faglig vurderingssamtale. Men hvordan gøres det i praksis?
Selvom rammer for såvel nødundervisning som faglige vurderingssamtaler udstikkes lokalt og der naturligvis, som altid, skal være plads til den enkelte underviser, så vil vi alligevel godt slå et slag for, at I tager jer et virtuelt faggruppemøde lokalt, og et endnu større slag for, at I deltager i den nationale tråd om faglige vurderingssamtaler på historielaerer.dk. (man tilmelder sig gruppen først)
Det er vigtigt, i vores optik, at vores elever stadig har en oplevelse af en national standard.
At rammerne for nødundervisning og afslutning af skoleåret i øvrigt, herunder afviklingen af DHO, udfyldes lokalt gør, at I skal være ekstra opmærksomme på at have en god dialog om jeres belastning. Nødundervisning, plus DHO, plus afvikling af SRP enten som eksaminator eller censor giver for mange en anderledes tredobbelt belastning end normalt. Det er vigtigt, at denne tilrettelægges med indsigt og omsorg.
SRP skal afholdes for første gang i en tid, hvor fokus måske er andetsteds end på, hvordan en ordentlig foregående dialog med kolleger, der klæder os på til et kvalificeret fagligt møde med elevens præsentation, sikres. Vi har ikke svarene, men forslag til ét spørgsmål man med fordel kan afklare indbyrdes: Hvad forstås ved en fornuftig metodeformidling og anvendelse i historie? Fagkonsulenten har på opfordring gentaget råd og vink om SRP i sit skriv. I forlængelse heraf vil vi blot gentage opfordringen til at bruge hinanden i faggruppen, brug os som forening på historielaerer.dk og endelig HUSK at få tid til samtalen med din censor. Det sidste er hverken et lokalt eller et snævert historiefagligt forhold, men for mange af os dog første gang vi skal være beredt.
Løfter vi for en stund blikket fra sporet lige foran os, så kan det om bestyrelsens øvrige arbejde berettes følgende:
Historiekonkurrencen er afholdt og vinderne fundet. Kåringen har dog ikke fundet sted endnu, da Historiske Dage som bekendt blev aflyst. De pågældende skal selvfølgelig ikke snydes, og der er flere ideer på tegnebrættet, men I må vente med afsløringen til næste nummer. Her forventer vi til gengæld også at kunne afsløre temaet for næste skoleårs konkurrence.
Euroclios årsmøde i Serbien er udskudt til november, men der er afholdt virtuelle møder, og på historielaerer.dk deles deres forslag til virtuelt undervisningsmateriale. Det nordiske samarbejde forventes genoptaget til august – naturligvis med forbehold for aktuelle smittetal og grænseåbninger. Det er fortsat muligt at komme med input til evt. ønsker i forhold til dette samarbejde. På nuværende tidspunkt arbejder vi med ideer om komparativ, nordisk didaktik.Nationalt har vi udbygget det Historiedidaktiske Netværk til også inkludere formanden for Idehistorielærerforeningen Peter Ruby Schmidt. Sammen har vi sat rammerne for en fælles konference “Hvad er Problemet?” hvor fokus vil være på at arbejde undersøgende og problemorienteret på langs og tværs af historiefaget i uddannelsessystemet. Konferencen forventes afholdt 18. sept. 2020 – men med kendte forbehold. Se evt. historielaerer.dk
Vores sidste tiltag – fri af Covid 19 og nødsituationer – er et kernefagligt ønske om at udgive tidssvarende kildesamlinger til medlemmerne. Bestyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe til at udtænke, hvad det vil sige, men vi hører gerne fra jer, hvis I har emner eller områder, som I særligt kunne tænke jer kilder til. Også hertil er der oprettet en tråd på historielærer.dk
Vi vil SÅ gerne være i dialog med jer – brug trådene på historielaerer.dk – brug FB og så har vi faktisk et stillingsopslag. Vi har brug for en regionalsekretær i Østjylland.
Skriv til os og find ud af om det er noget for dig!
God eksamen – god sommer !
Heidi Funder, formand for Historielærerforeningen
Forfatter(e)
Formand for Historielærerforeningen