For 10. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Mennesket, der skabte historie”. Protektor for konkurrencen er formanden for folketinget og i det kommende år formand for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft.
Kontaktperson: Burkhard Sievers, Odsherreds Gymnasium — burkhard.sievers1@skolekom.dk
Præmier:
Første præmie: 10.000 kr. (1stk.)
Anden præmie: 2.000 kr. (1stk.)
Tredje præmie: 1.000 kr. (1 stk.)
(Gevinsten er skattepligtig)
Vinderne vil desuden have mulighed for at deltage i et seminar/ en workshop i Europa i efteråret 2016 sammen med vinderne fra hele Europa. Seminarerne arrangeres af EUSTORY i Hamborg.
Tema: “Mennesket, der skabte historie”
Vi har valgt et af de mest berømte historiske malerier som logo for dette års konkurrence: Friheden fører folket. Billedet blev skabt af den franske maler Eugene Delacroix og beskriver julirevolutionen i Paris 1830. Folket ville ikke finde sig i at kongen rullede resultaterne fra den store franske revolution i 1789 tilbage og de forhindrede ham i at overtage enevældig magt igen. Kvinden, den franske Marianne og symbolfigur for befolkningens frihedstrang, fører an i kampen mod herskerens magtfylde ved bogstavelig talt at gå på barrikaderne.
Så dramatisk behøver fingeraftrykket, som det enkelte menneske har sat i historien, slet ikke at være. Men med årets tema vil vi understrege, at historien ikke bare er noget der sker, men at der mange gange ligger målrettede og bevidste handlinger til grund for historiske forandringer. Disse kan være store eller små, de kan være sket for flere tusinde år siden eller sidste år, handlingerne kan være udført i Cape Town, Rom eller Ølgod.
Vi leder efter den engagerede handling, der har sat sine fingeraftryk på historiens gang, hvad enten resultatet blev en sejr eller et nederlag.
Vi er glade for, at der i de senere år altid har været en stor interesse for globale emner, såsom Sydafrikas kamp mod apartheid, de sortes borgerrettighedsbevægelser i USA eller Aztekernes undergang. Men den lille historie, den lokale historie har i lige så høj grad sin berettigelse, som sidste års vinderopgave om andelsbevægelsen i Ølgod understreger.
Ofte er det nemmere at finde selvstændigt kildemateriale, når man undersøger en begivenhed i sit nærområde. Og det har vist sig som klart plus, hvis opgaverne indeholdt nye og spændende kilder, selvom det ikke er en betingelse. Den gode formidling af et kendt stof vil også tælle positivt.
Produkt:
Besvarelserne kan udfærdiges i mange forskellige former. Produktet kan være en skriftlig fremstilling, en videoanimation, en CD/ DVD eller en hjemmeside eller andre formidlingsformer, fx en nyhedsartikel, en tegneserie, en novelle eller en film. Da et af bedømmelseskriterierne netop er den formidlingsmæssige kvalitet, må I gerne overveje, hvordan I bedst kan præsentere jeres budskab.
De tre seneste års vinderopgaver, som du kan se på EMU’en, er vidt forskellige, både hvad indholdet og formen angår.
Det er muligt at aflevere jeres produkt elektronisk til mailadressen: historiekonkurrencen@gmail.com.
Dette gælder dog kun for produkter, der holder sig under en filstørrelse på under 25 MB. Har du et produkt med en større datamængde, fx i en film eller en tegneserie, skal du aflevere et fysisk produkt, typisk en brændt cd. Det er ikke muligt at sende materialet via dropbox. Vær opmærksom på, at tingene kan forsvinde i cyberspace, hvilket vi desværre har oplevet med et par bidrag, fx Youtube-klip.
Hvis ikke I kan aflevere via mail, er adressen:
Burkhard Sievers, c/o Odsherreds Gymnasium, Åstoftevej 34, 4550 Asnæs.
Produkterne bliver ikke returneret, så I skal sørge for at have en kopi selv.
