Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab
logo

Kro­nik på Altinget.dk — Histo­ri­e­læ­re­re: Den kri­ti­ske sans og sam­fun­dets sam­men­hængs­kraft svæk­kes, hvis epx-ele­ver­ne ikke skal have historie

Link til kro­nik­ken på altinget.dk

I fil­men Memen­to lider hoved­per­so­nen af hukom­mel­ses­tab og har tato­ve­ret sit navn på krop­pen for ikke at glem­me det. Vi kom til at tæn­ke på fil­men, da vi fore­stil­le­de os en ver­den uden historiebevidsthed.

Hvor­dan kan en stats­mi­ni­ster egent­lig sige “vi dan­ske­re,” når man ikke læn­ge­re har en fæl­les histo­rie at træk­ke på?

Da rege­rin­gen og alle Fol­ke­tin­gets par­ti­er i 2023 ene­des om en hand­le­plan mod anti­se­mi­tis­me og ind­før­te obliga­to­risk under­vis­ning i holo­caust og andre fol­ked­rab, var det et eksem­pel på, at rege­rin­gen og poli­ti­ker­ne opfat­ter histo­ri­e­fa­get som det cen­tra­le fag for ska­bel­sen af frem­ti­dens sam­fund­skri­ti­ske med­bor­ge­re, som skul­le lære af fortiden.

Men det kan jo være lige meget nu, hvis man helt drop­per histo­ri­e­fa­get, som vi fryg­ter, at rege­rin­gen vil gøre for epx-uddan­nel­sen i den kom­men­de undervisningsreform. 

Det bør være moder­ne at lære om fortiden

Da rege­rin­gen i efter­å­ret præ­sen­te­re­de deres uddan­nel­ses­re­form ‘For­be­redt på frem­ti­den’ og her­un­der præ­sen­te­re­de den nye ung­doms­ud­dan­nel­se epx, var det svært at få øje på historiefaget.

Under­vis­nings­mi­ni­ster Mat­ti­as Tes­faye (S) udtal­te des­u­den i Debat­ten på DR 10. okto­ber, at histo­ri­e­fa­get kun skal være noget for dem, der vil den aka­de­mi­ske vej. Og han kon­klu­de­re­de: “Vi træn­ger til et mere moder­ne gym­na­si­um, som kan rum­me hele ung­doms­ge­ne­ra­tio­nen (…) Også dem, der er mere inter­es­se­ret i noget erhverv.”

I Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen undrer vi os over, at det skul­le være sær­ligt moder­ne ikke at for­stå for­ud­sæt­nin­ger­ne for den moder­ne ver­den, vi alle skal for­hol­de os til. Ellers skal nog­le andre nok gøre det for os.

Helt aktu­elt kan man pege på For­sva­rets Efter­ret­ning­s­tje­ne­stes rap­port fra 2024, som adva­rer mod rus­si­ske påvirk­nings­kampag­ner af det dan­ske infor­ma­tions­rum. Det kun­ne være nar­ra­ti­ver, som at “Ukrai­ne har aldrig været en rig­tig stat,” og “Krim har altid været russisk.”

Gen­ta­ger man ukri­tisk dis­se løg­ne, risi­ke­rer vi, at støt­ten til Ukrai­ne smul­drer, og vi svæk­ker sam­ti­dig den dan­ske sam­men­hængs­kraft. Mis- og des­in­for­ma­tion udgør i øje­blik­ket den stør­ste trus­sel mod de vest­li­ge demo­kra­ti­er, efter­som de fal­ske nyhe­der ska­ber splid, tvivl og pola­ri­se­ring. Og for­hin­drer mål­ret­tet hand­ling, når det gæl­der. Det vid­ste man i Sov­je­tu­ni­o­nen, og det ved Putin. Og man­ge andre. 

Vi skal ska­be hele mennesker

Hvis man dyk­ker mere kon­kret ned i de enkel­te uddan­nel­ser, ses pro­ble­mer­ne med udspil­let også tydeligt.

Ønsker man at bli­ve fol­ke­sko­le­læ­rer eller sygeple­jer­ske, så bety­der opbyg­nin­gen af epx, at man de før­ste to år har en fagræk­ke bestå­en­de af prak­tik og nog­le grund­fag, hvor blandt andet histo­rie ikke indgår.

Efter de to år på epx skal man der­ef­ter væl­ge en stu­di­e­for­be­re­den­de ret­ning, hvor fage­ne er stx-fag – her­un­der histo­rie. Og ele­ver­ne skal såle­des igen have de fag, som de ken­der fra grund­sko­len, men som ele­ver­ne ikke har arbej­det med gen­nem de før­ste to års epx-uddan­nel­se. En mas­se viden går såle­des tabt.

