For 12. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets historiekonkurrence.
Årets tema er: ’Min familie – herfra min verden går’. Familien er centrum for megen historiefortælling. Hvordan ser en moderne fortolkning af familier og historie ud?
Med udgangspunkt i egen eller andres familier opfordres gymnasieleverne til at give deres bud på, hvordan fortællinger og historier om familien kan undersøges og formidles.
Med dette emne er der både mulighed for at arbejde med den nære eller lokale historie eller se ud i verden og undersøge familie og historie i et mere globalt perspektiv.
Det er en fordel, at der arbejdes med selvfundet materiale, og dette emne egner sig måske særligt godt til at kombinere et nært eller lokalt fokus med en bredere kontekst.
Formidlingsaspektet er vigtigt – både indpakning og indhold tæller i den samlede bedømmelse.
Produktet kan variere meget: fra den klassiske undersøgelse til fremstillingen af en erindringskuffert. De senere år er videopræsentationer blevet meget populære som bidrag, og der er indleveret mange flotte besvarelser i den genre. Nyhedsartikler, hjemmesider og måske en app, kunne også være relevante produkter. I sidste ende er det sammenhængen mellem formidling og budskab, der tæller mest.
Produktet skal afleveres 5/2 2018 — flere informationer følger, så følg med her og på Facebook.
Kontaktperson: Regina Olsen — Nordfyns Gymnasium, ro@nordfyns-gym.dk
Præmier:
Førstepræmie: 10.000 (1 stk.)
Andenpræmie: 2000 (1 stk.)
tredjepræmie: 1000 (1 stk.)
(gevinsten er skattepligtig)
Vinderne vil desuden have mulighed for at deltage i et seminar i Europa i efteråret 2018 sammen med vindere fra hele Europa. Seminarerne arrangeres af EUSTORY
Forfatter(e)
Facebookside | Orientering på fagdidaktiske kurser
Det er, synes jeg, et rigtig godt valg at sætte fokus på familien lige nu.
Både set i forhold til den nye læseplans betoning af skrivning i historie, historiefortælling, refleksiv tilgang til (egen) identitet og aktiv elevinvolvering.
Afsæt i de nære relationer og deres forandring vil give opgaveløserne righoldige muligheder – for at komme langt omkring og ned i dybe overvejelser omkring hvem vi er, hvor vi mentalt og socialt kommer fra, og hvad det er for kræfter, som gennem natur‑, kultur- og samfundshistorien har påvirket vores formødre og forfædres liv.
Jeg vil i den sammenhæng ikke lægge skjul på, at temaet har optaget mig længe. Se blot opslag og indlæg her på siden om Familiebilleder – Fortællinger og andre tilgange, hvor forlaget Samfundslitteratur og jeg kort introducerer både bog , blog hjemmeside.
Tak for opbakningen. Vi håber, at emnet kan inspirere mange!
Jeg har orienteret om årets konkurrence på en morgensamling på Odsherreds Gymnasium i denne uge. Jeg nævnte, at der også var pengepræmier på spil. Måske skulle det blive nævnt i præsentationen?