Hvornår og hvordan:
Historielærerforeningen anbefaler, at skolerne afsætter en skrivedag i løbet af efteråret eller januar til de elever som deltager i konkurrencen. Vi beder skolerne om at støtte op om opgaven og være fleksible. Det kan være nødvendigt at lave research, fx interviewe en person, i skoletiden. En afleveret opgave til historiekonkurrencen kan måske tælle som en skriftlig aflevering, fx i dansk.
I to artikler i vores Medlemsblad Noter fra september 2014 (nr. 202) beskriver to vejledere fra Rysensteen Gymnasium og Nykøbing Katedralskole , hvordan de har grebet opgaven an på deres skoler. Her kan I eventuelt hente inspiration.
Eleverne må arbejde alene eller sammen i grupper på 2–4 deltagere. Selve opgaven skal afleveres senest d. 9. februar 2016.
Præmien for vinderopgaverne er i lighed med sidste år 10.000 kroner, 2.000 kroner og 1.000 kroner. Præmierne vil blive overrakt i forbindelse med næste års store historiearrangement ”Historiske dage” den 9. og 10. april 2016 i Øksnehallen i København. (http://www.historiske-dage.dk/)
Desuden vil vi varmt anbefale muligheden for at deltage i et Eustory-seminar i Europa, sammen med vinderne fra over 20 andre europæiske lande!
På EMU kan man læse beretningen fra to elever fra Rysensteen Gymnasium, som deltog i en workshop i Slovenien i september 2013. I september 2014 deltog to af vinderne i to workshops i henholdsvis Oslo og Narva/Estland, og i september 2015 er der en workshop i Polen med dansk deltagelse.
I kan og må bruge lære- og historiebøger samt nettet til baggrundsoplysninger, men I skal også selv fremskaffe og bruge kildemateriale f.eks. i form af breve, dagbøger, samtidige avisartikler, fotografier osv. I kan også vælge at bruge mundtlige kilder, f.eks. interview eller lydoptagelser.
Jury:
Består af bestyrelsesmedlemmer i Historielærerforeningen for gymnasiet og HF. Juryen udvælger de bedste opgaver, som sendes videre til den endelige bedømmelse i dommerkomiteen.
Dommerkomiteen:
Består af forfatter og historiker Rasmus Dahlberg, der er formand for komiteen. Desuden deltager protektor for konkurrencen, socialdemokraten Mogens Lykketoft, tidligere undervisningsminister Bertel Haarder fra Venstre, Ph.d. og seniorforsker Anette Faye Jacobsen og fagkonsulent for faget historie, Christian Vollmond.
Vejledning:
I skal selv vælge og formulere en historisk problemstilling, som skal være den røde tråd i jeres besvarelse. Det vil være en god ide at koncentrere problemstillingen om én indfaldsvinkel, frem for at tage for mange emner op. I må gerne begynde at arbejde med temaet og indsamle materiale i god tid. Årets tema giver mange muligheder! Tal med jeres historielærer, kammeraterne eller andre, hvis I ikke selv kan finde på et emne. I må meget gerne få vejledning til opgaven af jeres historielærer og I må gerne kombinere forskellige fag i jeres produkt, men kernen skal være historie. Det er tilladt at bygge videre på en opgave, som man tidligere har skrevet til skolen, men i så fald skal det være meget tydeligt, at man har rettet den til, så den passer til overskriften.
Deltagelse:
Vi opfordrer alle unge fra STX, HF-og VUC-kurser, HHX og HTX til at deltage. Aldersgrænsen er max. 25 år. I kan deltage individuelt eller i grupper på højst 4.
Arrangør:
Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF i samarbejde med EUSTORY
Hent powerpoint til præsentation for elever: Historiekonkurrencen, PP, aug. 15.