I rege­rin­gens udspil tones fage­nes ind­hold des­u­den efter de fag­li­ge linjer, som ele­ver­ne væl­ger. Og for eksem­pel fore­slås det, at dansk­fa­get skal arbej­de med ‘kil­de­kri­tik.’ Et begreb, som ikke optræ­der i dansk­fa­gets lære­plan, men som er et cen­tralt begreb i histo­ri­e­fa­get. På den­ne måde vir­ker de fore­slå­e­de fag ikke gennemtænkte.

I den­ne for­bin­del­se vil vi opfor­dre mini­ste­ren til at huske på, at ele­ver­ne også skal dan­nes til at ind­gå i og ska­be det sam­fund, som de altid er en del af. Og ikke kun dan­nes til at prak­ti­se­re en bestemt job­funk­tion. Vi vil ger­ne være med til at ska­be hele mennesker. 

Man kan lære at være kri­tisk ved at lære om fortiden

Iføl­ge rege­rin­gens udspil ‘Fle­re i gym­na­si­et’ skal stør­ste­delen af frem­ti­dens ung­domsår­gan­ge gå på en gym­na­si­al uddan­nel­se, dog er der sto­re ind­holds­mæs­si­ge forskelle.

Adgangs­kra­vet til stx og hhx øges til seks, hvil­ket iføl­ge bereg­nin­ger fra Rock­wool Fon­den og Gym­na­siesko­ler­nes Lærer­for­e­ning (GL) bety­der, at cir­ka 15 pro­cent eller 6.300 ele­ver, som star­te­de i 2023, ikke vil­le kun­ne star­te efter refor­men, men vil­le skul­le gå på epx og til­by­des et lave­re fag­ligt niveau, end de gør i dag.

I den­ne for­bin­del­se er det afgø­ren­de, at vi ikke svæk­ker grund­la­get for den sam­le­de befolk­nings evne til kri­tisk stil­ling­ta­gen, og det gør vi bedst, hvis ele­ver­ne får en for­stå­el­se for deres for­tid og evne til at for­hol­de sig kri­tisk til infor­ma­tion. Beg­ge dele står cen­tralt i net­op historiefaget.

De sid­ste 100 år har histo­ri­e­fa­get fak­tisk fun­ge­ret som en cen­tral del af uddan­nel­ses­sy­ste­met og været med til at ska­be et land med høj til­lid, stor sam­men­hængs­kraft og kri­ti­ske demo­kra­ti­ske bor­ge­re. Det er end­nu en til­med meget væsent­lig grund til, at faget bør være en del af epx’en.

Hvor­for er det i øvrigt lige, at Soci­al­de­mo­kra­ti­et i deres grup­pe­væ­rel­se på Chri­sti­ans­borg har tapet­se­ret væg­ge­ne med histo­ri­e­ma­le­ri­er, der alle for­tæl­ler om par­tiets sej­re og resul­ta­ter? For­di det er vig­tigt. Og ikke mindst for­di det for­tæl­ler dem, hvem de er som parti.

Der er brug for historiefaget

Lige­le­des giver histo­ri­e­fa­get ele­ven ind­sigt i vær­di­er som til­lid, demo­kra­ti­ske fæl­les­ska­ber og bevidst­he­den om at til­hø­re et natio­nalt fæl­les­skab, som har for­met ele­ven, og som ele­ven skal være med til at viderebringe.

På den måde bidra­ger faget til at styr­ke sam­men­hængs­kraf­ten i sam­fun­det. Sam­ti­dig er histo­ri­e­fa­get også afgø­ren­de for, at ele­ver­ne kan for­hol­de sig kri­tisk til det sam­fund, som ele­ven er med­ska­ber af, hvil­ket bety­der at kun­ne for­hol­de sig kri­tisk til alle typer af medi­er og ikke mindst i for­hold til kun­stig intelligens.

Vi ved fra fle­re under­sø­gel­ser, at ele­ver­ne i grund­sko­len har det svæ­re­re ved læs­ning, og deres digi­ta­le kom­pe­ten­cer er også svæk­ke­de. I histo­ri­e­fa­get arbej­der man net­op med at styr­ke både læse­fær­dig­he­der og den kri­ti­ske stil­ling­ta­gen i en digi­tal verden.

Og udover dis­se afgø­ren­de dan­nel­ses­e­le­men­ter, så lærer ele­ven også om den ver­den, de lever i, og hvor­dan for­ti­den hele tiden defi­ne­res og ska­bes i nutiden. 

Hånd­vær­ker­ne, pæda­go­ger­ne, fol­ke­sko­le­læ­rer­ne og sygeple­jer­sker­ne, alle der tager den to-åri­ge epx, skal være ruste­de til at sam­ta­le og dan­ne de kom­men­de gene­ra­tio­ner. Og der­for er der fak­tisk mere end nogen­sin­de brug for histo­ri­e­fa­get – ger­ne udbredt til så man­ge som muligt.

Forfatter(e)

Næst­for­mand for historielærerforeningen

For­mand for historielærerforeningen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *