I Noter 198 var temaet ”Historie i nye rammer” og i dette nummer tager vi tråden op og ser på, hvordan vi som lærere kan gebærde os i klasserum, der på godt og ondt præges af en stadig større mangfoldighed. I dette nummer har vi derfor en række bud på, hvordan undervisning i et stadig mere multikulturelt klasserum kan gribes an.
For at starte med et mere overordnet perspektiv kan man læse artiklerne ”Meningen med historie” og ”Teaching History with Big Ideas” af først Per Bregengaard og senere de to amerikanske historiedidaktikere S. G. Grant og Jill Gradwell. Her kommer to overordnede bud på, hvordan man ved at arbejde med den store fortælling kan skabe mening med først historien og senere med historieundervisningen på et mere overordnet plan.
Vil man ned på et praktisk niveau, kan man gå i kødet på artiklerne ”Dansk historieundervisning – et redskab mod intolerance — Et projekt sammen med tidligere østeuropæiske lande” og ”Historieundervisning i det flerkulturelle klasserom”, hvor der i et dansk og i et norsk perspektiv gives et bud på hvordan en inkluderende og tolerant historieundervisning fungerer og bør fungere i et
moderne nordisk land.
Endelig slutter vi af med at se på, hvordan to yngre kolleger, nemlig Margen Ott fra Høje Taastrup Gymnasium i artiklen ”Det multikulturelle klasserum” og Rudi Lauridsen fra Sct. Knuds Gymnasium i artiklen ”Danmarks bedste underviser” ser på god undervisning.
Artikler
Per Bregengaard: Meningen med historie s. 8
S. G. Grant & Jill Gradwell: Teaching History with Big Ideas s. 15
Aase Bitsch Ebbensgaard: Dansk historieundervisning – et redskab mod intolerance s. 25
Herdis Wiig: Historieundervisning i det flerkulturelle klasserum s. 32
Margen Ott: Undervisning i det multikulturelle klasserum s. 35
Rudi Lauridsen: Danmarks bedste underviser s. 38
Christian Vollmond: Historiefaget på VUC s. 50
Nils Valdersdorf Jensen: Historie på kanten s. 53
Jesper Langhoff & Rasmus Østergaard: Turen går til Edinburgh s. 58
Rasmus Østergaard: Europa og det amerikanske kontinent indtil 1787 s. 60
Forfatter(e)
Underviser på Odder Gymnasium