[youtube video=https://youtu.be/DnPDMCuLQms]
Forfatter(e)
Historiekonkurrencen 2013–2017
Så er der een måned tilbage af årets konkurrence. Er I godt i gang? Det kan nås endnu — nu hvor SRP er overstået. Jeg er spændt på jeres dygtige elevers opgaver 🙂
Så svarer jeg mig selv: det er virkelig spændende at se, hvor mange bidrag der kommer frem i de næste dage. Jeg ved, at der er en hel del på vej, og de første 15 er allerede indleveret. Det ser godt ud 🙂
Så er årets historiekonkurrence slut, og det med rekordmange bidrag. Bortset fra den 1. konkurrence i 2006 har der aldrig været så mange elever og skoler involveret i konkurrencen. Der blev indleveret 47 opgaver, som godt og vel 80 elever har udarbejdet. Disse fordeler sig på 14 skoler, herunder for første gang en htx.
Det bliver spændende at se, hvem der den 10. april i Øksnehallen får overrakt priserne.
Nuværende status: der kom i alt 53 opgaver fra 15 skoler — Virum sendte de sidste 6 opgaver samlet. Udvælgelsen er godt i gang og kører over de næste 10 dage. De bedste opgaver går derefter videre til dommerkomiteen.
Denne weekend blev for alvor brugt til at udvælge de bedste opgaver, som vil blive sendt til dommerkomiteen. Der er virkelig stærke opgaver imellem, og emnerne strækker sig traditionen tro over mange personer, lande og tidsperioder. Danskere er der ikke så mange af, men det er blevet til to spændende bidrag — det ene beskriver tekstilfabrikanten Axel Hansens liv og virksomhed i Herning, det andet astronauten Andreas Mogensens bedrifter.
Tidsmæssigt strækker opgaverne sig fra Jeanne d’Arc til Malala Yousafzai, dog med klart overvægt af personligheder fra det 20. århundrede.
Jeg sender en mere nøjagtig oversigt i løbet af den næste uge, når udvælgelsen er afsluttet.
Udvælgelsen af de opgaver, som går videre til dommerkomiteen, er afsluttet. Dommerne har modtaget 13 opgaver og er nu i gang med at finde de tre vindere. Bidragsyderne bag disse 13 opgaver er blevet kontaktet og ved derfor, at de er videre til 2. runde. Det betyder på den anden side, at dem, der ikke har fået yderligere besked, er ude af konkurrencen om præmierne.
Det har været en hård proces, og der var flere af de nu vragede bidrag, hvor det var marginaler, der afgjorde valget.
Jeg skriver senere en artikel til vores medlemsblad Noter, hvor jeg vil komme nærmere ind på konkurrencens bidrag i år.
På dette sted skal der lyde en stor tak til alle elever, der har brugt tid og energi på konkurrencen, og på alle de lærere, der har understøttet eleverne i processen.
Så fandt vi vinderne af årets konkurrence, der med hele 53 bidrag har været stor – rigtig stor!
Endnu engang tak til alle deltagere og vejledere. Vinderbidragene vidner om stor flid, engagement og faglig og formidlingsmæssig kunnen, hvilket har gjort det til en fornøjelse at være med til at bedømme dem.
Vinderne får som bekendt 10.000 kroner til deling, nr. 2 får 2.000 kroner, mens 3. prisen giver 1.000 kroner. Alle vindere har mulighed for gratis at deltage i en af Eustorys historiecamps, der finder sted i efteråret med deltagere fra de 25 medlemslande, der ligeledes er vindere af deres lands konkurrence.
1. Cecilie Skov, Frederikke Brunhøj, Sidsel Vingborg (Herning gymnasium): Axel Hansens tekstilby i det 20. århundrede
2. Liv Kjær Sepsdrup (Rødkilde Gymnasium): The Napalm girl
3. Anna Rossen, Mette Nepper Stagehøj Jørgensen, David Martin Sørensen (Rysensteen Gymnasium): Martin Luther King og Malcolm X
Prisoverrækkelsen den 10. april ved de Historiske dage i Øksnehallen i København er offentlig — du er velkommen til at være med til arrangementet kl. 11.30.