I bestyrelsen har vi gennem de sidste 5–6 år haft mange frugtbare samtaler om fagets udvikling med vores norske og svenske kolleger. Vi vil gerne udbrede drøftelserne om fagets fremtid og invitere jer danske historieundervisere med i nogle af overvejelserne og undersøgelserne.
Når man læser historiefagenes ’læreplaner’ i de 3 lande, er det tydeligt, hvor meget de minder om hinanden. Problemorientering, nutidsorientering, historiebevidsthed og historiebrug står alle som centrale begreber, der definerer faget i både Norge, Sverige og Danmark. Nogle ville måske også bemærke, at Skandinaviens historiefag på lidt forskellige måder står mellem de tyske og angelsaksiske fagtraditioner.
Netop fagets udvikling er fokus i den første artikel, hvor Karsten Korbøl og Andreas Bagås Lien præsenterer den nye norske læreplan, hvor der nu er tilføjet fokus på ’bærekraft’ og ’historisk empati’. Som i Danmark drøfter man derfor også stoftrængsel og øget fokus på kompetencer.
I artiklen ’Lärares syn på historisk kunskap’ undersøger Henrik Åström, hvordan det kommer til udtryk, når lærere har forskellige syn på faget. Et problem er, at nogle lærere har svært ved at redegøre for deres eget syn på forholdet mellem fortid og historie. Det kan skabe udfordringer i bedømmelsessituationer, hvis lærerne ikke har et fælles sprog til at vurdere elevens præstation ud fra. I denne forbindelse er fagkonsulent Karen Steller Bjerregaards artikel på EMU’en om fagets metode, teori og begreber også relevant at læse:
https://emu.dk/stx/historie/metoder/fagkonsulentens-gode-raad-om-teori-metode-og-brug-af-begreber-ved-proeven-paa
Fredrik Alvén har lavet flere undersøgelser af elevers opfattelse af historiefaget og historiebevidsthedsbegrebet. I sin artikel viser han, hvordan piger og drenge fortolker ligestilling på forskellige måder, og hvordan drenge i højere grad end piger ikke tror på, at de kan forandre egen situation. Samtidig viser Alvén også, hvordan læreres opfattelser af faget ofte kolliderer med elevernes livsverden.
Ketil Knutsen forklarer på baggrund af hans nye bog ’Historiebevissthet og historiebruk i Skolen’, hvordan elevens historiebevidsthed er afgørende for, hvordan eleven bruger og fortolker historie. Han præsenterer konkrete eksempler på, hvordan læreren kan kvalificere elevens historiebevidsthed.
Henrik Adrian giver et glimrende overblik over den nyere nordiske og internationale forskning i Vikingetiden og dermed også en opfordring til, at danske undervisere i højere grad inddrager den rige nordiske forskning og formidling om Vikingetiden i undervisningen.
Historiefaget er afgørende for elevernes dannelse. Christian Vollmond og Nikolaj Petersen fokuserer på dette i en analyse af, hvordan Jan Tønnesvangs model for kvalificeret selvbestemmelse (kvas modellen) netop kan bruges til at tydeliggøre, i hvilke sekvenser man arbejder med elevernes dannelse.
I artiklen ’Vi analyserer kilder og besvarer spørgsmål til sider i en bog’ præsenteres 2. del af undersøgelsen af elevernes opfattelse af historiefaget.
I ”Uden for tema” forklarer Jens Lei, hvordan den digitale udgivelse ’Grundtvigs værker’ kan bidrage til elevernes arbejde med historiebrug og forskellige emner indenfor politisk historie.
Sidst skal det nævnes at historiedidaktik også er i fokus på en kommende studietur til Oslo i foråret 2025.
God læselyst
Temaartilker | |
Ny historieplan i Norge: Et historiedidaktisk paradigmeskifte eller keiserens nye klær? Af Karsten Korbøl og Andreas Bagås Lien | 6 |
Lärares syn på historisk kunskab Af Henrik Åström Elmersjö | 14 |
Pojkars och flickors temporala orientering och interesse för historia i Sverige Af Fredrik Alvén | 20 |
Hvordan utvikle historiebevissthet ved å arbeide med historiebruk i skolen Af Ketil Knutsen | 28 |
Vikingernes verden — den sorte viking og flodernes konger Af Henrik Adrian | 32 |
Faget er centralt for elevernes almendannelse… Af Christian Vollmond og Nikolaj Petersen | 42 |
‘Vi analyserer kilder og besvarer spørgsmål til sider i en bog’ — et meningsfuldt fag? Af Christian Vollmond og Niels Nøddebo Petersen | 48 |
Uden for tema | |
Genvej til Grundtvig Af Jens Lei Wendel-Hansen | 58 |
Forfatter(e)
Næstformand for historielærerforeningen